fallback

Малоумни ли са наистина промените по Гражданска отговорност?

Възмущението от идеите за "бонус-малус" е колкото остро, толкова и неадекватно

От няколко дни общественото недоволство (разбирай - Facebook и Twitter) се фокусира върху Комисията за финансов надзор заради оповестените предложения за въвеждане на прословутата система "бонус-малус" (добър-лош) при определяне цената на застраховката Гражданска отговорност. Идеята е шофьорите, които вършат нарушения и предизвикват катастрофи, да плащат значително повече, така че застраховката да бъде още един инструмент в овладяване на хаоса по пътищата. След няколко гневни, но не твърде компетентни публикации в медиите обаче хората вече знаят, че идеите на КФН са "недомислени", "несправедливи" и даже "малоумни". Защо? Защото бонусът за добрите шофьори бил едва 25%, а наказанието за лошите - до 400%. И защото застраховката е на автомобила и "малус" точките се трупат върху него, и се прехвърлят и при препродажбата му на нов собственик. И накрая защото всички натрупани до момента нарушения се "изчистват" и всички шофьори започват на равна нога. Проблемът при даването на такива категорични оценки по тематика, от която не разбираш много, е, че в тях обикновено има доста пробойни. Както казваше забелжителният философ Бъртран Ръсел, не бих умрял за убежденията си, защото все пак може и да греша. От КФН разпространиха официален отговор на повечето подобни въпроси, от който убедително се разбира, че първите коментари са били най-малкото едностранчиви. ЗАЩО ЗАСТРАХОВКАТА Е НА АВТОМОБИЛА, А НЕ НА ШОФЬОРА? Законодателството в България не го позволява. То допуска например автомобил да се продаде само чрез нотариално заверен договор, без задължителна пререгистрация в КАТ. И също позволява автомобил на един собственик да се управлява от произволен друг човек само с устно разрешение. "Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС", обясняват от КФН. Ако полицата е на атомобила, при катастрофа е ясно чия е отговорността, дори и водачът да побегне. Ако е на водача, на практика причинителят става трудно установим. Никъде в Европейския съюз не съществува практика гражданска отговорност да се сключва на водача, а не на автомобила. Освен това, подчертават от КФН, това би увеличило в пъти разноските на семейство, в което един автомобил се ползва от трима души, да речем (баща, майка, син) - тогава би се наложило всеки от тях да има отделна застраховка, вместо една обща. ЗАЩО "МАЛУС" НАДЦЕНКАТА СТИГА 400%, А БОНУСЪТ Е САМО 25%?Целта е системата на "Гражданска отговорност" да остане платежоспособна. По данни на МВР повечето водачи в България са без регистрирани нарушения и ще ползват отстъпка от полицата. За да се компенсира това, системните нарушители ще трябва да плащат значително повече, така че приходите по застраховката да се запазят и системата да може да изплаща обезщетения, обясняват от КФН. Към което бихме добавили, че наказването на рецидивистите на пътя е основната цел на тази промяна - в края на краищата искаме безразсъдствата и глупостите на пътя да намалеят. ЗАЩО "МАЛУС" НА АВТОМОБИЛА ОСТАВА ДОРИ СЛЕД ПРОДАЖБАТА МУ?Защото иначе системата може да бъде заобикаляна "много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения". Примерно баща с 8 причинени катастрофи може формално да прехвърли колата на сина си, или на съседа. Създаването на "тъмно минало" за автомобил на чест нарушител е и допълнителен начин шофьорът да бъде мотивиран да кара по правилата. Ако знаеш, че няма да можеш да продадеш колата си, едва ли ще си склонен на същите безумства, които вършиш сега съвсем безнаказано. ЗАЩО СИСТЕМАТА НЕ ВАЖИ ЗА ДЪРЖАВНИ И ОБЩИНСКИ АВТОМОБИЛИ?Според гневните коментари във Facebook - за да могат нахалниците на държавна служба да си карат както преди, съвсем безнаказано. Според КФН причината е доста по-прозаична - по закон държавните и общинските автомобили трябва да се застраховат чрез обществени поръчки, по обобщени списъци, а не индивидуално. ЗАЩО СИСТЕМАТА НЯМА ДА ВАЖИ ЗА НАТРУПАНИТЕ ДО МОМЕНТА НАРУШЕНИЯ?Защото това би означавало да се въведат рестрикции със задна дата, което противоречи на принципите на правото. Или, както обясняват от КФН, "човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба".  

Тагове:
fallback
  • #28
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Защото сме в *** Нария. Извинете имах предвид България.Законите се предлагат от некомпетентни в съответната област.Вероятно закона за движение по пътищата се актуализара ЗАДЪЛЖИТЕЛНО от не шофьори и такива дето нямат автомобили. Тоест То Лу ПИ
  • #27
    A.A ( преди 6 години )
    Проблема се състои главно в това,че не е допустимо да има поскъпване с 400% такова няма никъде. Другият проблем е, че не може да кажем за превишена скорост с 10км един път да сме глобени от кат и втори път да сме глобенис това да плащаме по скъпа гражданска,това е само 1 *** пример. Институцията която наказва нарушителите е КАТ, застрахователните брокери нямат право да ни наказват повторно, такава практика няма никъде.
  • #26
    Николай ( преди 6 години )
    Тогава щом колата е застрахована, а не водача, тя да си плаща полицата...
  • #25
    Анонимен ( преди 6 години )
    Недейте да спорите. Нещата са ясни.Новите вратички и правилата с неясно тълкувание са в полза на застраховащите.За шофьорите са следните експерименти:- Всички предимства, които сте събирали с внимателно и правилно каране, остават в миналото. - Получава се нещо като пререгистрация защото убийците и рецидивистите също започват от нищото.- Ще насложат хиляди камери по улиците да следят и за най-малкото нарушение, а дупките и инфраструктурата ще си е пак плачевна.НИКОГА НЯМА ДА ВЗЕМЕТЕ БОНУСА
  • #24
    Цар Навуходоносор ( преди 6 години )
    С колко ще се вдигнат приходите и доходите на застрахователните дружества? Разходът си е все същия, джигитите са си джигихти, само че от тях ще взимат 300% повече пари и какво излиза - всичко е за печалба. Лобистки закони, в тоя парламент само лобита, обслужващи частни печалбарски интереси, а УЖ били НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, друг път.
  • #23
    456 ( преди 6 години )
    Гражданска Отговорност, а пък е на автомобила !!! Защо не я преименуват на Автомобилна Отговорност. И как неудущевен предмет може да носи отговорност !!!???
  • #22
    Неук ( преди 6 години )
    В много държави ГО е на човек, а не на автомобил. Има държави и без ГО. Следователно лицето от КФН или е *** като тиган или е неук, не мисля че е толкова нагъл - просто да лъже, за да може застрахователите да крадат. А иначе ГО е на автомобил у нас защото колите са около 8млн,а шофьорите само 2. Глупост е да се твърди, че няма да го намерят колата е собственост на някой, той носи отговорност за нея, ако не я е обявил за открадната той плаща. А прехвърлянето на тежест е противозаконно и ще падне.
  • #21
    Лаик ( преди 6 години )
    Абе това с Бонус Малус ми звучи като Мики Маус. От алчност и крадливост ни направиха на нищо.Когато държавата е опоскана, започнаха да режат вече живо месо. Не чух никой от измислените журналисти да попита с колко ще се вдигнат приходите на застрахователите, а всички ни обясняват че изрядните шофьори щели да плащат по-малко. И понеже всеки се мисли че ще се измъкне, накрая всички ще са прецакани
  • #20
    Анонимен ( преди 6 години )
    Когато причинтеля избяга, просто ПТП-то се приема, че е по вина на собственика. Пък той да си иска парите от този, на който е дал колата и друг път да си знае.Ако застраховката се прави на човек, а не на кола цената ще падне защото броят застраховани ще нарастне сериозно. Също лесно може да се добави клас застраховка плащаш Х лева и може да караш до 1тон кола до 120кс. Плащаш 2Х лева може да караш 1.5тона 200коня.
  • #19
    Анонимен ( преди 6 години )
fallback
Последни