Американското списание Road and Track публикува неизвестни досега скици на култовия модел Shelby Mustang GT500. Те бяха открити в дома на Джон Чун - дизайнерът, който е създал тази версия на Ford Mustang. За този човек не се знае почти нищо, а най-любопитното е, че той е роден в Северна Корея. Историята му беше разказана през 2012 г. от регионалния вестник Star Tribune от Минесота. Екип на изданието успя да поговори с Чун малко преди смърта му. И да разкрие неговата наистина удивителна история, която сега ни припомня друго издание - Motor.
Джон Чун така и не успява да стане знаменитост, каквито са автомобилните дизайнери от 60-те години на миналия век - Том Чарда, Лари Шинода, Клаус Люте или Пол Брак. Но пък автомобилите, създадени от него, са придобили култов статус и се ценят високо от колекционерите. Например, през миналата зима произведен през 1967 г. Shelby Mustang GT500 Super Snake беше продаден за 2,2 млн. долара.
Последните години от живота си Чун прекарва в градчето Делано в близост до Минесота, където заедно със съпругата си държат малък ресторант. Посетителите на заведението виждат закачена на стената черно-бяла снимка, на която мъж с азиатска външност позира до Mustang. И питат собственика, дали той не е създал този спортен автомобил.
Чун винаги отговаря отрицателно, като казва, че колата е дело на младия мъж на снимката, а не на възрастния човек от ресторанта. Слуховете за него обаче бързо се разпространяват сред феновете на модела и те започват да идват от цялата страна. Искат единствено да видят корееца и да се снимат с него. И, разбира се, да научат историята му.
Джон Чун се ражда в Корея през 1928 г. - по времето, в което страната е окупирана от японската армия. След поражението на японците във Втората световна война Корея е разделена на две - Северна (под съветско влияние) и Южна (под американско). Сега това са Корейска Народно-демоктратични република и Южна Корея (родината на Samsung и Hyundai).
Семейството на Чун живее на север, но бащата бързо усеща накъде отиват нещата и изпраща сина си да учи на юг, в Сеул. Младежът успява само веднъж да се върне в дома си, но разбира, че това може да е грешка. През 1950 г. избухва Корейската война, в която Джун воюва на страната на Юга, а след нейния край вече няма как да се върне у дома и остава в Сеул.
Годините обаче са трудни и заедно със свой приятел Чун емигрира в САЩ. Пристига в Калифорния, а през 1957 г. се установява в Сакраменто. Записва курс по английски, като успява да вземе изпита едва от втория път. Преподавателите му обаче са впечатление от рисунките, които прави и един от тях му предлага да кандидатства в Колежа за изкуства и дизайн.
Това учебно заведение в Пасадена е дало на света едни от най-добрите дизайнери. В него са учили бившият главен дизайнер на Ford - Джеймс Мейс, авторът на новия стил на BMW - Крис Бенгъл, създателя на външността на Chevrolet Corvette и Ford Mustang - Лари Шинода, авторът на всички електромобил на Tesla - Франц фон Холцхаузен, настоящия шеф-дизайнер на бранда Genesis - Люк Донкерволке, и много други.
Чун е приет незабавно, след като комисията вижда рисунките му. Проблем обаче е таксата - 350 долара на семестър. Заради това, Чун започа работа като механик, като всеки ден до 4 часа следобед учи, а след това отива да кара пълна смяна във фирмата International Harvester. По-късно преминава в General Motors.
След 7 години Джон става първият кореец, завършил успешно Колежа, но намирането на работа се оказва сериозен проблем. Причината е, че е твърде възрастен - нито една фирма не иска хора, навършили 30 години. Ford и GM му отказват, но в крайна сметка съдбата му се усмихва. С него се свъзва Фред Гудел - главен инженер на Shelby, който е научил отнякъде за талантливия кореец и го взема на работа.
По това време фирмата на Карол Шелби е известна със своите състезателни "Кобри" с двигатели V8, като получава от Ford задача за направата на специална версия на купето Mustang. Именно Чун е натоварен с дизайна на този автомобил, който е създаден в хангар на летището в Лос Анджелис. Благодарение на инженерното образование, получено в Корея, новият дизайнер се справя много бързо със задачата. Предимството му е, че не се занимава с фантазии, които няма как да бъдат реализирани, а рисува точно това, от което имат нужда инженерите. Почти през цялото време се намира под надзора на самия Карол Шелби.
"Той идваше и ме питаше - имаш ли нещо наистина впечатляващо? След това разглеждаше скиците му, взимаше, тези които му харесват, и казваше - не се притеснявай, ще ти ги върна. И никога не ги връщаше, та се налагаше да ги рисувам наново", спомня си Чун.
Първите завършени от корееца коли са Shelby Mustang GT350 и GT500 от 1967 г. След това работи и върху автомобилите, моделни години 1969 и 1969 г. "Мустангите" с индекс GT350 са оборудвани с високооборотен мотор V8 4.7, развиващ над 300 к.с., който по-късно е заменен от по-прост двигател с обем 5,0 литра, а накрая и с 5,8-литров. Версията GT500 разполага със 7,0-литров V8 с мощност 335 к.с.
Именно Чун е човекът, който придава характер на колите, благодарение на които те се отличават от стандартния Mustang. Основните особености са задният спойлер, капака и въздухозаборниците зад вратите. Той е автор и на характерните емблеми Shelby с изображение на кобра, които преработва основно.
След като приключва работата над колата от 1969 г., договорът между Shelby и Ford е прекратен, а компанията спира производство и освобождава повечето си служители. На Джон е предложено да отиде във Ford, но той избира Chrysler. Там търсят дизайнери с опит и веднага е назначен. Създава външия вид на автообили като Dodge Challenger и Plymouth Road Runner, но в крайна сметка напуска, тъй като получава по-добра оферта от производителя на играчки Tonka Toys от Минесота.
"В продължение на 3 месеца ми звъняха всяка сутрин в 10 часа и ме убеждаваха, че трябва да приема предложението им. В крайна сметка това даде резултат", обяснява Чун, който се мести с жена си в малкото градче Маунд в Минесота. И създава серията играчки-камиончета Tonka, която е сред най-популярните.
Със своя огромен опит той със сигурност би оставил сериозна следа в корейската автомобилна индустрия, която по това време се свежда до сглобяването на чуждестранни автомобили, за които е получен лиценз. Това почти се случва, след като при него пристигат хора от Hyindai, които искат да се консултират.
"В Маунд дойдоха трима, сред които беше и президентът на Hyundai (най-вероятно става дума за основателя на Hyundai Motor Company - Чон Се Юн). Те ми съобщиха, че компанията им започва самостоятелно производство на автомобили и поискаха съвет. Аз им отговорих, че създаването на първия прототип ще им струва поне 5 млн. долара, но те решиха, че е прекалено скъпо. В крайна сметка се обърнаха къв италианците от Italdesign. Получи се добре, но колата не отговаряше на изискванията на депатрамента за транспорт и нямаше как да се продава в САЩ", спомня си дизайнерът.
Като цяло, кариерата на Чун не може да бъде определена като "супер успешна". Той създава само един известен автомобил (или два, ако се броят двете моделни години). Все пак обаче става дума за бежанец от Северна Корея, който в началото дори не говори английски.
Джон Чун умира от рак през 2013 г. на 84-годишна възраст, след като възпитава 3 деца. Едно от тях - Кевин Чун, завършва същия колеж в Пасадена, след което работи за калифорнийското студио на Toyota, фирмата Polaris и корпорацията Chrysler, където рисува модели на Jeep. А на надгробната плоча на Джон Чун е гравирана същата тази емблема с готова за атака кобра, която е позната в цял свят.