От статистиката не става ясно каква част от 19-те процента ръст се дължи на реекспорт
Dacia си връща първата позиция сред най-продаваните марки нови автомобили в България, показва статистиката на КАТ за регистрациите в първите девет месеца на годината. През първото полугодие румънският бранд отстъпваше на компанията-майка Renault, но през лятото е наваксал. Модели като Dokker имат най-съществен принос за първото място на Dacia на българския пазар Според отчетите на КАТ от януари до септември са регистрирани 3279 автомобила Dacia. Renault е на втора позиция с 3171 продажби, а на трета позиция излиза Skoda с 2958 регистрирани автомобила. Най-голям скок в челната десетка прави Nissan, който с 2651 регистрации се изкачва от деветото място преди година до четвърто сега. Петата позиция е за Toyota. НАЙ-ПОПУЛЯРНИТЕ НОВИ АВТОМОБИЛИ В БЪЛГАРИЯ:Dacia 3279Renault 3171Skoda 2958Nissan 2651Toyota 2448Volkswagen 2309Peugeot 1849Kia 1718Ford 1494Citroen 1150Opel 948BMW 802Hyundai 670Audi 661Mercedes 609Данни на КАТ за регистрациите през януари-септември 2018, включени са категориите M1 и N1В премиум сегмента пазарен лидер си остава BMW с 802 регистрации, пред Audi с 661 и Mercedes-Benz с 609. Според отчета на КАТ за деветте месеца са регистрирани 30 627 нови леки автомобила в категории M1 и N1. Статистиката на АСЕА, Европейската асоциация на автомобилните производители, показва 26 443 регистрации, вероятно защото разчита на данни от официалните вносители и освен това изважда от сметката част от т.нар. "реекспорт" - нови автомобили, продадени в България, само за да бъдат незабавно изнесени зад граница. Според асоциацията българският пазар е пораснал с над 19% до септември на годишна база. Nissan отчита най-голям скок в Топ 10 тази годинаДанните на КАТ също не могат да покажат точните мащаби на реекспорта, тъй като част от автомобилите се регистрират у нас и после се отписват. Държавният орган оповестява данни за отписаните от отчет коли - от началото на годината те са малко над 379 000 - но не ги обособява по марка и възраст. Сам по себе си реекспортът не е незаконен. Проблемът е, че българските дилъри често получават по-изгодни цени и по-големи търговски отстъпки от производителите заради по-ниската покупателна способност на населението. От това се възползват предприемчиви хора и компании, които купуват евтино автомобилите тук и после ги изнасят за по-скъпи пазари като Белгия, Дания и пр. Проверка на Automedia.bg сравни цените на четири по-масови модела на пазари в Северна Европа и в България, и установи разлики от порядъка на 25-50%, а в отделни случаи и по-високи. Така например Ford Focus с 1-литров мотор, 125 коня мощност и 6-степенна ръчна кутия в ниво на оборудване Trend струва 30 050 лева в България по ценова листа, а в Дания цената му е 229 500 крони, или 30 700 евро - на практика двойно (впрочем това е само илюстративен пример - Ford не е сред марките, най-сериозно замесени в реекспорт, коментират източници от сектора пред Automedia). В Белгия Nissan Qashqai 1.6 в ниво N-Connecta струва 28 990 евро (56 700 лева), а в България е 47 740 лева. Част от разликите в цените са и за сметка на допълнителни данъци и такси, но въпреки това стимулът да се изнасят автомобили от България е сериозен. Един и същи Ford Focus 1.0 EcoBoost струва 30 000 лева в България и 30 000 евро в Дания, най-скъпия европейски пазарНа пръв поглед в реекспорта няма нищо лошо: повече пари остават в българските дилъри за сметка на западноевропейските. Производителите обаче никак не гледат с добро око на тази практика, която фактически им подяжда печалбите. А в перспектива явлението може да е за сметка на българския потребител, защото при неочаквани ръстове на продажбите търговските отстъпки за България ще намалеят и цените ще се повишат.