fallback

Шведска стомана: тестваме новото Volvo XC60

Най-продаваният модел на шведите окончателно ги закотвя в премиум сегмента - с всички плюсове и минуси

Volvo, създадена преди точно 90 години като дъщерна компания на един шведски производител на лагери, в продължение на десетилетия заемаше особено място в автомобилната йерархия: Тя не беше масова, но не беше и премиум. Не беше евтина, но не беше и баснословно скъпа. В някои отношения бе иновативна и футуристична - особено що се отнася до шведската обсебеност от системите за безопасност. В други, като въшния дизайн, Volvo изглеждаше като нещо, проектирано от баба ви.

ВСИЧКО ТОВА Е ВЕЧЕ БЕЗВЪЗВРАТНО минало. Откакто се озова под шапката на китайския гигант Geely, Volvo инвестира много и в технологии, и в дизайн, за да се превръне в съвсем действителен конкурент на голямата германска премиум тройка. Ключовата роля за това изигра XC60, което след дебюта си през 2008 неизменно е най-продаваният модел на шведите. Сега най-после той получава второ поколение и големият въпрос е ще издържи ли то на високите очаквания.

ПОНЕ ВЪНШНИЯТ ВИД СЪС СИГУРНОСТ няма да разочарова с изчистените линии и свежите предни фарове, познати вече от по-голямото ХС90. Единствено огромните задни светлини може би леко развалят впечатлението за лекота и изчистеност. Но като цяло това е една от най-приятните за гледане коли в този сегмент. В още по-голяма степен това важи за интериора. В това отношение Volvo няма конкуренти: елегантни форми, скъпи материали, меки цветове. Това е есенцията на скандинавския дизайн, преди IKEA да си присвои термина.

СЕДАЛКИТЕ СА МНОГО ДОБРИ и като комфорт, и като опора. Електронните прибори и наподобяващият таблет екран на мултимедията са с красиви графики и като цяло лесни за ползване. Макар че бихме предпочели покрай тъч скрийна да има и по-старомоден контролер, ако решите да сменяте музиката, докато шофирате например. Настройките на аудиосистемата или климатика понякога изискват да влезете в четири различни подменюта - което не се връзва съвсем с иначе маниакалното внимание на Volvo към пътната безопасност.  Иначе и задната седалка не е компромис от гледна точка на удобството, а багажникът побира 505 литра - далеч не върхово постижение в този клас, но напълно достатъчно.

ИЗОБЩО XC60 УСПЕШНО ОТМЯТА всички точки от семейната страна на уравнението. Малко по-различно стоят нещата с динамиката. Подходът на Volvo към задвижването изглежда така: какъвто поискате мотор, стига да е двулитров. Има две бензинови версии, съответно с 250 и 313 коня, и два дизела, със 190 или 235. На върха в гамата стои така нареченият Т8 - плъг-ин хибрид, в който съчетанието от бензинов агрегат и електромотор ви дава завидните 407 коня. Но също така ви дава и допълнителни двайсетина хилядарки към цената, така че смисълът от него остава за онези държави от първия свят, в които карането на ток ви дава субсидия и данъчни отстъпки.

НИЕ ТЕСТВАМЕ ПО-МОЩНИЯ ДИЗЕЛ, за който подозираме, че ще е най-търсеният вариант в България. На моменти е малко шумен, но иначе си върши съвестно работата, дава много прилично ускорение за изпреварване и спокойно ще ви харчи към 7 литра на сто. В книжката ще прочетете 5.6 НА СТО, но това е само във приказния свят на европейските тестове за емисии.

НА КНИГА ХС60 ПОЛЗВА същата модулна платформа като големия брат XC90. Но тук тя е в по-компактната си форма, и с някои леки корекции по окачването. В резултат по-малкият модел е доста по-директен и вдъхващ увереност на пътя. Предлаганото като опция пневматично окачване изглажда добре дупките. Осемстепенният автомат сменя достатъчно плавно, макар понякога да се разколебава, когато трябва да върне предавка надолу. Като цяло колата се усеща стегната и сигурна, но далеч не е спортна. Почти 22-ата сантиметра просвет и системата за задвижване на четирите колела я правят нелоша офроуд машина - поне на теория. На практика силно се съмняваме някой да вкара новото си лъскаво Volvo в калта.

КАТО КАЗАХМЕ СИГУРНА, от Volvo твърдят, че това е най-безопасният им модел - което би трябвало да значи, че е най-безопасната кола изобщо в света. В края на краищата говорим за компанията, която първа въведе ламинираните стъкла, триточковите колани и страничните въздушни възглавници.

ВСИЧКИ ЕЛЕКТРОННИ СИСТЕМИ за сигурност - над една дузина - тук са част от серийното оборудване. То включва също круиз контрол, асистент за паркиране, светодиодни фарове, 9-инчов екран на мултимедията, кожен волан, двузонов климатроник, хромирани рейки на покрива и 18-цолови джанти. Което е достатъчно щедро за базово ниво - само че цената му далеч не е базова. По-слабата бензинова версия започва от 92 000 лева, а нашият дизел с добавен кожен салон, 12-инчова навигация и различни декоративни елементи закръгря сумата на закръгля сметката на 108  хилядарки. И това е преди да сте започнали с допълнителните опции: 1300 за четиризонов климатроник, 700 за отопление на предните седалки, 3200 за адаптивен автопилот, 2400 за хедъп дисплей, 2800 за панорамен покрив...

НАКРАТКО, ДОБРАТА НОВИНА е, че Volvo вече окончателно прекрачва в зоната на германските премиум марки. Лошата е, че ги догонва и като цени. Оттук нататък изборът е въпрос на вкус. И стил.

235 к. с. максимална мощност 480 Нм максимален въртящ момент 220 км/ч максимална скорост 7.2 секунди 0-100 км/ч  

fallback
  • #28
    Анонимен ( преди 6 години )
    Отворко, XC60 се произвежда в Торсланда, Швеция. твоето момче
  • #27
    Анонимен ( преди 6 години )
    XC60, XC40, V40, S60 се произвеждат в Белгия, моето момче.Не говорете неща без да знаете.
  • #26
    Анонимен ( преди 6 години )
    В този сегмент, всички правят едно и също. предимно 4-цил мотори. това са бившите комбита от сорта на 3-та серия, от колите също не се купуваха мощните версии. Тествах и ХС-то и Глц-то и Стелвиото, всичките са с подобни характеристики, във всяка ми хареса по нещо и във всяка ме дразнеше по нещо. Според мен не си струват парите, много са 100 бона. Имам МЛ320цди, и исках да го сменям, но след всеки тест и еуфория в началото, после установявах че МЛ-а си е супер и по скоро ще взема по новия на 2-3г
  • #25
    Анонимен ( преди 6 години )
    бмв имат всичко от 3 4 6 8 12 16 цилиндъра волво имат един мъжки атрбут на емблемата да компенсира липсата на мъжко достойнство на пътя
  • #24
    Анонимен ( преди 6 години )
    премиум сегмент ама в среден клас
  • #23
    Жоро ( преди 6 години )
    Какъв е проблема с 4те цилиндъра. Ако вземете за сравнение друг премиум представител БМВ с аналогичния модел Х3, можете да сравните и да видите, че:1) имат всичко на всичко два двигателя като обем 2.0 и 3.0 литрови. Абревиатурата на БМВ отдавна не означава различен двигател,за различните числа. Един двигател,различно турбо и софтуерКритиките тук са неоснователни.2) Премиум с 4 цилиндъра "НЕ" ... БМВ наистина имат 1 останал шестак за съответния сегмент. Всичко друго е 4и не е до невъзможност
  • #22
    Шлосер ( преди 6 години )
    Според мен тези 4-ри цилиндрови премиуми се дължат на невъзможността да се направят в-8 и 12 цилиндрови двигатели както и липсата на традиции.Те и ПСА групата пуснаха премиум ДС ама и те май са 4-ри цилиндрови най-много 6 не съм сигурен ама Инфинити също май нямат повече от 6 цилиндров двигател.Явно нямат капацитета или е прекалено скъпо да разработват от нулата нещо по-голямо!
  • #21
    Анонимен ( преди 6 години )
    абв добре че не си поръчал волво във версията surstr
  • #20
    Loco ( преди 6 години )
    Прав е fen, материали и дизайн наистина са премиум, обаче да си избираш само от два четирилиндрови мотора с различни настройки на турбото хич не е премиум. Иначе в Швеция си се прави ХС60, поне засега, в Китай правят S90 и следващата S60.
  • #19
    Анонимен ( преди 6 години )
    Съгласен съм с този който каза: "премиум с 4 цилиндъра - Мерси, Не!
fallback
Последни