IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

ЕВРОПЕЙСКАТА МЕЧТА – ДИЗЕЛОВ MPV

Европейските клиенти все по-често се обръщат към големообемните автомобили от сегментите MPV и мини ван, като в по-голяма степен предпочитат дизелов мотор и дори 4х4. Това са данните от проучване на Европейската Асоциация на Автомобилопроизводителите /АСЕА/, което проследява тенденциите и предпочитанията на клиентите за последните 15 години.

ЕВРОПЕЙСКАТА МЕЧТА – ДИЗЕЛОВ MPV
Обхванати са пазарите в 15-те страни стари членки на ЕС, плюс Швейцария, Норвегия и Исландия. Може да се приеме, че подобно изследване е представително за Стария континент, доколкото от една страна повечето нови автомобили се продават в тези страни, а от друга тенденциите в тях скоро се пренасят и в останалите райони на Европа. Според АСЕА през миналата година в тези 18 държави са били продадени 14.5 милиона нови автомобили. Най-разпространеният тип автомобил по европейските пътища си остава така наречения "saloon", класическата ниска каросерия с три, четири или пет врати. Делът на тези автомобили сред продадените нови обаче, достига исторически минимум именно през миналата година. От продадените нови автомобили, тип "saloon" са 57%, докато само допреди десетина години те съставляваха над 80% от закупените нови автомобили в Европа. За сметка на това се увеличава делът на закупените нови комби автомобили, които достигат 13% през 2005 г. Най-голям растеж обаче, през последните години отбелязват продадените автомобили с голям обем на каросерията от сегментите мини ван и MPV. Това са автомобили като Рено Сеник, Ситроен Пикасо или Опел Зафира, както и по-големите MPV Renault Espace, Volkswagen Sharan и др. подобни. Докато през 1995 г. делът на този тип голямообемни автомобили беше само 2% от продадените нови автомобили през последните години той се доближава до 20%. Според проучването през последните години пада търсенето на класическите автомобили от среден клас, от типа на Пасат или Мондео, докато се увеличават продажбите на автомобили един клас по-ниско, в компактния сегмент, като Голф, Меган, Октавия, Фокус, С4 и др. Изследването за предпочитанията на европейските купувачи на нови автомобили показва също така, че расте търсенето на автомобили 4х4. Ако през 1990 г. те са били около 2.5% от новозакупените, през миналата година делът им съставлява вече 7.5%, като естествено най-голям интерес към тях има в северните и в алпийските страни. Друга тенденция отбелязана от АСЕА е нарастване на мощността на закупуваните нови автомобили. Докато през 1990 г. средната мощност на една новопродадена кола е била 61kW при среден обем на двигателя от 1591 см3, сега тя е 83kW при среден обем на двигателя от 1745 см3. Най-мощни автомобили си купуват швейцарците - средно 104 kW и обем 2001 см3, а най-слаби избират португалците 72 kW.