IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

АВТО ВАЗ МЕЧТАЕ ЗА ГОЛЯМОТО ЗАВРЪЩАНЕ

Най-големият руски производител на автомобили Авто ВАЗ планира да възвърне старата си слава. Фирмата е добре позната и в България от дълги години, а по българските пътища и днес все още се движат многобройни Жигули и Лади, главно от 80-те години на миналия век.

АВТО ВАЗ МЕЧТАЕ ЗА ГОЛЯМОТО ЗАВРЪЩАНЕ
Новият мениджмент на Авто ВАЗ планира за три години да обнови остарялото производство на фирмата с редица нови модели, както и да построи нов завод с капацитет за производство на 450 хиляди автомобили годишно. Предвижда се и ново решение за сътрудничеството с американската фирма Дженерал Мотърс, което започна през 2002 година, но досега не е постигнало някакви впечатляващи резултати. Производството на Шевролет Нива и Вива не успя да впечатли потребителите и през миналата година продажбите на тези модели паднаха с 14% до само 46 хиляди броя. Генералният директор на ВАЗ Игор Иесиповски заяви, че цялото сътрудничество ще бъде преоценено и ако се окаже, че може да бъде печелившо ще продължи, ако не - ще приключи. Планът за обновяване и разширяване на производството идва в добър момент, доколкото руското правителство е готово да подпомогне възраждането на автомобилопроизводството в страната. Има план, подкрепян и от президента Путин, за обединяване на Авто ВАЗ, Авто ГАЗ и КаМаз и за създаване на един руски автомобилен гигант, способен да съперничи на световните лидери в отрасъла. Така изграждането на новия завод на ВАЗ може да стане с пряка държавна помощ, или като инвестиции, или като държавна гаранция за банковите кредити. За това говори и председателят на Борда на директорите на ВАЗ Владимир Артяков. Икономическата обстановка в Русия също е благоприятна за подобно развитие. Търсенето на леки автомобили в страната през последните години расте бързо с ръста на икономиката и доходите. В Русия вече има оформена средна класа на хора с достатъчни доходи, позволяващи им да мислят за нов автомобил. Засега този потенциал на пазара се използва главно от чуждите вносители на автомобили. Тази година се очаква продадените чуждестранни автомобили да се изравнят с тези руско производство, а през следващите ако руските производители не направят нещо, вносните автомобили ще превземат изцяло пазара. При това тук не говорим само за висококачествените и високотехнологични производства на САЩ, Европа, Япония и Южна Корея. В Русия настъпват и китайските производители на евтини коли, а до няколко години това ще направят и индийските. Много от световните фирми вече произвеждат автомобили в Русия, а сега планират нарастване на производството и нови мощности. В близките години нови заводи ще строят Фолксваген и Тойота, а в Русия вече произвеждат Форд, Хюндай, Рено и др. В този смисъл плановете на Авто ВАЗ за ренесанс на руското производство може да са доста закъсняли, още повече когато са известни бюрократичните трудности в Русия пред подобен мащабен план. И досега във ВАЗ и в други руски производители са правени планове за обновяване на производството, но те не са довели до нищо. И днес ВАЗ произвежда моделите от преди 20 и повече години. Разликата сега обаче е, че руските производители наистина са изправени до стената и пред избор дали изобщо да ги има руските марки или да преминат към сглобяване на чужди модели. Ново е и това, че Русия е в добро икономическо здраве и има възможност за промяна, а и държавното ръководство изглежда е узряло за нея. Скептицизмът обаче все още надделява и би било чудо, ако Авто ВАЗ или който и да е друг от руските производители на автомобили, успее да обнови производството си и да изкара що-годе конкурентен модел през идните три години.
0 от 500