fallback

Най-добрите двигатели от 90-те години

Тези мотори бяха издигнати в култ от много автомобилни фенове

В края на миналия век Европа и Япония дадоха на света голям брой машини, оборудвани с високооборотни атмосферни и турбомотори, които феновете издигнаха в култ. Те са толкова много, че е доста трудно да се посочат най-забележителните от тях. Все пак изданието Auto.Mail се опита да отдели десетте на най-велики агрегати, създадени през 90-те години на миналия век.Audi 2,2 LСега турбокомпресорите се приемат за даденост, но през 90-те години те са много по-малко и се поставят само на специални автомобили. Един от тях е суперкомбито Audi RS2 Avant, което е построено на базата на фейслифта на модела Audi 80.Преди появата на забележителното RS4 Avant именно този модел представлява плод на съвместните усилия на инженерите на марката и колегите им от Porsche, които са направили окачването и спирачките. Най-забележителното нещо обаче е двигателят – 2,2-литров с 5 цилиндъра с турбокомпресори KKK и система за впръскване Bosch. Мощността е увеличена до 315 к.с., което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,8 секунди.Opel/Lotus 3,6 LНе по-малко грандиозен мотор се поставя на суперседана Opel Lotus Omega, известен във Великобритания под името Vauxhall Lotus Carlton. Както се вижда от името, експертите от Lotus превръщат редовия „шестак” с обем 3,0 литра в унищожител на суперколи. Обемът е увеличен до 3,6 литра, поставени са и два турбокомпресора Garrett T25 и интеркулер. Мощността вече е 377 к.с. и 568 Нм.Скоростната кутия с 6 предавки е подобна на тази, която се използва за Chevy Corvette ZR1. При появата си през 1990 г. тази бясна Omega е най-бързият седан в света, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,4 секунди и развива максимална скорост от 285 км/ч.Porsche 3,6 LНяма как да се мине и без „боксер” с турбокомпресор, поставян на модел на Porsche. Двигателят с мощност 408 к.с. се поставя на модела 911, версия 993. Агрегатът се отличава не само с впечатляващата си мощност, но и с динамика. Благодарение на него спортната кола със задвижване на четирите колела ускорява до 100 км/ч от място за по-малко от 4 секунди. Самият мотор е с водно охлаждане.Toyota 3,0 L (2JZ-GTE)Истински бум на турбомоторите по това време се случва и в Япония, като според много експерти най-великият двигател е превърналият се в легента агрегат 2JZ-GTE на Toyota. Звукът на неговите 6 цилиндъра е като сладка музика за феновете на марката.Моторът има два турбокомпресора, който се задействат един след друг. На колите за Япония двигателят развива 280 к.с., а на тези за чужди пазари – 320. Агрегатът се поставя а суперседана Aristo V300, но най-известният му притежател е спортното купе Supra. Моторът се слави с голяма надеждност и огромен потенциал за тунинговане.Nissan 2,6 L (RB26DETT)Непримиримият съперник на 2JZ-GTE е нисановският RB26DETT. Той се поставя на трите поколения на Nissan Skyline GT-R, който на свой ред минава за технически шедьовър. Моторът има обем 2,6 литра, като също е с редови с 6 цилиндъра и с два турбокомпресора.Според заводските данни агрегатът развива 276 к.с. и 393 Нм, но се твърди, че японците умишлено крият пълна му мощност. Собственици на Skyline GT-R BNR32 са провели тестове на стенд, които показват над 300 к.с. Причината за обявената по-малка мощност е неофициално споразумение между японските производители, според което мощността на двигателите им не бива да превишава 280 к.с.Toyota 1,6 L (4A-GE)Не е нужно да си суперкола, за да те гедат с възхищение. Редица модели на Toyota от този период, продавани на японския пазар, са оборудвани с мотор с обем 1,6 литра, който е известен с маркировката 4A-GE.Това чудо има 20-клапана и развива 160 к.с. при 7400 об/мин. Въртящият момент е 162 нм при 5200 об/мин. След обновяването мощността се увеличава до 165 к.с., което съвсем не е лош показател за атмосферен мотор с обем 1,6 литра. Агрегатът се поставя на модели като  купето Corolla Levin и Sprinter Trueno.Honda 2,0 L (F20C)Роудстърът Honda S2000 едва се вмества в автомобилите на 90-те години, тъй като излиза през 1999 г. и се произвежда до 2009 г. Няма обаче как да не бъде отбелязан неговия двигател – 2,0-литров атмосферен, който минава за един от най-добрите в света.  При обем от 2,0 литра този мотор развива 237-250 к.с. без никакви турбини, като максималният въртящ момент е достъпен при 8000 об/мин. Lancia 2,9 L V8Когато става дума за най-впечатляващите атмосферни мотори от този период, няма как да не бъдат посочени редови 6-цилиндрови двигатели като S38B38 от BMW M5 E34 или V8 M119, който превърна Mercedes-Benz 500E/E500 W124 в страшилище на пътя. Има обаче и един друг агрегат, който често е пренебрегван – 2,9-литровият V8, поставян на Lancia Thema 8.32. Той излиза в края а 80-те години, но се произвежда и през 90-те.Той може да не е най-мощният, но пък впечатлява с произход, тъй като идва от Ferrari 308. Моторът е преработен, като мощността му е намалена от 237 на 212 к.с. Въпреки това позволява усколение от 0 до 100 км/ч за 6,8 секунди и достигане на максимална скорост от 250 км/ч.Ferrari 3,5 L (Tipo F129B/F129C)Този забележителен атмосферен V8 агрегат се постава на гамата модели F355, но също е преработев. Инженерите на Ferrari увеличават обема му от 3,4 на 3,5 литра и заменят част от елементите му. Моторът получава сух картер и титанови бутала, като мощността му достига 380 к.с. А звукът му е направо потресаващ.BMW/McLaren 6,1 L (S70/2)Приключваме с мотора, който позволи на легендарния McLaren F1 да стане най-бързият автомобил в света. Машината, разработена от Гордън Мъри, разполага с V12 агрегат на BMW с индекс S70/2 с обем 6,1 литра. Това чудовище развива невероятните за времето си 618 к.с. и 651 Нм, като е базиран върху агрегата S70B56 от купето 850CSi.Двигателят разполага с по 4 клапана на цилиндъра и сух картер. За топлоизолацията му е използвано златно покритие – по 16 грама от този скъпоценен метал се поставят на всяка кола. До ден-днешен McLaren F1 развива 380 км/ч и си остава една от най-бързите коли с атмосферен мотор.Снимки: Прозиводителите

Тагове:
fallback
  • #11
    Анонимен ( преди 6 години )
    Opel Lotus Omega! Това е колата! По-малкото братче на колаборацията между Опел и Лотус - C20XE е не по-малко легендарен. Няма Г60, няма Vti, Astra GSI беше кошмара на всички Голфове, Хонди и останалите хот-хечове.
  • #10
    sa ( преди 6 години )
    GA16DE на Нисан е двигателя!Кой каквото иска да ми разправя!!
  • #9
    2die4 ( преди 6 години )
    sujalqvam pichove no McLaren F1 e 627 k.s.(461 KW) pri 7500 oborota v min. i do den dneshen e nai-burzata kola s atmosveren motor!!!
  • #8
    Хмм ( преди 6 години )
    Ей сега погледнах пазара в Германия и се оказа че моделите от серията 996 са започнали да поскъпват. И запазените коли са все над 30 хил. евро. Май съм изпуснал момента да си взема едно такова. Преди години съм виждал обяви (Carrera S) за по 15 хил. ама вече ги няма.
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Всички модели от серията 993 са със въздушно охлаждане! Това са ипоследните такива двигатели произведени от Порше.Имат страхотен звук, прости са като устройство и за много надеждни.Следващите модели от серията 996 вече са първите със водно охлаждане. И именно тази серия става една най непопулярната и дори и сега се продават евтино втора ръка. А всъщност не са никак лоши коли.
  • #6
    Анонимен ( преди 6 години )
    Миленски, главата е с водно охлаждане, първо чети, после пиши.
  • #5
    afw ( преди 6 години )
    BMW двигателя е чудо на технологията и до ден днешен. Впечатляващ!
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    Toyota 3,0 L (2JZ-GTE) е просто жесток двигател. Не зная как са го направили японците, но търпи невероятен тунинг и нищо му няма.Пълно със Супри тунинговани с този мотор. Зверски тунинг по 1000-1500 к.с. и мотора си е здрав въпреки големите натоварвания и издевателства по пистите.На Хонда и Нисан двигателите също са пословични със своята здравина и възможност за брутално тунинговане.Двигателите на БМВ и Порше също много ме кефят, но са по-капризни. Ауди правеха също велики мотори.Правеха...
  • #3
    Миленски ( преди 6 години )
    993 Поршето е с въздушно охлаждане(последният мохикан) не е с Водно.Този двигател има само маслен Радиатор и голям интеркулер!!! поправете си статията :)Доказателство за това, че е въздушно е перакта, която се вижда на снимката
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тогава мАторите се правижа от инДЖинерите. Сега проектират счетитата.
fallback
Последни