fallback

Шокът WLTP: какво трябва да знаете за новите тестове за емисии

Сменената методика забавя производства и унищожава модели. Но компании като Opel се справиха с нея завидно лесно

Абревиатурата WLTP вероятно не говори нищо на повечето читатели. Но в този момент тя предизвиква най-голямото сътресение за автомобилните производители от десетилетия насам. Заради нея Volkswagen забави производството на над четвърт милион автомобила. BMW се отказа, поне временно, от някои от най-атрактивните си модели. А шефът на Renault Карлос Гон предупреди, че WLTP ще доведе до нови цени на повечето продукти, които „може и да не се харесат на клиентите“. В същото време компании като Opel спокойно се справиха с това предизвикателство, което толкова затруднява гигантите.     Докато някои от гигантите в автомобилния сектор са принудени да намаляват производство, защото не смогват с новите тестове, компании като Opel са сертифицирали цялата си гама - просто защото не чакаха до последно Eвропейската комисия да ги принуди, а започнаха изпитанията още през 2016 Какво точно е WLTP?Това е съкращение от Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure – глобална хармонизирана тестова процедура за леки автомобили. Става дума за нов метод за измерване на вредните емисии, който бе въведен от 1 септември 2017 като заместник на остарелия „Нов европейски тестов цикъл“ (NEDC). От 1 септември тази година WLTP става задължителен в Европа, тоест автомобили, които не са го преминали, не могат да бъдат продавани на клиентите. Това е все още лабораторен тест, също като досегашния, но значително по-детайлен и с по-малко вратички, които да се използват от производителите. А в добавка към него се въвежда и RDE (Real Driving Emmissions), при който специални портативни устройства мерят разхода и емисиите на автомобила в реални пътни условия. RDE тестовете се извършват с преносими тестови устройства в реални условия - на различни пътища, при различна надморска височина и с различен товарРазликите между новия и стария тестWLTP e с 50% по-дълъг от стария NEDC (30 вместо 20 минути). При него изминаваното разстояние е 23.25 км, вместо само 11 см, както беше досега. Има 4 различни фази вместо 2, средната скорост се повишава от 34 км/ч до 46.5 км/ч. Максималната скорост в теста е вече 131 км/ч, а не 120 км/ч. Досега тестовете се провеждаха в температурен диапазон между 20 и 30 градуса по Целзий, когато емисиите са най-ниски. При новия тест се мери при точно 23 градуса, като се изчислява и коригирана стойност при 14 градуса Целзий. И накрая най-съществената разлика е, че WLTP отчита различните версии и нива на оборудване. При NEDC се правеше по едно измерване за всеки тип двигател, което позволяваше на производителите да тестват най-оголените и леки базови версии. Големият проблемСега е необходимо да се извърши отделен тест за всяка модификация и всяко различно ниво на оборудване. Дори при нишов модел с относително малко нива, като Opel Adam например, това означава 16 различни тестови цикъла. При автомобили като Volkswagen Golf става дума за стотици. Тестването само на вариациите на един и същи двигател отнема два до три месеца. А лабораториите, които извършват WLTP, имат ограничен капацитет. В Германия например прословутата TUV Sud от миналата есен работи с 24-часови смени шест дни от седмицата, за да смогне. Въпреки това доста версии няма да успеят да минат теста до 1 септември и, поне временно, ще бъдат спрени от продажба. А догодина положението ще се влоши още повече, защото повечето европейски производители планират масово въвеждане на плъг-ин хибридни версии в гамата, които ще увеличат в пъти броя на необходимите тестове. Занапред и повечето бензинови двигатели ще вървят в комплект с филтър за твърди частициНе само DPF, но и GPFИма и друг проблем: в новия цикъл повечето модели дават доста повече емисии, отколкото в стария. Някои версии, особено с по-мощните мотори, директно надхвърлят максимално допустимите от ЕС стойности. При други повишението е в нормите, но е достатъчно да увеличи драстично данъка върху тях в онези 20 държави от съюза, където той се определя на база емисии. За един малък бензинов автомобил например разликата от 110 грама СО2 на км, измерени при стария цикъл, и 124 грама, измерени при новия, може да означава между 100 и 300 евро отгоре в годишния данък. Затова много модели ще трябва да бъдат оборудвани с допълнителни устройства – а това ще се отрази и на цената им. Покрай отдавна задължителния за дизелите DPF – дизелов филтър за твърди частици, занапред ще трябва да се използва и GPF – аналогично устройство за бензиновите модели.  Каква е разликата между WLTP и Euro6Първото е методът, с който се измерват вредните емисии на автомобилите. Второто – стандартите, на които те трябва да отговорят. Както споменахме, в добавка към лабораторния тест вече се правят и задължителни изпитания в реални пътни условия – RDE. Чрез портативни устройства, които се закачат на автомобила, се измерват емисиите му по различни пътища – градски, междуградски и магистрали, на различна надморска височина и с различен товар. В момента е в сила временният стандарт Еuro 6d-TEMP, който позволява измерените в реални условия емисии на азотни оксиди (NOx) да надвишават до 2.1 пъти отчетените в лабораторния тест. При стария измервателен цикъл разликите между лабораторията и реалните условия понякога бяха 15, 30 и дори 50 пъти. През 2020 година в сила ще влезе окончателният стандарт Euro 6d, който позволява разлика от едва 0.5 пъти.  

Тагове: tüv tuv wltp rde euro 6d
fallback
  • #25
    Хи хи ( преди 4 години )
    11 см стария тест.. гъсто майна
  • #24
    Анонимен ( преди 6 години )
    Еха, за пореден път се убецдавам, че от "приказките на маса, по лекьосан потник" по-голям източник на информация няма. Защо не прочетете малко за 19JTD дето Фиататджийте са го прегърнали, защото им е единствения смислен мотор? А дали не е смислен защото е разработен съвместно с Опел в някогашния джойнт венчър GN Powertrain Torino? В момента на Фиат е само дизела на настоящото Комбо, което и без това си е цялостно Фиат.1.6 шептящия дизел си е 100% Опел, но Форд И мазда от 10г. ползват Пежо дизел.
  • #23
    abc ( преди 6 години )
    Без да коментирам разхода на Приуса, само да спомена по по-долните коментари, че като се хване магистралата в Сърбия, може да се обиколи цяла европа само по магистрали. И се е случвало многократно да карам по над 1000 км дневно по магистрали само с автомобил.
  • #22
    дядо и ряпа ( преди 6 години )
    не се карайте... в БГ времето когато ще трябва да спазвате каквото и да било е все още в бъдещето...
  • #21
    рено=ку/рник=загуба ( преди 6 години )
    *** я отиди до произволна автокъща и питай какви коли се търсят !После пак пиши за френските ке/нефи,колко били напредничави.Познавам трима купили си нови Рена от официален дилър и резултатът ,е че и тримата Никога повече няма да повторят тази грешка !!!Но за да съм коректен ще кажа,че и никога повече никой от тях няма да купи Нова кола,защото това е страхотна загуба на пари.
  • #20
    Рено=Шампион ( преди 6 години )
    Ето ги двамата веднага почнаха да скимтят срещу френското тотално технологично превъзходство.Но кучетата си лаят беззъбо докато керванът си върви.
  • #19
    Факт!-тическият ... ( преди 6 години )
    пак се е надрусал от употреба на рено.
  • #18
    ля уй ( преди 6 години )
    Френско качество и превъзходство ?!?Ти да не си на гъби ?
  • #17
    La Marseillaise ( преди 6 години )
    Французите ги оправиха френската прецизност мисъл и качества са ненадминати в Света а другите злобеят и се садират от рев заради френското превъзходство във всяко едно отношение.
  • #16
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да почват да правят хибриди или направо ел. автомобили, голяма мъка с тея ДВГ.
fallback
Последни