fallback

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Резултатът при някои от тях може да бъде фатален за агрегата

Да „убиеш” автоматична скоростна кутия общо-взето не е толкова трудно. Ако използвате изброените по надолу методи определено ще постигнете успех в това. Факт е, че някои от агрегатите може и да се противопоставят на вашите действие, но в крайна сметка резултатът най-вероятно ще е един и същ. Затова ви предлагаме 5 грешки, които водят до съсипването на автоматика в колата.Екстремен режим Честите ускорение в режим „газ до ламарината”, буксуването в снега, тегленето на тежко ремарке или друг автомобил – всичко това води до прегряване на маслото в трансмисията, което не само смазва кутията и нейните системи, но и охлажда агрегата. Разбира се, повишаването на температурата може да бъде предизвикано от запушен радиатор или понижение на маслото в помпата заради повреда, но в случая става дума за човешкия фактор, който най-често е виновен за увреждането на агрегата.При тежки условия на експлоатация маслото в трансмисията прегрява и губи своите свойства. Ако започне да изграя, се получават сажди, които запушват хидравликата и соленоидите. При прегряване автоматикът преминава в авариен режим или направо отказва и се нуждае от ремонт.  Сиптомите за прегряло масло са специфична миризма, трудно превключване на предавките и смяна на цвета на заслото от червено към тъмно-кафяво.Смяна на предавките преди пълно спиранеЕдна от най-опасните ситуации, в които попадат автоматичната скоростна кутия е когато водачът я държи в позиция D или R, но автомобилът се премества в обратна посока. Това се случва най-вече при маневриране. В случая режимът на трансмисия не отговаря на посоката на движение и агрегатът е подложен на жестоко натоварване. Затова не бива да се сменят предавките като при механична скоростна кутия. Трябва са се изчака автомобилът да спре напълно и след това да се действа със селектора.Закъсняла смяна на маслотоВсе още има шофьори, които вярват, че маслото в автоматичната скоростна кутия не трябва да се сменя, тоест неговият срок на действие е такъв, какъвто има и самият агрегат. Това е огромна заблуда, която обикновено води само до едно – повреда. Периодите на смяна на маслото зависи най-вече от условията на експлоатация. При каране в града, например, процедурата трябва да се извършва по-често – на около 30 000 – 40 000 км.Трябва да се отбележи, че закъснялата смяна на масло може да се окаже фатална и кутията да излезе от строя. Причината е ясна – старото масло просто губи свойствата си и вече не е ефективно. Образуват се мръстотия, която запушва каналите на хидравличния блок. Понякога проблемът може да бъде решен и само с доливане на масло, а не с пълната му смяна.Недоливането на масло или съответно наливането на повече течност, често води до прегряване и по-бързо износване. В първия случай помпата на автоматичната скоростна кутия може да „глътне” въздух и това до доведе до поява на пяна в маслото. Съответно температурата се покачва, а налягането в системата пада. При сипване на повече масло ефектът е подобен.Неправилно тегленеТегленето на автомобил с повредена скоростна кутия може да доведе до нейното окончатено излизане от строя. Просто агрегатът ще бъде унищожен, ако системата за смазване не работи. Нейното функциониране може да бъде проверено по нивото на течност в трансмисията – ако то не пада след стартирането на двигателя, то автомобилът трябва да бъде закаран по друг начин в сервиза.Проблем е и тегленето на автомобил с работеща автоматична скороста кутия. В този случай селекторът на трансмисията трябва да бъде в положение N, като задържително преди това трябва да се прочете и указанието на производителя за това как се действа в подобни случаи. Повечето компании залагат на една и съща стратегия – 50-50, тоест теглене на разстояние до 50 км с максимална скорост от 50 км/ч.Включване на неутрална предавкаМного шофьори на коли с автоматични скоростни кутии превключват в положение N при спиране на светофар. Това действие е доста странно, но не води до фатални последствия за агрегата. То обаче става причина за много спорове – част от водачите са на мнение, че това не е проблем, а други смятат, че по този начин кутията се уврежда.Какво обаче казват производителите? Във Ford, например, са категорични,че двигателят не бива да работи дълго време на празни обороти в положение D и натиснат педал на газта. Тоест, добре е да се превключи на N. На свой ред от Toyota твърдят, че дългото стоене в позиция D с работещ двигател, не е фатално за трансмисията.В крайна сметка ясно е едно – безмислено е да се мести селектора при всяко спиране. Но при голямо задръстване или например при спиране на жп-прелез, когато се чака доста време, преминаването на N или P не е забранено.

Тагове:
fallback
  • #11
    Анонимен ( преди 5 години )
    Не знам кога е сменяно маслото на "ръчката" на Мондеото ми, взех го на 273 000км, сега е над 500 000км и не съм сменял още.
  • #10
    Анонимен ( преди 5 години )
    Затова си взимаш "ръчка" и не се занимаваш с глупости
  • #9
    БТК ( преди 5 години )
    Грешки! Ах, колко много грешки ...
  • #8
    Анонимен ( преди 5 години )
    За гуми няма пари и си взема регенерат и кара със сликове на които им стърчат конците, но да дава по 10 лв ца цигари и още толкова за кафета на ден може. От това от което му зависи живота не го вълнува, но "екстрите" с които се трови са незаменими.Важното е да е немски "премиум" колата и да може да дава *** газ, за да го забележат другите. Вярно е че се се забелязват подобни индивиди и правят много лошо впечатление, а черната статистика е предимно с подобни екземпляри. И във форума ги има...
  • #7
    Анонимен ( преди 5 години )
    Българина е тарикат и няма да даде 50-100 лв да си смени маслото на скоростите, а ще повтаря мантрата, че то не се сменяло. После, като почне да реве, че има проблеми с трансмисията изкарва кой ли не виновен за това, а не собствената си мърлявщина и селски тарикатлък да спести някаква дребна сума. Иначу да отиде на чалготека и да хвърли същата сума за една вечер може. Вместо да си вземе по-нисък клас нова кола си взема "немски" премиум нов внос, който отдавна вече не е такъв и почват ремонти...
  • #6
    тираджия ( преди 5 години )
    Ох, има хора, които до каквото се докоснат го трошат.
  • #5
    Анонимен ( преди 5 години )
    Това с N-a важи за класическия автомат. Двусъединителните сами се вкарват на N. При новите микро хибриди (предполагам не само при тях) дори при натискане на спирачка ако прецени го включва и гаси двигателя.
  • #4
    Анонимен ( преди 5 години )
    При качествено масло, изправна СК и липса на течове, маслото не би трябвало да се губи и не би трябвало до смяната да му пада нивото. Много коли автомати и с ръчка съм имал и никога маслото не ми е било по-малко при източването отколкото съм налял при наливането по време на смяната. Независимо какво казва производителя на автоматите го сменям на всеки 50 000 км, а ня ръчките на 100 000 км. Проблеми със СК не съм имал до сега. Единия автоматик е на повече от 320 000 и проблем не е имало с него.
  • #3
    Анонимен ( преди 5 години )
    В книжката ва Тойотата ми пише, че при спиране за по-малко от 5 мин.не е нужно да се превключва на неутрална позиция, а за повече от 5 мин е препоръчително, но никъде не пише, че ако не го направиш нещо ще стане на автоматика. Също така няма начин да налееш повече масло. Нивото му е ръба на пробката и наливаш докато вземе да изтича. Точно 3,9 л събира. Добре са го направили. Вземаш туба 4 л или 4х1 л и ти остават 100 мл за резерва или евентуално доливане. Сменя се на всеки 90 000 км и не е скъпо
  • #2
    fen ( преди 5 години )
    "че двигателят не бива да работи дълго време на празни обороти в положение D и натиснат *** на газта. Тоест, добре е да се превключи на N."Оправяте ми деня сутрин :)
fallback
Последни