fallback

Трябва ли да се използва круиз-контрол през зимата?

Технологията е удобна, но крие рискове при лошо време

Круиз-контролът е една от най-удобните опции в автомобила, която се използва от много шофьори по време на пътуване. Едва ли обаче те подозират, че през зимата, когато пътищата за хлъзгави и заснежени, тази „умна” система може да им изиграе лоша шега.Технологията се появява още през 70-те години на миналия век, като нейната цел е да поддържа постоянна скорост на автомобила, като регулира подаването на гориво без участие на водача. Той трябва единствено да активира системата (най-често това става с бутон на волана), след което му остава само да държи внимателно волана, като преди това махне крака си от педала за газта. И в случай на нужда да спира.Проблемът е, че круиз-контролът, дори адаптивният, все още не умее да „разчита” ситуацията на пътя. Тоест, той не може да оцени състоянието на пътя и да прави автомобила по-стабилен, като предвижда траекторията му на движение. Затова и производителите препоръчват, водачите да не използват системата в опасни условия на пътя.Игнорирането на подобно предупреждение рискуват да загубят контрол над превозното средство на заснежен или заледен път, ако се стигне до пробуксуване. В подобна ситуации се намесват системи като ESP и ABS, чиято цел е да върнат автомобила в стария му курс. В същото време обаче круиз-контролът в повечето случаи пречи на това по всякакъв начин.Този „конфликт” се дължи на начина на действия на системата за стабилизация ESP. При занасяне на задната ос, тя се намесва в работата на системата ABS, като започва да намалява въртенето на предното външно колело. Това става с команда на двигателя за намаляване на подаването на гориво. В същото време круиз-контролът прави точно обратното – подава газ, за да постигне зададената му скорост. И така системи си пречат една на друга.До какво може да доведе всичко това? Най-вероятно до попадане в сериозен инцидент на пътя, тъй като сблъсъкът между системите прави автомобила непредсказуем. И ако зад волана е шофьор с по-малко опит, то последствията може да бъдат фатални.Разбира се, шансът за възникването на подобна ситуация не е толкова голям, но все пак го има. Дори най-опитният шофьор не е застрахован от поднасяне на пътя, докато управлява скъп автомобил, наблъскан с най-съвременни електронни асистенти.Снимки: Yourmechanic.com

Тагове:
fallback
  • #10
    Иван ( преди 6 години )
    Когато има включен КК при задействие на която и дае система за сигурност (abs,esp и др.), то той се изключва автоматично мигновено. Естествено, че при лошо време не е препоръчителен и няма нужда да обяснявам защо.
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    поредната голяма простотия от комедиантите.карам си на кк и се съобразявам с пътните условия. ако не се съобразяваш дори и да не си го включил кк пак ще си в канафката или другаде.
  • #8
    ( преди 6 години )
  • #7
    Пожарогасител ( преди 6 години )
    Опасно е и то много ако пътя е заледен или заснежен. Превъртят ли гумите съответната ос веднага тръгва да занася. Ако си нащрек веднага пускаш газта и колата се оправя. С КК превъртането на гумите продължава и само бързо натискане на Спирачки може да помогне но е твърде вероятно да закъснееш. Още повече че натискането на спирачката по този начин е опасно. Също при смяна на ленти КК е опасен ако има сняг между лентите. Зимно време КК само на видимо изсъхнал път или ако влажен температурата да е +
  • #6
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Глупости - е да, ако си задал скорост като лятото вероятността да се пречукаш е голяма. Ако си задал скорост и наближиш по-остър завой и опиташ да влезеш без да намалиш пак ще се пречукаш, но с правилната скорост съобразена с пътните условия си е благодат!
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    Според мен с КК реакцията е по-забавена особено ако си с висока скорост защото аз поне като карам не си държа крака във въздуха някоко часа с готовност да натисна спирачката, а на пода. И когато се наложи спиране времето да го вдигна и натисна спирачката е повече отколкото да го преместя няколко см наляво ако съм без КК. Освен това при висока скорост самото отстъпване от *** на газта намалява скороста, защото спира подаването на гориво. С включен КК това става едва когато се натисне спирачка
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    Когато колата почне да губи сцепление ESP се включва без да натискаш спирачка. Най просто вземете на хлъзгава настилка направете рязък завой и ще усетите че системите почват да работят и се опитват да предотвратят завъртането на колата. Аз съм го тествал на заснежен празен паркинг на едно кино и мисля че сработваше и при натисната газ така че вероятно работи и при включен КК. Но ако си с висока скорост в завой с КК може и да има проблем наистина.
  • #3
    .. ( преди 6 години )
    Това някак си ... не мога до го повярвам. Намалява въртенето със спирачните апарати а не с отнемане на газта. Да не говорим че при натисната спирачка обикновения круиз дори ще се изключи. Ако една система иска намаляване на горивото а друга повече ще спечели тази с по висок приоритет а круиза си е с доста нисък.
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да обаче, има случаи, в които (най-често при "баир") в завой колата подава газ и то доста в самия завой, което в ситуация на мокър път или на зеледен участък си чао преди да натиснеш каквото и да било...
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Зима или лете винаги го ползвам и проблеми никога не съм имал.А написаното е грешно и тенденциозно. При докосване на *** на спирачката КК се изключва автоматично и всички системи си работят както трябва. В същото време кракът ти е по-близо и е в готовност за натискане на спирачката, а не както е когато не ползваш КК да ти е на газта и да трябва да го преместваш. Реакцията е по-бавна. Може да е с части от секундата, но определено е по-бавно. Така, че ползвайте си КК спокойно!
fallback
Последни