fallback

Кратко и ясно за петте нива автопилот

Когато настъпи петото, машините ще могат да празнуват победата си над човека

Само си помислете колко спорове се водят около безпилотните превозни средства! Някои ги смятат за страхотна идея и са убедени, че скоро ще наводнят целия свят. Други обаче наричат автомобилния автопилот опасна технология, която никога няма да успее да замести човека.

Всъщност, реалната ситуация може би не е толкова проста и истината, както винаги, е някъде по средата. За да развие лично отношение към автономното шофиране, човек трябва да знае някои основни неща. Едно от които е да разбере различните нива на автопилота. Още повече, че по улиците вече срещаме автомобили, в които присъства определено ниво на безпилотност. А близко бъдеще тези коли ще стават все повече.Класификацията на нивата на автопилот е разработена от Американското дружество на автомобилните инженери (SAE International), наречена скалата на SAE. За първи път тя е публикувана през 2014 г. Първо, класификацията е приета от Министерството на транспорта на САЩ, а след това и от ООН. Сега тази скала е общоприета. Ето кои са петте нива на автономното управление при автомобилите според нея.Ниво 0 - "без автоматизация"Къде се среща: в старите автомобили не можеше да става и дума автоматиката да помага на човек.Функции на автоматизацията: няма такива, всичко се прави от човека. Предупредителните сигнали и автоматичната система за аварийно спиране не се считат за автоматизация, но са част от нулевото ниво на автономия.Ниво 1 – "без крака"Кога се появи: в края на 90-те години при Mercedes-Benz, след което бе усъвършенствано от Honda.Къде се среща: във всеки автомобил, който има адаптивен круиз контрол, система за предупреждение за напускане на лентата на движение или система за подпомагане на паркирането. Сега основната част от произвежданите коли са именно с първо ниво на автономия.Функции на автоматизацията: автоматиката вече не само уведомява водача, но и се намесва в управлението и оказва помощ. Сред тях са: адаптивният круиз контрол - поддържа безопасно разстояние от колата отпред, забавя и ускорява автомобила, когато пътната обстановка налага това; парктроникът - активна система за сигурност, особено ефективна на заден ход, при тесни пространства, в тъмната част на ден; системата за предупреждение за напускане на лентата на движение - помага в случай на умора на водача. Изброените системи оказват помощ, но не поемат управлението от човека.Ниво 2 – "без ръце"Кога се появи: през 2017 г.Къде се среща: в моделите Tesla Model S, Mercedes E-Class, BMW X3. Днес това са най-иновационните технологии, прилагани в серийните автомобили. Автопилотът на Tesla, Volvo Pilot Assist, Audi Traffic Jam Assist са само някои от примерите за автономните възможности на Ниво 2.Функции на автоматизацията: При второ ниво автопилотът сериозно контролира автомобила, ускорява, спира и управлява. Но! Въпреки че това ниво на автономия се нарича "без ръце", това не означава, че водачът може да легне да спи. Той трябва да е готово да се намеси в управлението по всяко време, защото автоматичната система не винаги правилно реагира на пътната обстановка.Ниво 3 - "без очи"Кога ще се появи: обещават, че това ще стане през 2019-2020 г.Къде ще се среща: очаква се в Audi A8 през 2019 г.Функции на автоматизацията: при трето ниво на автономия автомобилът понякога ще поема пълната отговорност за управлението. Всъщност, това е използването не само на лидари, радари, камери и сензори, но и на изкуствен интелект. Контролът от страна на човека обаче все още е задължителен. Да си играеш на смартфона или да спиш не може.Ниво 4 - "без внимание"Кога ще се появи: засега не е ясноКъде ще се среща: никой производител още не е обявилФункции на автоматизацията: напълно самостоятелен автомобилен автопилот, който поема управлението. Предполага се, че с това ниво на автономия, например извън града, водачът ще може да спи, да чете книга, да гледа филм и др. Колата ще бъде управлявана от автопилота при определени условия, а в по-трудни ситуации (в града, при задръствания) контролът ще трябва да бъде поет от човека.Ниво 5 - "без водач"Кога ще се появи: засега не е ясноКъде ще се среща: никой производител още не е обявилФункции на автоматизацията: напълно автономен автомобил, който няма да има никаква нужда от водач и уреди за управление. Когато това стане, машините ще могат да празнуват победата си над човека.

Тагове:
fallback
  • #10
    Лудория ( преди 6 години )
    D12, прави си. За всичко си прав - допускам, че това твое писание си е един самоанализ. Чудесен се е получил. Поздравления!
  • #9
    D12 ( преди 6 години )
    Толкова неграмотни,лениви слабоумни луди едва ли мгоат да се съберат на едно място.Писал софтуер..я ни го покажи да го видим.Аз па работя с комщтър от първата мишка,и кво.Ше се образовал,дааа с таблетите едно образование кипи,майко мила.Не знаят какво е рало,какво е репарация,..щел да се образова.Мозъчни лентяй.Псевдо учените дори не знаят как работи мозъка..интеуект ше правел,па го и натресат на обществено обасна дейност като МПС -тата.толкова джендерия..уплах.Стана епидемия.
  • #8
    Лудория ( преди 6 години )
    излишни твоите умения. Защото занапред предвижването от точка А до точка Б не трябва да изисква много умения, а времето прекарано в гледане на светофар, чакане в задръствания, търсене на място за паркиране, трябва да бъде използвано за нещо по-добро - време за образоване, за четене, дори и за поспиване. Надявам се да ме разбереш.
  • #7
    Лудория ( преди 6 години )
    Тинтири-минтири, имаш много интересен светоглед. Направо не можеш да си измъкнеш главата от мястото, от където излизат ***... то затова и не трябва да е светоглед де... За мен също е много лесно да управлявам автомобил, ама също така е лесно да пиша софтуер и да чета научна литература, но допускам, че при теб надали е така. Ето това трябва да ти покаже, че елементарното разсъждение щом за мен е лесно, значи и за другите ТРЯБВА да е така не е вярна. Затова еволюцията върви напред и ще направи
  • #6
    Случайно минаващ ( преди 6 години )
    Я как местната кандидат-мутра оре на място, че колите ще са без шофьори и няма да има кой да го пуска заради "лошият" му поглед и 10 гошната А8-ца хахахах. Щото на автопилота му дреме за кой се мислиш и к'во караш - ще си те остави да си висиш в насрещното и ще трябва да се научиш, че не си повече от останалите участници в движението :) И най-накрая движението ще вземе да се оправи и няма да се хабят нерви с такива ***
  • #5
    Нивомер ( преди 6 години )
    Нива 1 и 2 са лесни и постигнати. 3 е почти готово. До 2-3 години ще имаме и ниво 4. Ниво 5 ще имаме след още 100 години.
  • #4
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Бля-бляв белите държави мутрите не се редят! този ти пример само показва колко ти е изкълчено мисленето! И не ми давай влакчета движещи се по релси за пример! смешковци!
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    хах... *** - зададох ти *** въпрос ти пак ми възхваляваш таралясника на Мъск, който вече десетки пъти РЕГИСТРИРА ОПАСНОСТ - НО НЕ ПРЕДПРИЕМА ДЕЙСТВИЯ! Очевадно недостига на интелект е при вас, щом ви трябва изкуствен, за нещо толкова елементарно като да си караш колата... следваща стъпка е нещо изкуствено да се грижи и за половия живот на жените ви... ама кво ли ви па пука...
  • #2
    Бля-бля ( преди 6 години )
    То сега автономията на самолетите е около ниво 3, трябва ти пилот при излитане и кацане и критични ситуации. С нетърпение чакам времето когато мутрите няма да могат да се редят отпред на светофара.
  • #1
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Моля ментално увредените поддръжници на тази простотия да ми обяснят биха ли се качили на самолет без пилоти в него?! А биха ли се чувствали добре ако знаят, че пилотите са без опит само с теоретични познания? Развитието на автономни автомобили е най-голямата простотия в автомобилния бранш и би следвало поддръжниците и да се изпообесят, че да спасим живота на нормално мислещите!
fallback
Последни