Както можеше да се очаква, развитието на "умните устройства“ (т.е. тези, които нарушават правото на личен живот чрез предаване на поверителни данни) не заобикориха и автомобилната индустрия. Разбира се, това означава, че скоро колите ще започнат да следят и събират информация за шофьорите. На изложението CES в Лас Вегас няколко стартъпа показаха именно такива технологии, като обявиха, че целта им е да повишат безопасността на водача, пътниците в автомобила и останалите участници в движението. Дали е така?
Към подобни устройства, обезпечаващи сигурността, спадат познатите системи, които сигнализират за сънливостта на водача или, че не си е закопчал предпазния колан. Такъв софтуер е представен като начин за повишаване мерките за безопасност и намаляване на разсейването по време на шофиране. Очевидно е, че с колкото повече по-напреднали технологично инструменти за наблюдение е оборудван един автомобил, толкова повече възможности има той да помогне на водача да си върне контрола върху ситуацията, ако се наложи.
Ще са необходими години, за да се внедрят напълно автоматичните системи за шофиране в САЩ, но технологията на вградените автомобилни сензори ще стане важна част от този активно развиващ се сегмент. Това също така предполага наличието на системи за изкуствен интелект и камери за наблюдение.
Понастоящем малко автомобили са оборудвани с камери за наблюдение - например Tesla, както и някои модели на Mazda и Subaru. Данните от камерите се предават чрез софтуера за разпознаване на изображения, за да се опита той да определи дали водачът е фокусиран, не се ли увлича от мобилния телефон, не заспива ли.
Сред тези, които излизат на преден план в тази област, са израелските компании Guardian Optical Technologies и eyeSight Technologies, както и американската Eyeris Technologies Inc от Силициевата долина и шведската Smart Eye AB. Някои от тях вече са подписали споразумения за производство с няколко автомобилни компании, които ще бъдат реализирани след 2020 г.
"Няма съмнение, че тази област се равзива много бурно", казва основателят и шеф на Eyeris Модар Алауи. "Автомобилните производители искат да получат нещо, което или помага да продават продуктите си, или се предписва от регулаторните органи“, добавя Джил Дотан, шеф на Guardian Optical.
Трябва да се отбележи, че регулаторните органи вече са признали такива средства като проследяване движенията на очите. Това е основният тип технология, която позволява да се определи дали водачът е заспал. В рамките на европейската програма за оценка на сигурността на автомобилите Euro NCAP дори беше направено предложение колите, оборудвани със средства за контрол на състоянието на водача, да получан право на по-висок клас на безопасност.
Няма съмнение обаче, че на първо място компаниите са загрижени за възможността за печалба, която се отваря благодарение на данните, събирани чрез такива технологии. Например, производителите могат да създават индивидуални условия за потребителите и да увеличат маржовете си.
"Инсталирането на камери не е насочено към контролиране на вниманието на шофьора, а към получаването на ползите, произтичащи от това", потвърждава Майк Рамзи, ръководител на автомобилните изследвания в Gartner. "Не се съмнявам, че компаниите, които искат да печелят от данни, получени от автомобил с мрежови възможности, вече проучват начините за използване на технология за проследяване движението на очите", добавя той.
Като се има предвид обаче, че събирането на информация от компании като Facebook, Apple и Google, предизвика вълна от негативни емоции и разгорещени дискусии, остава неясно дали самите шофьори биха искали да използват такива технологии.
Равив Меламед, ръководител на Vayyar, компания, специализирана в 3D визуализацията, все още е напълно убеден, че автомобилът е лично пространство и трябва да си остане такъв. "В колата хората се чувстват като у дома си и действат съответно! Очевидно е, че никой не се нуждае от камери в салона", казва той.