fallback

JAGUAR E TYPE – АВТОМОБИЛЪТ ЧУДО СТАНА НА 45 ГОДИНИ

Jaguar E e кола мечта, една от малкото такива стигнали до серийно производство. За първи път беше представен на салона в Женева през 1961 г. След това e произвеждан в продължение на 14 години, като слиза от конвейра главно поради кризата с нефта в средата на 70-те години на миналия век.

През 50-те години Jaguar успя да си извоюва имиджа на спортна марка, главно благодарение на петте поредни победи на модела Type D в популярното състезание 24 часа на Le Mans. Точно този спортен автомобил е в основата на серийната версия на Type E, като производството започва под личното ръководство на сър Уйлям Лайънс, основател и тогавашен шеф на британската фирма. Резултатът е невероятен - Type E  става не само най-продавания спортен модел на Jaguar, но и истински символ на фирмата. Общо са били произведени 72507 автомобила от този модел, като има три серии, включително и кабрио. Тип Е е бил оборудван с изпитания петкратен победител в битките на Льо Ман агрегат ХК. Това е шестцилиндров двигател с обем 3.4 литра, увеличен до 3.8 литра, а накрая и до 4.2 литра. При последният си триумф на Льо Ман Jaguar Type D с този двигател постига в 24-часовото състезание средна скорост от 183.2 км/час. Агрегатът ХК дава невероятната за времето си мощност от 265 к.с. на Type E, като максималната скорост е 240 км/час. Ускорението от 0 до 100 км/час е за 7.2 секунди. Не забравяйте, че всичко това става в началото на 60-те години на миналия век! Моторът не е единственото чудо в Jaguar Type E. Впечатлява оригиналното решение при задното окачване на автомобила. Част от привлекателността на дизайна, създаден от Малкълм Сайер, идва и от скритите фарове. Втората серия на Type E се появява в средата на 60-те и е във вид на роудстер с платнен покрив, а през 1968 се появява и купето, обозначено като 2+2. През 1971 г. започва производството на последната, трета серия на Type E, съоръжена с новия 12 цилиндров двигател на Jaguar  с обем 5.3 литра, който също така е бил предназначен да замени ХК на пистата в Льо Ман. За съжаление това никога не става. Петролната криза от 1973-74 г. и по-стриктните изисквания за вредните емисии, слагат край на Type E  през 1975 г. Наследникът, Jaguar XJS, никога не достига висотите на считания от много експерти за най-красив британски автомобил на всички времена - Jaguar Type E.
Тагове:
fallback
fallback
Последни