fallback

Ще се махне ли и Ford от Европа?

"Извънредно недоволни сме от резултатите там", призна шефът Джим Хакет и обеща основно преструктуриране

Шефът на Ford Джим Хакет обяви пред The Financial Times, че компанията е "извънредно недоволна" от представянето си в Европа и Китай, и че не е планирала "такъв род резултати". Изказването отново подхрани спекулациите, че американската корпорация може да последва примера на конкурента General Motors и да се откаже от бизнеса си на Стария континент. Последните информации накараха някои анализатори гласно да попитат дали Джим Хакет ще е шеф на Ford и през есента. Той отговори, че няма намерение да напуска. Снимки FORD MOTOR COMPANYКОНЦЕРНЪТ ОТ ДИЪРБОРН преди седмица намали прогнозната си печалба за годината, оправдавайки се с между 500 и 600 милиона долара щети от наложените от Тръмп мита върху стоманата и алуминия, още 200 милиона от възникналите впоследствие тарифи, засягащи китайския бизнес, и освен това с голям пожар при един от поддоставчиците. КОРИГИРАНАТА ПРОГНОЗА е за доходност на акция между 1.30 и 1.50 долара, вместо първоначално заложените 1.45 до 1.70 долара. Освен това Ford предупреждава инвеститорите, че ще прибегне към основно преструктуриране на бизнеса си, което ще струва внушителните 11 милиарда долара в рамките на три години. Според компанията това преструктуриране включва "промяна на бизнес моделите чрез прехвърляне на капитал към възможностите с висока възвръщаемост", както и чрез преразглеждане на стратегическите партньорства. Лаконичното и лишено от детайли съобщение бе посрещнато остро от Уолстрийт и мнозина анализатори директно попитаха дари Хакет ще остане на поста си до края на годината. През 2017 той замени Марк Фийлдс, освободен тъкмо защото плановете му за преструктруриране на гиганта разгневиха акционерите. Бил Форд и Джим Хакет с новия Ford Ranger. Занапред компанията планира да продава само пикапи и SUV в Северна АмерикаКОМПАНИЯТА Е ТВЪРДО РЕШЕНА или да съживи слабо представящите се направления, или да се отърве от тях, обяви финансовият директор на Ford Боб Шенкс. "Ние плуваме във водата с тежести на краката, и до доста големи", заяви Шенкс, цитиран от The Financial Times. "Искаме да се освободим от тях, така че истинската мощ на тази компания да си проличи".Все още обаче няма дори намеци за кои точно "тежести" става дума, и дали това включва европейския бизнес на Ford. Шенкс каза само, че "очевидно европейският ни бизнес изисква основно преобразяване и префокусиране, особено при текущите вече ефекти от Brexit. Това преобразяване вече започва". "НАЙ-ГОЛЕМИЯТ НИ ПРОБЛЕМ е във Великобритания", добавя Джим Фарли, шефът на Ford по глобалните пазари. "През 2016 спечелихме 1.2 милиарда долара в Европа, и по-голямата част от тях дойдоха от Великобритания. Но Brexit и трайно отслабената британска лира са сериозен насрещен вятър за европейския ни бизнес. Агресивно намаляваме разходите и търсим по-висока капиталова ефективност". В ЕВРОПА ПРЕЗ ПЪРВОТО ПОЛУГОДИЕ на 2018 продажбите на Ford са спаднали с над  4% на фона на растящ пазар. Едната причина е сривът на пазара във Великобритания - над 7% за полугодието. Другата - че основни модели като Focus и Fiesta бяха твърде остарели и очакваха нови поколения (новата Fiesta вече е на пазара, а новият Focus се очаква наесен). Ford си остава третата най-продавана марка на континента, след Volkswagen и Renault. Новият Focus, за който във Ford Europe се надяват да раздвижи продажбите им от есентаВ БЪЛГАРИЯ МАРКАТА дълги години бе сред лидерите, но после позагуби позиции и през 2016 бе десета по продажби, а през 2017 - седма, далеч зад лидерите Dacia, Renault и Kia. Вероятно това е била една от причините преди година германският бизнесмен Филип Пфое, дългогодишен вносител на марката у нас, да продаде бизнеса на японската Sumitomo Corporation.  Много анализатори подозират, че Ford тръгва по пътя на General Motors, която под ръководството на Мери Бера безмилостно оряза всичките си губещи или с ниска печалба бизнеси, и се оттегли напълно от Европа с продажбата на Opel на PSA. Славни някога марки като Saab, Pontiac, Oldsmobile и Saturn престанаха да съществуват. В резултат GM днес е далеч по-печеливша, но и несравнимо по-малка отпреди. Гигантът, който осем десетилетия неизменно бе най-големият автомобилен производител в света, днес е извън челните три. "Мото Пфое" бе сред пионерите на автомобилния бизнес в България след промените. Преди година обаче Филип Пфое (вдясно) продаде бизнеса на японската корпорация SumitomoFORD НЕОТДАВНА ОБЯВИ, че ще престане да продава седани на американския пазар и ще се фокусира изцяло върху по-доходните пикапи и SUV. Мнозина анализатори обаче определиха като като краткосрочно и дори късогледо решение. В момента лъвският пай от приходите на Ford идва от един модел - сериите F150, и от един пазар - американския. Оттегляйки се от останалите обаче, компанията става твърде уязвима. В разгара на кризата през 2008-2009 например тъкмо Европа и Китай бяха сламката, която позволи на гиганта да избегне банкрута, сполетял GM и Chrysler. От машини като F-150 Super Duty идва огромна част от печалбата на Ford в момента. Съсредоточаването само върху тях обаче ще направи компанията твърде уязвима при резки промени на пазара - примерно поскъпване на гориватаОсвен това самият американски пазар е чувствителен към цените на горивата. При последния им пик например интересът към пикапи и големи всъдеходи рязко спадна и в продължение на няколко години най-продаваните модели в САЩ бяха леки коли, и особено хибриди. Като се отказва от този сегмент, Ford на практика остава без алтернатива при нова криза.  

Тагове: Ford F-150
fallback
  • #26
    бъчваря ( преди 6 години )
    Доста спекулативна статия. Тогава се пита, какво правим с всички автомобилни мощности и нови инвестиции през последните години. Продаваме или какво? Затваряме ей така и на ***? едно е да се продадат Волво и Ягуар, друго е да се измисли какво да се прави с автомобили като Форд Фиеста и Фокус. Смешно е Форд да прави само пикапи. Само това говори, каква фалшива новина е това. Храна за *** и хейтъри.
  • #25
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да се махатДа бяха направили завод в България не в румъния и турцияПрав им път няма да ни липсват
  • #24
    Анонимен ( преди 6 години )
    Продажбите на КИЯ се напомпаха заради МВР и една ГЕРБерска таксиджийска компания. Вече почвам да се чудя дали вносителя за България не е приятелска фирма. Иначе Рено имат силни продажби още от времето на Клио Симбол, модел на който швабите просто нямаха аналог за източно-европейския пазар. Форд вървяха добре когато Фокуса беше 25 хиляди, а всички останали бяха по 30+, сега нямат нищо интересно.
  • #23
    Анонимен ( преди 6 години )
    Каква Шкода те е патила? Миналата година 1. Дачия, 2. Рено, 3. Киа, 4- Тойота, 5. Шкода. Това по данни на ACEA. По статистиката на регистрациите в КАТ - Dacia, Renault, Toyota, Kia, Skoda, Peugeot, Volkswagen
  • #22
    Анонимен ( преди 6 години )
    Или с автора гледаме различни статистики или Форд никога не е била чак на 10 място+ че лидерите не са Рено Дачия и Кия, просто защото Шкода никога не е продавала в БГ по-малко от КИА...
  • #21
    Анонимен ( преди 6 години )
    нормално е да се увеличат те купувачите какво разбират от автомобилни технологии влизат автосалона и си купуват автомобил все едно си избират недвижим имот или мебели за всекидневната
  • #20
    Анонимен ( преди 6 години )
    Не твърдя, че особено ми харесват на Волво колите. Но при китайците са на огромна печалба и продажбите им почти се утроиха, още малко и ще доближат ауди
  • #19
    Анонимен ( преди 6 години )
    като гледам волво как са цъфнали след форд кошница с изгнили ябълки чайна майна
  • #18
    ss ( преди 6 години )
    Така си е. Англичаните харесват фордовете, за разлика от другите европейци..Но, англичаните са си извратеняци..Даже в е едно от техните предавания се възхищаваха и възхваляваха.....форд ''ка'', моля ти се ?! Това долнопробно, грозно недоразумение. Наричано от германците ''КА''тастрофа..Та, освен на англичаните, на другите едва ли ще им липсват фордовете
  • #17
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да се махнат от Европа? Де този късмет! Ще си отдъхне Стария континент.
fallback
Последни