Сменената методика забавя производства и унищожава модели. Но компании като Opel се справиха с нея завидно лесно
Абревиатурата WLTP вероятно не говори нищо на повечето читатели. Но в този момент тя предизвиква най-голямото сътресение за автомобилните производители от десетилетия насам. Заради нея Volkswagen забави производството на над четвърт милион автомобила. BMW се отказа, поне временно, от някои от най-атрактивните си модели. А шефът на Renault Карлос Гон предупреди, че WLTP ще доведе до нови цени на повечето продукти, които „може и да не се харесат на клиентите“. В същото време компании като Opel спокойно се справиха с това предизвикателство, което толкова затруднява гигантите. Докато някои от гигантите в автомобилния сектор са принудени да намаляват производство, защото не смогват с новите тестове, компании като Opel са сертифицирали цялата си гама - просто защото не чакаха до последно Eвропейската комисия да ги принуди, а започнаха изпитанията още през 2016 Какво точно е WLTP?Това е съкращение от Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure – глобална хармонизирана тестова процедура за леки автомобили. Става дума за нов метод за измерване на вредните емисии, който бе въведен от 1 септември 2017 като заместник на остарелия „Нов европейски тестов цикъл“ (NEDC). От 1 септември тази година WLTP става задължителен в Европа, тоест автомобили, които не са го преминали, не могат да бъдат продавани на клиентите. Това е все още лабораторен тест, също като досегашния, но значително по-детайлен и с по-малко вратички, които да се използват от производителите. А в добавка към него се въвежда и RDE (Real Driving Emmissions), при който специални портативни устройства мерят разхода и емисиите на автомобила в реални пътни условия. RDE тестовете се извършват с преносими тестови устройства в реални условия - на различни пътища, при различна надморска височина и с различен товарРазликите между новия и стария тестWLTP e с 50% по-дълъг от стария NEDC (30 вместо 20 минути). При него изминаваното разстояние е 23.25 км, вместо само 11 см, както беше досега. Има 4 различни фази вместо 2, средната скорост се повишава от 34 км/ч до 46.5 км/ч. Максималната скорост в теста е вече 131 км/ч, а не 120 км/ч. Досега тестовете се провеждаха в температурен диапазон между 20 и 30 градуса по Целзий, когато емисиите са най-ниски. При новия тест се мери при точно 23 градуса, като се изчислява и коригирана стойност при 14 градуса Целзий. И накрая най-съществената разлика е, че WLTP отчита различните версии и нива на оборудване. При NEDC се правеше по едно измерване за всеки тип двигател, което позволяваше на производителите да тестват най-оголените и леки базови версии. Големият проблемСега е необходимо да се извърши отделен тест за всяка модификация и всяко различно ниво на оборудване. Дори при нишов модел с относително малко нива, като Opel Adam например, това означава 16 различни тестови цикъла. При автомобили като Volkswagen Golf става дума за стотици. Тестването само на вариациите на един и същи двигател отнема два до три месеца. А лабораториите, които извършват WLTP, имат ограничен капацитет. В Германия например прословутата TUV Sud от миналата есен работи с 24-часови смени шест дни от седмицата, за да смогне. Въпреки това доста версии няма да успеят да минат теста до 1 септември и, поне временно, ще бъдат спрени от продажба. А догодина положението ще се влоши още повече, защото повечето европейски производители планират масово въвеждане на плъг-ин хибридни версии в гамата, които ще увеличат в пъти броя на необходимите тестове. Занапред и повечето бензинови двигатели ще вървят в комплект с филтър за твърди частициНе само DPF, но и GPFИма и друг проблем: в новия цикъл повечето модели дават доста повече емисии, отколкото в стария. Някои версии, особено с по-мощните мотори, директно надхвърлят максимално допустимите от ЕС стойности. При други повишението е в нормите, но е достатъчно да увеличи драстично данъка върху тях в онези 20 държави от съюза, където той се определя на база емисии. За един малък бензинов автомобил например разликата от 110 грама СО2 на км, измерени при стария цикъл, и 124 грама, измерени при новия, може да означава между 100 и 300 евро отгоре в годишния данък. Затова много модели ще трябва да бъдат оборудвани с допълнителни устройства – а това ще се отрази и на цената им. Покрай отдавна задължителния за дизелите DPF – дизелов филтър за твърди частици, занапред ще трябва да се използва и GPF – аналогично устройство за бензиновите модели. Каква е разликата между WLTP и Euro6Първото е методът, с който се измерват вредните емисии на автомобилите. Второто – стандартите, на които те трябва да отговорят. Както споменахме, в добавка към лабораторния тест вече се правят и задължителни изпитания в реални пътни условия – RDE. Чрез портативни устройства, които се закачат на автомобила, се измерват емисиите му по различни пътища – градски, междуградски и магистрали, на различна надморска височина и с различен товар. В момента е в сила временният стандарт Еuro 6d-TEMP, който позволява измерените в реални условия емисии на азотни оксиди (NOx) да надвишават до 2.1 пъти отчетените в лабораторния тест. При стария измервателен цикъл разликите между лабораторията и реалните условия понякога бяха 15, 30 и дори 50 пъти. През 2020 година в сила ще влезе окончателният стандарт Euro 6d, който позволява разлика от едва 0.5 пъти.