След всеки снеговалеж българските шофьори се разделят на два лагера: едни, които са отделили 10 минути в студената сутрин да почистят колата си от снега, и други, които са сметнали това усилие за уронващо достойнството им.
Най-странното е, че българският Закон за движение по пътищата, приет през 1999 и поправян или допълван цели 78 пъти оттогава, сякаш не забранява категорично такова поведение. Член 100, ал. 4 казва, че шофьорът е длъжен "да поддържа стъклата и огледалата чисти". Другаде има подобно изискване и за номерата, но значи ли това, че по останалите части на автомобила може да се оставят пряспи?
Automedia се опита да получи повече информация по казуса от пресцентъра на МВР, откъдето ни пренасочиха към говорителя на дирекция Национална полиция. Той ни обясни, че изискването автомобилът да е изправен "предполага" и да е почистен, и ни препоръча да отправим запитване... към пресцентъра. Показателно е обаче, че дори в съветите към шофьорите в зимни условия, разпространени от Пътна полиция на 16 ноември, се казва само "Провери и поддържай чисти, видими, регулирани и в изправност фаровете, стоповете, габаритите, мигачите".
1. ОПАСНО Е. Дори и тънкият слой по покрива и капака образува след вас шлейф от снежинки, който влошава видимостта на другите шофьори.
Топлината на купето разтопява най-долния слой и рано или късно "подхлъзва" големи буци от покрива към колите зад вас. Те могат да стреснат шофьорите или да им отнемат видимостта напред за фатални секунди. Ако са заледени, могат да счупят предното стъкло - имахме подобен случай с камион на околовръстното шосе миналата година.
Едно клипче от Канада, което показва точно какво може да причини оставеният по покрива сняг: счупено предно стъкло, риск от произшествие, а пътничката до водача е с няколко порязвания от стъклени осколки
2. МОЖЕ ДА ПОВРЕДИ КОЛАТА ВИ. Солидната заледена буца от покрива може да падне и напред, наранявайки чистачките и дюзите. Остатъците от сняг и лед по предното стъкло могат да доведат до изгаряне на моторчето на чистачките. Топящият се сняг по покрива и капака може да проникне в климатичната система, да съсипе въздушния филтър и така нататък.