Но тази година определено е трудна за автомобилната индустрия. Продажбите се свиват, финансовата криза в света наподобява кризата от 1929 г., въвеждат се все по-стриктни норми за опазване на околната среда и за разход на гориво, преобладава песимизмът за икономическото развитие на Европа и света, банките отпускат все по-трудно кредити за закупуване на автомобили.
Как това да не се отрази на една индустрия като автомобилната, свързана с експанзията на икономиката и с оптимистичните очаквания за бъдещето?
Ако някой обаче си мисли, че автомобилните фирми са обзети от този дух на песимизъм дълбоко греши. Тази година в Париж преобладават моделите на бъдещето, хибридните модели и електромобилите, които показват пътищата за излизане от енергийната криза.
Още първият ден на Парижкия Mondial de l automobile показа новото лице на индустрията. Тук са разположени десетки хибридни и електрически модели, които правят бъдещето по-ясно.
В същото време на изложението са показани и толкова други нови автомобили, не само с алтернативно гориво, че изложението Париж 2008 се определя като един от най-интересните автомобилни салони в света от доста години насам.
Естествено е на домашна сцена най-активни да бъдат френските производители Renault, Peugeot и Citroën, които тук показват свои жизнено важни модели от които зависи бъдещето им (Citroen C3 Picasso, Renault Megane и Megane Coupe). В същото време те излагат в Париж и редица интересни концепции.
Да споменем едни от най-интересните концепции - брилянтния Citroen Hypnos, Peugeot Prologue, който комбинира дизелов мотор и електрически двигател (комбинация използвана и от Hypnos) и ще конкурира Nissan Qashqai, или концепцията на Renault наречена Ondelios.
Сред другите производители Ford залага на два малки серийни модела които сега ще се появят на пазара, не само в Европа - Fiesta и Ka. И двата модела бяха посрещнати с аплаузи, и двата са доста по-добри като дизайн и техника в сравнение с тези които заместват.
Тук разбира се е и новият VW Golf, но първите отзиви от Париж са, че пред него спират относително малко хора. Това не е защото колата е лоша, напротив, постигнатото и поддържано качество и надеждност най-вероятно отново ще направи от този модел един от най-продаваните в Европа. Хората не се спират защото новият Golf, поне по външен вид е познат, в него има малко ново.
Audi се представя с много бели автомобили в Париж - от Q5 до хибрида А1 с пет врати всичко е в бяло.. За традиционалистите е изложено и едно червено Audi RS6, изключителен автомобил за който сме имали много възможности да пишем.
На щанда на GM вероятно най-голям интерес предизвиква новата Insignia, включително и във версия комби, която е доста по-добра и просторна от отиващата си Vectra. Другият интересен експонат тук е серийната версия на Chevy Volt, който ще се появи в Европа през 2010 г. (или малко по-късно) като модел на Opel/Vauxhall.
Шефът на GM Europe Карл-Петер Фьорстер (Carl-Peter Forster) обяви, че до една година ще се реши дали хибридът ще се прави и в Европа или изцяло от другата страна на Атлантически океан.
Не можем да не споменем представеното в Париж Ferrari California, с неговия двигател V8, един автомобил изглеждащ блестящо, но в същото време и много практично. Да се чуди човек защо не се е появил още преди пет години примерно.
Сред другите скъпи марки Aston Martin показва нещо уникално, независимо от колапса на пазарите - ‘one-77’ струващ милион и половина евро.
Ако продължим в този дух не може да не споменем и Lamborghini с четири врати, което изглежда сякаш от друг свят.
Като цяло още от първия ден личи, че световното автомобилно шоу в Париж ще бъде успешно. Макар да има световна финансова криза, тя все още не е обхванала така здраво Европа и търсенето на автомобили (макар и само в по-малките класове) продължава.
Френското правителство например помага за това, като дава около 1000 евро бонус на всеки притежател на стара и замърсяваща околната среда кола ако се откаже от нея и си купи нова. Подобни стимули съществуват и в други страни от Западна Европа.