Европа е пословично труден пазар за автомобилните производители - с ожесточена конкуренция, претенциозни клиенти и все по-строги регулации. Неслучайно само една компания може да се похвали с 10 години непрекъснат растеж на Стария континент - и това е Kia. По този повод "КОЛЕЛА" разговаря с Емилио Ерера, новия главен изпълнителен директор на Kia Europe, за основните тенденции, които ще променят пазара в следващите години.
Г-н Ерера, обещавате да имате поне 14 различни модела с алтернативно задвижване до 2020 година. Но стигнахме ли до момента, в който тези автомобили ще са конкурентни без държавната подкрепа и субсидии? - Все още не сме. Наскоро слушах един коментатор по Bloomberg, който каза, че електромобилите ще се изравнят с конвенционалните модели някъде около 2024 година. Така че има още време. Всички пазари, на които днес електромобилите се продават добре, са силно субсидирани от съответните правителства. Швеция не начислява ДДС за тях, Франция дава по 6000 евро помощ... Днес електромобилите се нуждаят от такава подкрепа, за да растат. Но след няколко години тя вече няма да е нужна.
Електрическата версия на Kia Niro дава 450 км обсег с едно зареждане на батериите (според новия европейски измервателен цикъл). Снимка KIA
Все още голяма част от вашите продажби се пада на дизеловите модели. Как ще се отрази отливът от дизела в Европа и на продажбите, и на покриването на бъдещите нови европейски стандарти за емисиите? - Предлагаме дизел, защото вярваме, че той има бъдеще, поне в следващите пет години. Може би делът му ще намалява, но той ще си остане разумен избор в близко бъдеще. Но сте прав, че на пазара има две тенденции, които никак не помагат да покрием много стриктните нови изисквания на Европейския съюз. Трябва да постигнем средно 95 грама въглероден диоксид на километър до 2020 година, което вече е доста близо. Едната тенденция е намаляването на дизела - навсякъде в Западна Европа продажбите му са по-ниски, отколкото миналата година. Втората тенденция са SUV моделите. Те отделят повече парникови емисии от обикновените коли. Единственият начин напук на тези две тенденции да се справим с новите екостандарти, е да продаваме повече електрифицирани автомобили. Мисля, че компаниите, които ще имат трудности да оцелеят, са онези, които се бяха фокусирали върху само един тип двигатели. Някои премиум марки се бяха съсредоточили почти стопроцентово върху дизела. Сега за тях промяната е много драматична и трудна. За нас тя е по-скоро нормална еволюция.
Шпионски кадър на бъдещия SUV на базата на Kia Ceed, който ще се намести в гамата между малкия Stonic и Sportage. Всеобщата мания по SUV модели затруднява доста покриването на новите екологични стандарти, но потребителите въпреки това ги изискват. Снимка JENNINGS
Създадохте схема за споделяне на автомобили в Мадрид. Смятате ли, че това ще е растящ и печеливш бизнес в следващите години? - Растящ - да. Целта ни е първо да консолидираме този бизнес в Испания и после да го разширим и в други европейски страни. Дали е печеливш бизнес? За момента - не особено, за да бъда честен с вас. Но за Кia той крие две предимства. Първо, това е отлична платформа да запознаем нови хора с марката. Нещо като схема, позволяваща на огромен брой хора да тестват колите ни. И второ, ние трябва да продадем определени бройки електромобили, за да постигнем онези 95 грама на километър. Схемите за споделяне и наем могат да ни помогнат в това.
В по-далечна перспектива тези тенденции ще променят самите източници на приходи за автомобилните компании. Първо, инвестирате в автопилоти и споделяне, което значи по-ефективно ползване на автомобилите и съответно - по-малко продажби за вас. После електромобилите изискват по-малко поддръжка, което означава и по-малко приходи от следпродажбено обслужване. Как автомобилните компании могат да компенсират това? - Така е. Всеки производител днес мисли по този въпрос... Имайте предвид обаче, че не всички автомобили ще са такива. Електричеството и автопилотите ще са само част от уравнението. Начинът да компенсираме това е, че отсега нататък всички автомобили, които продаваме, ще бъдат свързани. Това ни дава много ценна информация за клиентите и освен това ни позволява да им предложим множество различни услуги. Но трябва да се подготвим добре за това. iTunes, да речем, днес ви таксува по 99 цента за произволна услуга. Ние не сме готови да го правим. За да го постигнем, ще трябва да променим и мисленето си, и инфраструктурата. Това е един от начините да компенсираме намаляващите приходи. Но никога не може да ги компенсира напълно.
Вашият европейски завод в Словакия работи при пълно натоварване от години. Обмисляте ли да увеличите производствения си капацитет в Европа - може би в друга локация? - Обмисляме възможността да разширим завода в Жилина. Не да строим нови заводи. Но още не сме взели окончателно решение.
Имате най-високия дял на частни клиенти от всички компании в Европа. Това недостатък ли е, или предимство? - Предимство е от гледна точка на факта, че доходността от частните клиенти е много добра. От друга страна, при всички споменати дотук тенденции - споделяне, наеми и така нататък, ние трябва да сме сигурни, че сме добре представени и при корпоративните покупки. Засилването на този сегмент е ключово в нашата стратегия. В наша полза е, че днес все повече корпорации търсят по-екологични флотилии, а ние сме в състояние да предложим нужните автомобили. Местните власти, които все повече налагат ограничения на конвенционалните автомобили, също ще трябва да минат на зелени коли, за да не си противоречат. Така че имаме добра възможност да компенсираме тази донякъде небалансирана позиция, в която сме днес.