fallback

Шокът WLTP: какво трябва да знаете за новите тестове за емисии

Сменената методика забавя производства и унищожава модели. Но компании като Opel се справиха с нея завидно лесно

Абревиатурата WLTP вероятно не говори нищо на повечето читатели. Но в този момент тя предизвиква най-голямото сътресение за автомобилните производители от десетилетия насам. Заради нея Volkswagen забави производството на над четвърт милион автомобила. BMW се отказа, поне временно, от някои от най-атрактивните си модели. А шефът на Renault Карлос Гон предупреди, че WLTP ще доведе до нови цени на повечето продукти, които „може и да не се харесат на клиентите“. В същото време компании като Opel спокойно се справиха с това предизвикателство, което толкова затруднява гигантите.     Докато някои от гигантите в автомобилния сектор са принудени да намаляват производство, защото не смогват с новите тестове, компании като Opel са сертифицирали цялата си гама - просто защото не чакаха до последно Eвропейската комисия да ги принуди, а започнаха изпитанията още през 2016 Какво точно е WLTP?Това е съкращение от Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure – глобална хармонизирана тестова процедура за леки автомобили. Става дума за нов метод за измерване на вредните емисии, който бе въведен от 1 септември 2017 като заместник на остарелия „Нов европейски тестов цикъл“ (NEDC). От 1 септември тази година WLTP става задължителен в Европа, тоест автомобили, които не са го преминали, не могат да бъдат продавани на клиентите. Това е все още лабораторен тест, също като досегашния, но значително по-детайлен и с по-малко вратички, които да се използват от производителите. А в добавка към него се въвежда и RDE (Real Driving Emmissions), при който специални портативни устройства мерят разхода и емисиите на автомобила в реални пътни условия. RDE тестовете се извършват с преносими тестови устройства в реални условия - на различни пътища, при различна надморска височина и с различен товарРазликите между новия и стария тестWLTP e с 50% по-дълъг от стария NEDC (30 вместо 20 минути). При него изминаваното разстояние е 23.25 км, вместо само 11 см, както беше досега. Има 4 различни фази вместо 2, средната скорост се повишава от 34 км/ч до 46.5 км/ч. Максималната скорост в теста е вече 131 км/ч, а не 120 км/ч. Досега тестовете се провеждаха в температурен диапазон между 20 и 30 градуса по Целзий, когато емисиите са най-ниски. При новия тест се мери при точно 23 градуса, като се изчислява и коригирана стойност при 14 градуса Целзий. И накрая най-съществената разлика е, че WLTP отчита различните версии и нива на оборудване. При NEDC се правеше по едно измерване за всеки тип двигател, което позволяваше на производителите да тестват най-оголените и леки базови версии. Големият проблемСега е необходимо да се извърши отделен тест за всяка модификация и всяко различно ниво на оборудване. Дори при нишов модел с относително малко нива, като Opel Adam например, това означава 16 различни тестови цикъла. При автомобили като Volkswagen Golf става дума за стотици. Тестването само на вариациите на един и същи двигател отнема два до три месеца. А лабораториите, които извършват WLTP, имат ограничен капацитет. В Германия например прословутата TUV Sud от миналата есен работи с 24-часови смени шест дни от седмицата, за да смогне. Въпреки това доста версии няма да успеят да минат теста до 1 септември и, поне временно, ще бъдат спрени от продажба. А догодина положението ще се влоши още повече, защото повечето европейски производители планират масово въвеждане на плъг-ин хибридни версии в гамата, които ще увеличат в пъти броя на необходимите тестове. Занапред и повечето бензинови двигатели ще вървят в комплект с филтър за твърди частициНе само DPF, но и GPFИма и друг проблем: в новия цикъл повечето модели дават доста повече емисии, отколкото в стария. Някои версии, особено с по-мощните мотори, директно надхвърлят максимално допустимите от ЕС стойности. При други повишението е в нормите, но е достатъчно да увеличи драстично данъка върху тях в онези 20 държави от съюза, където той се определя на база емисии. За един малък бензинов автомобил например разликата от 110 грама СО2 на км, измерени при стария цикъл, и 124 грама, измерени при новия, може да означава между 100 и 300 евро отгоре в годишния данък. Затова много модели ще трябва да бъдат оборудвани с допълнителни устройства – а това ще се отрази и на цената им. Покрай отдавна задължителния за дизелите DPF – дизелов филтър за твърди частици, занапред ще трябва да се използва и GPF – аналогично устройство за бензиновите модели.  Каква е разликата между WLTP и Euro6Първото е методът, с който се измерват вредните емисии на автомобилите. Второто – стандартите, на които те трябва да отговорят. Както споменахме, в добавка към лабораторния тест вече се правят и задължителни изпитания в реални пътни условия – RDE. Чрез портативни устройства, които се закачат на автомобила, се измерват емисиите му по различни пътища – градски, междуградски и магистрали, на различна надморска височина и с различен товар. В момента е в сила временният стандарт Еuro 6d-TEMP, който позволява измерените в реални условия емисии на азотни оксиди (NOx) да надвишават до 2.1 пъти отчетените в лабораторния тест. При стария измервателен цикъл разликите между лабораторията и реалните условия понякога бяха 15, 30 и дори 50 пъти. През 2020 година в сила ще влезе окончателният стандарт Euro 6d, който позволява разлика от едва 0.5 пъти.  

Тагове: tüv tuv wltp rde euro 6d
fallback
  • #15
    Анонимен ( преди 5 години )
    ВАГи,ти по картинки ли само определяш кое е смешка и кое не е! Локумите, които разтягаш са за консумация сред твоите *** среди! Това, че си *** на всички стана ясно. Поне не се прави на още по-*** и да обсъждаш коли, които си ги виждал на картинка само! Имай предвид, че тук има собственици на колите за които говорим и освен смешен си и жалък с фантасмагориите за които дрънкаш.Я кажи нафтовата печка с 300 коньа колко харчи, че да знаем за Приуса! Ама кажи за нафтата, а не за маслото!
  • #14
    Тъй де! ( преди 5 години )
    Докато мошениците като мосьо Гомн ревът, фирми като Опел се справят!
  • #13
    Анонимен ( преди 5 години )
    Такива гаври като приус хайде да не обсъждаме... със 140 км/ч никой не кара приус защото a) шофьора е *** и си мисли че щом той кара със 100 по магистрала всички трябва да карат със 100 b) двигателя бучи и колата ще се разпадне c) харчи колкото дизелов двигател с 300 коняМинуси може да слагате но действителноста е една - приус е смешка и нищо не решава!
  • #12
    Анонимен ( преди 5 години )
    Оставиги VAG-шилета, само злоба и завист от тях.На вторичния пазар, едно Пунто, е по-скъпо от Пасат, от същата година.
  • #11
    Анонимен ( преди 5 години )
    Половината им гама е още с дв. На фиат, защото са на старите платформи. Как си представяш да монтираш друг двигател на старата платформа? Когато минат на платформите на пса, тогава ше слагат фреснки дв. Да не говорим, че статията е написано, че са започнали от 2016 още. Няма как да се отрече, че фиатовските дизели са може би най-добрите до 3.0 обем.
  • #10
    до: до оня там ( преди 5 години )
    Дай го този маршрут по който караш 800 км със скорост 140 км/ч непрекъснато!Като го измислиш ела ми се обади! До тогава ходи да дочиташ, че пропуските ти са със знак минус!А Приус освен на снимка виждал ли си го на живо? Да си се возил или да си карал няма да те питам, защото се вижда, че понятие си нямаш от тази кола. Знаеш ли колко харчи Приус 3 при скорост 140 км/ч?Пущай търсачката и търси! Като намериш сподели да видим дали правилно си търсил!
  • #9
    Анонимен ( преди 5 години )
    Това реклама на Опел ли е или само са правим на неразбрали, че другите модели ще сложат по един нов филтър и ще изчакат за тестове с месеци?
  • #8
    до оня там ( преди 5 години )
    Ако помислиш с Приусо-облъчената си манерка ще стоплиш че тоз Приус покрива нещо в ненатоварен някакъв режим.Давай да туряме електрониката и тоя Приусс клима по магистралата 800 км с 140 км/ч.Пълен майтап.Бегай да дочиташ че имаш дефицити.
  • #7
    Анонимен ( преди 5 години )
    Нека искат, ако щат и 10 000 лв повече. На мен ми е все тази по простата причина, че нито френско, нито немско ще си купя. С мошеници и тарикати не ми се занимава. Те си гласят законите, нормите и правилата така, че на тях да им е изгодно, а клиентите винаги да са прецаканите. Но, като има бА-лъци ще има и та-рикати. Та бА-лъците нека шарят повече, за да могат корпорациите да печелят повече. Няма да се учидя, ако Гонс за другата година си направи заплатата 100 млн. Като има кой да му е плаща...
  • #6
    Анонимен ( преди 5 години )
    Не са само лошите немци в кюпа.Да не забравяме,че от Рено пропищяха първи за новите стандарти .Сега ще искат от заухавите си клиенти за новите к:е:н:е:ф:и по- висока цена с между 1000 и 3000 лв на кола !Честито на всички тях :)
fallback
Последни