Изключително рядък търг за класически BMW е на път да се проведе в България. Става дума за около дузина автомобила от Серия 5, производство 1994 година, но с нулев пробег и с неразопаковани от найлоните седалки. Пакетната цена на автомобилите, сочени от много познавачи за бъдещи класики, може да надхвърли 150 000 евро.
Част от планираните за търг неупотребявани E34. Седалките са още с оригиналните найлонови опаковки. Снимки: ЦЕНТЪР ЗА БОРБА С РЪЖДАТА
Снимки на паркираните в склад "петици" бяха разпространени от Facebook-страницата "Център за Борба с ръждата". Според Ангел Ангелов, сервизен съветник в един от столичните дилъри на BMW, автомобилите са версии 520i и 525i, като са закупени от корпоративен клиент от "Дару Кар", тогавашния дилър на BMW в България. Периодично са били обслужвани и с подменяни масло и спирачна течност. В момента машините са в Благоевград и предстои да бъдат обявени на търг, като очакваната цена е между 10 000 и 15 000 евро за бройка.
По непотвърдена информация автомобилите са били поръчани от рент-а-кар компания, свързана с Димитър Тадаръков - един от приватизаторите на "Булгарлизинг" и шеф на Фонд Земеделие по време на кабинета на Тройната коалиция. Всъщност най-вероятно въпросната рент-а-кар компания е именно "Булгарлизинг" - основано през 1985 година държавно търговско дружество, на което Тадаръков бе заместник-генерален директор, преди да го приватизира по схемата "дълг срещу собственост".
Много от автомобилите вече са минали в частни ръце по един или друг начин, а очакваният търг ще е за оставащите бройки.
BMW Серия 5 с код Е34 e третото поколение на модела, продавано между 1987 и 1995 година (и до 1996 за версията Touring). Сред BMW-ентусиастите то се ползва с репутацията на последната "механична", необременена с излишна електроника "петица". Благоевградските коли са сред последните произведени - през 1995 Е34 бе заменена от Е39.
В последните години търсенето за добре запазени модели постоянно расте. Машини от 1994 в добро състояние на по стотина хиляди километра пробег се предлагат средно около 10 000 евро в Mobile.de. Миналата година гаражна "петица" от 1992 с едва около 5 000 км пробег бе купена за почти 48 000 евро - повече, отколкото е струвала като чисто нова навремето.
Каквото и обслужване да са получавали складираните в Благоевград коли обаче, те със сигурност ще се нуждаят от доста ремонтни работи, преди да са готови за движение. Най-вероятно проблем ще е и регистрацията им, тъй като те отговарят на твърде остарелия екологичен стандарт Евро 1. Вариант е да се превозят до Германия и да се регистрират там, преди повторно да се внесат в България.