Lancia доживява последните си дни: в плановете на покойния вече шеф на Fiat-Chrysler Серджо Маркионе за легендарната марка от Торино нямаше място. В момента компанията продава само на един пазар - италианския, и само един модел - минито Ypsilon, базирано върху Fiat Punto и застрашено да не получи ново поколение след края на производството тази година. Никак не е изключено компанията, създадена през декември 1906 от Винченцо Ланча, да не живее още дълго.
ЗА СМЕТКА НА ТОВА ОБАЧЕ все по-активно се връщат към живота старите модели на фирмата. Прочути някога заради елегантността и технологичната си напредничавост, днес класическите модели на Lancia стават все по-търсени от колекционерите. Отличен пример е британското реставраторско ателие Thornley Kelham, което се захвана навремето с една изгнила Aurelia и заради растящия интерес напоследък се специализира в подобни класики. За Lancia това ателие е същото, което е Singer за почитателите на Porsche.
В ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ майсторите от графство Глостър възкресиха четири класически Aurelia и в момента работят върху други три (вижте в галерията горе пълната трансформация на една от предишните).
Това, което виждате тук, е Fuorilegge (извън закона) - една специална версия на класическата Aurelia от 50-те, подготвена за състезания като Mille Miglia и Carrera Panamericana. Джовани Брако завършва втори в Mille Miglia с нея, а Феличе Бонето печели Targa Florio.
ОРИГИНАЛНАТА AURELIA е проектирана от Виторио Яно - великия инженер от унгарски произход, с когото са свързани някои от най-големите спортни успехи на Alfa Romeo, Lancia и Ferrari. Задвижвана е от първия серийно произвеждан V6 двигател (с капацитет от 1.8 до 2.5 литра), и освен това е първият автомобил в света, серийно оборудван с радиални гуми.
Купе-версията (В20) е доста рядък автомобил - произведени са под 3800 бройки. Това обяснява и големия интерес, и високата цена. За една от техните възстановени и доработени коли Thornley Kelham ще ви поиска 400 000 лири (450 000 евро). Независимо от това всички завършени и трите започнати коли са вече предплатени - една от нашумелия американски пилот и победител от Indy 500 Дани Съливан.
ТОВА Е КЛАСИЧЕСКИ ОБРАЗЕЦ от златната ера на италианския дизайн: Феличе Боано започва проекта, докато работи за Ghia, и след това Aurelia е завършена от самия Батиста Пининфарина.
Реставраторите обаче са си позволили малко свобода със задвижването. Вместо оригиналния двигател тук е монтиран по-мощният V6 от Lancia Flaminia, а стандартният троен карбуратор Weber е заменен с инжектори. Мощността е 175 конски сили при 5100 оборота в минута - което никак не е зле, защото колата тежи едва 1200 килограма, тоест по-малко от съвременен Opel Corsa.
От развалина до шедьовър: вижте възстановката на Aurelia Fuorilegge (ГАЛЕРИЯ):