Днешните автомобили са доста сложна техническа система, която се управлява от бордови компютър. А дори и най-добрите коли понякога се повреждат. Понякога е много трудно да се диагностицират и идентифицират неизправностите. На практика обаче всеки шофьор, дори този, който няма големи технически познания, може да установи възникнал проблем с автомобила си, като използва само сетивата си.
С нос
При търсенето на проблеми с колата чувствата на човек му помагат добре. Така например, миризмата на дим ще се усети дори от най-невнимателния шофьор. Влизането на изгорели газове в салона трябва да стане причина за безпокойство. Най-вероятно има изтичане на отработени газове някъде под дъното. В този случай не продължавайте да шофирате, защото въглеродният оксид, проникнал в кабината, може да доведе до загуба на съзнание и дори смърт.
Миризмата на бензин или масло обикновено показва, че една от тези течности изтича. Бензинът може да тече от резервоара, както и от разхлабени скоби, като образува миризливи и цветни локви по асфалта. Маслото пък започва да капе от уплътненията в износения двигател и от връзките в окачването.
Охлаждащата течност (антифриз) има доста добре различима сладникава миризма. Тя може да бъде усетена в случай на изтичане от системата или при прегряване на двигателя.
В случай на повреда в катализатора, отработените газове се обработват недостатъчно и миришат на сяра. Акумулаторът може да мирише по същия начин, когато работи при прекомерно натоварване.
Миризмата на изгоряло дърво или на гума може да означава един от няколко проблема. Причината би могла да е продължително спиране, шофиране с вдигната ръчна спирачка, изгорял съединител и др.
Ако пък в колата започне да мирише на плесен или на стари чорапи, тогава си заслужава да се провери филтъра да въздуха в купето, както и за наличието на вода под стелките. Може също така последните да не са добре изсъхнали, особено ако са текстилени, при последното ви посещение в автомивката.
С ръце
Всеки шофьор може да установи доста проблеми с автомобила, просто като хване. Вибрациите и треперенето му показват проблем с колелата или със спирачките. Ако воланът е прекалено "свободен", с голям луфт, това означава, че има проблем с накрайниците или с шарнирните болтове. Ако пък воланът е твърде стегнат, най-вероятно има проблеми с хидро- или електроусилвателя.
Лошото включване на предавките също е сигнал за посещение в сервиза. В този случай не отлагайте това, защото отсроченият ремонт на трансмисията ще ви струва повече.
С крака
Краката на шофьора също могат да се превърнат в източник на информация за състоянието на колата. Така например, при натискане на спирачките може да почуствате вибрации. Това най-често говори за износени спирачни дискове или за биене на дисковете.
С ухо
Шофьор, който прекарва много време зад волана, добре познава всички звуци от своя автомобил. Следователно, всеки външен шум се разпознава незабавно. Така например, скърцането, което се усеща при завоите, показва износването на окачването или рулевото управление. Скърцането по време на спирането явно е от "заминали" си спирачки, а свиренето под капака показва износен ремък или "умряла" водна помпа.
Тропането в зонатата на двигателя обикновено сигнализират за износени бутала, звънливото почукване - за необходимост от регулиране на клапаните, а при глухите удари не ви остава нищо друго освен да се изръсите за основен ремонт на двигателя.