С всяка иминала година бутоните и превключвателите в автомобилите стават все по-малко, а сензорните панели – повече. Американският експерт Джак Ли от компанията Connected разкрива в сайта UX Collective защо, според него, концепцията за големи тъч-скрийн екрани в съвременните коли е доста съмнително и опасно решение.Идеята да изучи взаимодействието между шофьора и сензорните системи за управление идва на Ли, докато се вози в такси Tesla Model X. Водачът на електромобила прекалено се концентирал върху големия тъч-скрийн пред него, вместо да наблюдава пътя.За да проведе изследването си, експертът и неговият екип създават специален симулатор, като канят 21 доброволци. В хода на експеримента се оказва, че заради управлението на сензорния екран шофьорът е подложен на огромен стрес. Водачът трябва да има отлична координация и да бъде непрекъснато съсредеточен, тъй като му се налага през по-голяма част от времето да гледа в екрана.Изпитателите са удивени и от друг факт – шофьорите гледат в екрана, дори когато не се налага да променят нещо, тоест да го натискат. Това се обяснява с изградения у хората навик, непрекъснато да проверят смартфона си, Ситуацията коренно са променя, когато дисплеят в автомобила е изключен. Тогава водачите се съсредоточават изцяло върху пътя, но някои от тях признават, че в подобни моменти изпитват дискомфорт от отсъствието на информация на екрана.Екипът на Джак Ли е изучил и технологията за гласово управление, която на пръв поглед би трябвало да реши именно проблема с отвличането на вниманието, като едновременно с това запази функционалността и полезната информация. Изпитателите са на мнение, че гласовият интгерфейс също не е иделното решение.„Промяната на температурата в автомобила или изборът на музика с гласова команда се оказва доста трудна задача. Дори, когато им напомняме, че могат да използват гласово управление, участниците в експеримента го правят с ръка. Оказва се, че както в случаите със сензорен еран, така и сега, стресът върху тях е по-голям, тъй като трябва да се замислят как да формулират командата, която дават. А далеч по-просто е да натиснат определен бутон”, обяснява Ли.Според изследователите, гласовото управление е оправдано само, когато се изполва като допълнителна системи. Гласовите команди са подходящи при функции, които изискват извършването на няколко последовтелни действия – търсене на конкретна песен, телефонно обаждане или вкарването на нов маршрут в навигационната система. На свой ред, простите операции са далеч по-бързи и по-безопасни.Според Джак Ли, наблъсканите със сензорни дисплеи автомобили са на едно ниво с тези коли, които имат нисък рейтинг на безопасност. Експертът е категоричен, че не бива да се жертва функционалността в името на естетиката, особено когато става дума за продукти, заплашващи човешкия живот. Затова и оптималният вариант е комбинацията между двата вида механизми. При тях екранът е на нивото на очите на шофьора, а под дясната му ръка е разположен селектор, с който да управлява различинте системи. Този принцип сега се използва при моделите на Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz и др.Снимки: UX Collective