IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бактерии ще произвеждат нефт

Във времето на непрекъснато растящи цени на нефта и усилия да се намери негов заместител, американски учени съобщават, че са открили начин на земята вечно да има нефт.

Бактерии ще произвеждат нефт
Звучи невероятно, но те заявяват, че имат технология за производство на нефт от ...бактерии, при това с цена за барел около 50 долара, почти три пъти по-ниска от сегашната.

Откритието е на базата на генно модифицирани бактерии, които могат да произвеждат нефт. Досега нефтът е класифициран като невъзобновяемо гориво. Всеки ден можем да видим прогнози как запасите от нефт се изчерпват. Експертите от американската фирма LS9 от Sillicon Valley в Калифорния, могат да преобърнат тези представи ако доведат докрай технологията за производство на нефт от бактерии.

Като се модифицира ДНК на бактерии от вида Escherichia Coli, те ще могат да произвеждат вместо етанол по класическия познат процес на ферментация, нефт също чрез ферментация. За този процес бактериите се нуждаят от биомаса. Според учените от LS9 ще може да се използва практически всичко като начална суровина. Във фирмата са използвали всички отпадъчни продукти от една земеделска ферма. Могат да се използват дървесни отпадъци, домакински отпадъци и много други суровини, които сега замърсяват околната среда.

Според Грег Пал (Greg Pal) от фирмата LS9, производството на нефт по този способ ще има изключително благоприятно влияние върху околната среда. В процеса на производството и използването на нефта от бактерии се освобождават много по-малки вредни емисии от CO2. Новият „възстановим” нефт е по-добър вариант от биогоривата и ще се произвежда по-лесно от тях.

Естествено това откритие е все още в научната си фаза. Засега този процес на производство на нефт от биомаса и бактерии е само в лабораторни условия. За около една седмица бактериите произвеждат в лабораторията на LS9 около 1000 литра нефт. „Нашата цел е през 2010 г. да изградим една опитна установка, близка до промишлени размери, която да започне да функционира. Заедно с нея ще работим и за изграждането на първия индустриален завод за производство на нефт по този способ, който да влезе в производство още през 2011 г.”, казва Грег Пал.

Според него цената на един барел от произвеждания от бактерии нефт би била около 50 долара. Ако цените продължат да растат с днешните темпове, през 2011 г. това би било изключително приемлива цена за нефта.

Главният въпрос обаче е все пак за количествата нефт които може да се произвеждат по тази технология. Има и опасения относно генното модифициране на бактерии и до какви непредполагаеми последици може да доведе подобен процес. От фирмата уверяват, че няма от какво да се боим, защото генно модифицираните бактериите живеят само в затворените съдове за ферментация. Ако се наложи да бъде прекратено производството или при други обстоятелства те лесно могат да бъдат унищожени, твърдят от LS9.