fallback

Империята Geely: От хладилниците до Volvo и Lotus

Дали изборът на съпруга на Ли Шуфу му е помогнал в инвестициите?

Днес Geely е един от най-големите автомобилни производители, но китайският гигант има много по-голямо значение за автомобилната индустрия в световен мащаб защото притежава много други компании и марки: Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co, а основателят на империята Ли Шуфу вече стана най-големият акционер в Daimler.

Шуфу поставя началото на бизнеса си с производство на хладилници, минава през явно задължителния за китайците период, когато те усилено имитират модели на западни марки, а сега Geely е в Топ 3 на най-популярните марки в Китай, като отстъпва само на VW и Honda. От 2014 година насам продажбите на Geely са нараснали три пъти – от 417 000 на 1,25 милиона коли. За миналата година ръстът на продажбите е 60%, с което компанията може да претендира за лидерство и в световен мащаб.

Да се върнем на хладилниците. Според легендата за старта на бизнеса на Ли Шуфу, през 1986 година той започнал производството със спестяванията на семейството му. Тогава той е едва на 23 години и любопитното е, че го е направил без одобрението на родителите си. 8 години по-късно Шуфу се прехвърля в бизнеса с транспортни средства и до 1997 година Geely става един от най-големите производители на скутери и мотоциклети в Китай.

През август 1998 година в родната провинция на Шуфу - Чжецзян, компанията Geely започва производство на автомобили – първият модел е хечбекът HQ. Следва скокът от примитивните по съвременните стандарти автомобили през споменатите копия на Mercedes до днешните модели на марката, които имат амбиции да се продават в цял свят.

В края на 90-те години Ли Шуфу възприема стратегия, която е доста по-различна от тази на държавните китайски автомобилни гиганти. Те работят с чуждестранни партньори, с които произвеждат за местния пазар. А Шуфу решава да купува чужди компании, така ще увеличава активите на Geely, но и ще получава достъп до технологии, които все още не са се появили в Китай.

През 2009 Шуфу купува потъващия австралийски производител на автоматични трансмисии DSI. Цената е 40 милиона долара, а днес производството на компанията се използва за различните модели на Geely.

Но първият голям удар идва през 2010 – Zhejiang Geely Holding Group купува от Ford автомобилната компания Volvo, като сумата по сделката е почти 2 милиарда долара. И тук се появяват първите по-особени информации за Ли. Защото по-сериозните му успехи в бизнеса се обясняват с удачния му избор на съпруга – сестрата на жената на сегашния председател на Китай - Си Дзипин, а сделката за Ford получава подкрепата на китайското правителство.

И до днес Шуфу обича да разказва, че основното му занимание е да инвестира в интересни идеи, както и твърди, че изобщо не е бил изкушен да се бърка в работата на инженерите и дизайнерите на Volvo. А само да им осигури средства, с които те да изправят компанията на крака. Досега инвестициите във Volvo надхвърлят 11 милиарда долара, но технологиите, разработени в компанията ще се ползват от всички други марки на Geely, което всъщност е най-сериозният успех.

Накратко, при съживяването на Volvo са разработени две нови модулни платформи, появява се цяло семейство модерни двигатели, а марката подменя всичките си модели. Компанията произвежда в три завода в Китай и в един в САЩ. Целта на Volvo е да достигне 800 000 продажби в началото на следващото десетилетие. С оглед на моделите на марката това едва ли би било проблем, като се има предвид, че през 2017 продажбите й надхвърлиха 570 000.

Благодарение на технологиите на Volvo Geely и новата марка на компанията Lynk & Co ще излязат на пазарите в САЩ и Европа, като новият бранд вече произвежда в Китай, а от догодина – и в Гент, Белгия. През 2013 Geely купи компанията Manganese Bronze. Ако името не ви говори нищо, то това е фирмата, произвеждаща легендарните лондонски таксита London Taxi International.

Следва инвестиция в размер на 300 милиона долара и се появи новото хибридно такси TX, произвеждащо се в Ковънтри, в което се използват поразително много компоненти, идващи от Volvo. По-късно компанията стана London Electric Vehicle Company и плановете са да продава електрически таксита в цял свят, а моделът TX ще даде началото на цяло семейство возила.

Заедно с това Geely и китайският производител на електромобили Kandi стартираха услуга за споделяне на електромобили, а през 2014 Ли Шуфу купи нова компания – британската инженерна фирма Emerald Automotive Design, която е специализирана в създаването на олекотени материали и сплави, както и в електрифицирането на различни возила. Точно в нея е разработено и новото такси TX.

Миналата година пък дойде покупката на гиганта от Малайзия Proton, като за 235 милиона долара Geely и Шуфу придобиха 49,9% от компанията и контролния пакет в Lotus. Следващите стъпки тук ще са развитието на Proton и Geely на пазара в Югоизточна Азия, както и създаването на нови модели за Lotus, като единият от тях ще е кросоувър.

От Volvo пък беше отделено досегашното подразделение за тунинг и състезателни коли Polestar. С инвестиция от 640 милиона долара компанията стана производител на електромобили и хибриди, а сглобяването на Polestar 1 вече стартира в Китай. По-късно ще се появи и изцяло електрически кросоувър.

Състезателният департамент на Polestar отново си върна името Cyan Racing и до края на 2017 година представлява Volvo в световния пистов шампионат за туристически автомобили (WTCC), като спечели титлата с Тед Бьорк, а от 2019 се завръща в тези състезания, но с друга марка – Lynk & Co.

Сделките на Шуфу за 2017 включват купуването на американския стартъп Terrafugia, който произвежда летящи автомобили, но досега никой не е успял да измисли как тази фирма ще се впише в империята на Geely...

Отделно от това през декември Geely купи 8,2% от Volvo AB – най-големия производител на камиони, автобуси, строителна техника и промишлени двигатели. Компанията притежава освен марката за камиони Volvo, така и Renault Trucks, Mack и няколко производители на автомобили. Цената? 3,3 милиарда долара за 8,2%. И това далеч не беше всичко.

В началото на тази година Шуфу купи 9,7% от Daimler за 9 милиарда долара и малко по-късно стана ясно, че има планове за съвместна работа на Geely с германците в развитието на електромобилите и системите за автономно придвижване.

Някогашният производител на хладилници Ли Шуфу днес е един от най-богатите хора в света със състояние от около 15 милиарда долара. И наскоро той заяви, че има нови планове за инвестиции.

Тагове: Lynk & Co Geely lotus Volvo
fallback
  • #9
    Анонимен ( преди 5 години )
    кой нормален автомобилист се вълнува от мултимедията отваряш капака нама ли шест гърла и две турбини продлжаваш нататък
  • #8
    :) ( преди 5 години )
    Иначе има производители, които искат със сигурност. Но не е лесно и да се разкъсван между изискванията за все по-малки двигатели, спортно поведение, все повече мултимедия и изисквания за безопасност. Новата е Camry с V6 e много прилична и ще е със сигурност здрава. Ние обаче няма да получим V6, a поредната скопена малолитражка, която ще плюе на издръжливостта на на марката. Такива ми ти работи.
  • #7
    :) ( преди 5 години )
    Ами достатъчно е да погледнеш дори само волана - няма общо освен формата: упраеление на темпомати, войс контроли, мултимедия... Всички тези системи трябва да са сигурни и за това отиват много инженерни часове. Сядам в автомобила си, той се връзва с телефона ми, пуска музика от него през спотифай, навигацията тръгва през андроид ауто. Да, автомобилите за добро или лошо са много усложнени и далеч не са само за превозване, но без тези неща и не са конглокентни.
  • #6
    Анонимен ( преди 5 години )
    какво усложнено има в един автомобил от 100 години нищо ново ново под слънцето четири гуми волан двигател друг е въпроса че за да се подържа технически изправен се иска образование с много четене и опит а точно при волво тя липсва новите автомобили на волво с технологии отпреди 10 години наследство от форд а там са отпреди още 10 години
  • #5
    до :) ( преди 5 години )
    Според мен не, че "не може да се достигнат нивата на издръжливост от осемдесетте", а никой производител не иска да го прави: 1) по-изгодно е да се правят ***, 2) няма време за изпитания и доизпипване, 3) инженерът отдавна е низвергнат за разлика от маркетолога и 4) хората са алчни и все искат новичко и модерничко и заради това са готови да плащат за развалящо се.
  • #4
    :) ( преди 5 години )
    Интересна статия.Иначе сегашното ми Волво карам за 4та година и освен масла и филтри е влизала веднъж в сервиз.Иначе никой автомобил не може да достигне нивата на издръжливост от осемдесетте, защото автомобилите са значително по-усложнени. Съмнявам се някой да иска да плати същата цена за автомобил от онези времена.
  • #3
    Анонимен ( преди 5 години )
    така е Джереми Кларксон го е казалРадвайте се на живота докато не сте си взели Волво
  • #2
    A-хъм ( преди 5 години )
    Качеството на Volvo и преди си беше зле. Надеждността от 70-те години отдавна е мит. Познавам двама-трима души, за които момента на отърваване от Volvo се чества като рожден ден.
  • #1
    Ivan ( преди 5 години )
    Качеството на Volvo сега е 0.
fallback
Последни