В досегашните издания на "Визия Нула" се опитвахме да ви покажем колко важна е подготовката и на автомобила, и на шофьора.
НО БОРБАТА ЗА НУЛА ЖЕРТВИ и инциденти на пътя не може да разчита само на съществуващите технологии. Тя трябва да създаде и нови. За да разберем какви, пътувахме с Continental до Лас Вегас за прословутото Consumer Electronics Show, или CES - най-голямото изложение за потребителска електроника в света и мястото, където компаниите от автомобилния сектор избират да покажат най-свежите си идеи.
С новата технология на Continental няма да успеете да халосате вратата си в съседната кола или в стълб, колкото и да я засилите. Снимки КОЛЕЛА
ВСЯКА ДРЕБОЛИЯ, КОЯТО ПОНЕ МАЛКО улеснява живота на шофьора, може да намали риска от инциденти. Например интелигентната врата, която няма да ви позволи никога повече да одраскате съседната кола и никога няма да се отплесне от вятъра, удряйки ви на връщане. Тя ползва камери, радарни сензори и допълнителен електромотор, за да се отвори сама винаги, когато ръцете ви са заети - с покупки, да речем.
Новаторският поликарбонатен материал за таблото позволява всякакви извивки, далеч по-здрав е от стъклото и се чупи много по-трудно
РАДАРИ В ДОБАВКА КЪМ КАМЕРИТЕ има и в новото поколение системи за управление с жестове, разработени от Continental. Приборите на близкото бъдеще ще ползват само сензорни екрани, но с така наречената хаптична обратна връзка - специална вибрация, която ви създава усещането, че сте натиснали истински бутон. Това най-после ще позволи на шофьорите да контролират функциите, без да отделят очи от пътя. Новите табла и екрани от специална поликарбонатна пластмаса са по-здрави, по-леки и по-безопасни при удар от стъклените.
За бъдещите автопилоти ще е от огромно значение не просто да засичат пешеходците, но да разпознават и тълкуват движенията им - за да може изкуственият интелект да прецени накъде се движи човекът, дали внимава или е разсеян, дали не е пиян и така нататък
И НАКРАЯ, РАЗБИРА СЕ, идва черешката на тортата: автопилотите, които ще елиминират човешките грешки. За целта обаче трябва да се създадат безброй изцяло нови системи. Например такава, която разпознава безпогрешно по каква повърхност се движи автомобилът. Или друга, която не само засича, но и тълкува жестовете на пешеходците и останалите участници в движението, за да предвиди поведението им.
Снабденият с автопилот автомобил съвсем сам си търси място на импровизирания паркинг на покрива на хотел Renaissance. Когато го намери, уверено намества колата. Човекът седи вътре заради изискванията на все още непроменения закон в Невада.
ПЪЛНИЯТ АВТОПИЛОТ ОЩЕ Е ДАЛЕЧ от серийното производство. Но един компонент от него е напълно готов и Continental ще го въведе на пазара след по-малко от две години. Системата за автономно паркиране позволява да слезете от колата, да натиснете един бутон в мобилното си приложение и после да я оставите сама да се справя с търсенето на място. Също толкова лесно можете да я повикате, когато ви потрябва. Системата ползва специален процесор на Nvidia, 7 радара, 3 лидара и 8 камери. Тествахме я на покрива на хотел Renaissance във Вегас и ни се струва, че без особено свито сърце бихме й поверили и собствените си коли.
Когато колата с автономен асистент за паркиране отново ви потрябва, просто я повиквате с един бутон в приложението. Автопилотът ще я докара при вас, където и да я е оставил