Винченцо Ланчия, чийто баща забогатява като собственик на фабрика за консерви със супа, работил като счетоводител, механик и състезател-изпитател във Фиат. На 29 ноември 1906 година той основал собствена фирма, защото искал да произвежда автомобили. Така е поставено началото на изключителна автомобилна марка. Първият прототип бил произведен през есента на 1907 година. Това бил модел с 2.5 литров мотор и 24 конски сили мощност. Фирмата се стремяла да се налага на пазара винаги с технически нововъведения. През 1915 година Ланча патентова своя първи V8 мотор. Още по-революционен за автомобилната индустрия бил дебютът на модела Ламбда, първият автомобил, със самостоятелно носена каросерия. Между 1923 и 1931 са произведени 13 000 броя от модела Ламбда, грандиозен успех за онова време. Ланча е един от първите, които експериментират с аеродинамиката и още през 30-те години работи усилено на въздушния канал на Политехникума в Торино. Още тогава автомобилите получават самостоятелно окачване на всяко колело. След Войната е представен моделът Аурелия В10, под чийто капак бучи първият серийно произвеждан V6 двигател с алуминиева коруба. По-късно моделът Фламиниа се записва в историята като първият автомобил с четири дискови спирачки (1957г.) КЪМ ФОТОСЕСИЯТА LANCIA MANIAПрез 1969 Lancia става собственост на Фиат. Стремежът към модерни технологии и впечатляващ дизайн на каросериите изиграва лоша шега на компанията, която не може да се пребори с последиците от тежката икономическа криза от средата на 50-те години. Така конкуренцията от Торино се възползва от ситуацията и поема контрола върху Ланча, за която оттогава насам е отредена ролята на луксозна красавица в концерна. Но не само това. Все още Ланча е най-успешната марка в историята на рали спорта, въпреки че не участва в състезания вече повече от 10 години. Ланча има общо 74 победи в ралита от Световния Шампионат, от тях 13 са на легендарното Рали Монте Карло. Десет пъти италианците са печелили титлата за конструктори. Четири пъти рали-пилоти на Ланча са ставали шампиони. Моделите Fulvia, Stratos, Rally 037 и Delta Integrale винаги са били сред най-атрактивните по трасето.
За момента обаче, компанията Ланча има други грижи, различни от най-добрите времена по състезателните отсечки или новите регламенти. Топмениджърът на Фиат Серджо Маркионе не поставя под въпрос бъдещето на компанията. Напротив - до 2008 година трябва да бъдат представени три нови модела. Първият ще бъде компактен SUV, така да се каже Ланча-вариант на Фиат Седичи. После ще последват купе на базата на студията Фулвия, както и автомобил в компактния клас. Засега обаче, в годината на 100-годишния юбилей, Ланча няма да има нов модел. За края на годината е планиран само фейслифт на дамския любимец Y.