fallback

Mercedes-Benz 190: Историята на една легенда

"Бенц за бедняци", или истинска революция в компактния клас?

Преди точно 38 години на автомобилния пазар се появява един модел, който се превръща в крайъгълен камък за Mercedes-Benz. Той носи заводското обозначение W201, но става популярен сред хората с официалното си име 190/190E. Произвежда се от 1982 до 1993 година и поставя основите на модела, който днес познаваме под името Mercedes-Benz C-Class. И до днес 190-ката се смята за култ сред автомобилните фенове, някои от които я определят за един от последните модели от златния век на Mercedes.                Невероятното за времето на техническо и естетическо изпълнение при W201 подчертава значението, което компанията Mercedes е влагала в разработката на нови продукти през 80-те. Тези автомобили са били разработени и произвеждани без компромиси по отношение на качеството, което се вижда и днес, тъй като това са едни от малкото автомобили от това десетилетие, които смело продължават да се движат в много страни по света.

Началото

При излизането си на пазара, 190-ката е можело да бъде поръчана с два 4-цилиндрови бензинови двигателя. Първият от тях е с мощност 90 к.с., откъдето идва и името на модела, а вторият се е монтирал в 190 Е и разполага с инжекционно пълнене с гориво, което му помага да генерира по-висока мощност от 122 к.с.              Впоследствие германците систематично разширяват моделната гама, произвеждайки серия от иновативни за времето си версии, сред които 190 D. Този вариант се появява през 1983 и става известен като “шептящия дизел”. Това е първият сериен автомобил с фабрична звукоизолация на двигателния отсек. През 1986 г. се появили нови, по-мощни дизелови версии, които първоначално се предлагали само в Щатите, но през есента на 1987 г. дебютирали и на европейските пазари. Става въпрос за 5-цилиндровия мотор в 190 D 2.5 Turbo, който разполагал със 122 к.с., както и за 6-цилиндровия турбодизелов агрегат с мощност 166 к.с., който бил монтиран във варианта 190 Е 2.6. Последната версия била значима и заради факта, че инженерите се справили с техническите предизвикателства по монтирането на 6-цилиндров редови двигател в сравнително малкоко пространство под предния капак на W201.

Впечатляваща била и модификацията 190 Е 2.3-16, която излязла през 1983 г. и имала революционните за тогавашните представи 4 клапана на цилиндър, осигуряващи мощност от 185 к.с. Три прототипа на този модел дори поставят рекорд, навъртайки съответно 25 000 километра, 25 000 мили и 50 000 километра при средна скорост от близо 250 км/ч на пистата “Нардо” в Южна Италия.                Mercedes 190 E 2.3-16 демонстрирал спортните си качества и по време на отварянето на новата конфигурация на “Нюрбургринг”. На 12 май 1984 г. 20 професионални пилоти открили трасето със състезание помежду си. Всеки един от пилотите седял зад волана на именно такава машина. На старта се наредили все суперзвезди: Ники Лауда, Кеке Розберг, Алън Джоунс, Джеймс Хънт, Джоди Шектър, както и ветерани като Джек Брабъм, Денис Хълм, Джон Съртийс, Фил Хил. А кой, мислите, спечелил надпреварата? Самият Айртон Сена, още съвсем млад и до този момент известен само на най-големите маниаци по моторните спортове.

Състезателна кариера

Върховата версия на модела се казва 190 Е 2.5-16 Еvolution II и представлява високопроизводителен спортен седан с мощност 235 к.с. Именно това е и автомобилът, върху който е изградена състезателната машина, с която щутгартци участват в Германския шампионат за туристически автомобили DTM от 1990 г.              Успехите, които Mercedes-Benz жъне в DTM през 80-те и 90-те, се асоциират най-вече с качествата на W201, като от 1988 до 1993 състезателни машини, базирани на този модел, успешно се състезават в DTM със заводската благословия на Mercedes. В този период Mercedes печели две титли при конструкторите (1991-а и 1992-а), а Клаус Лудвиг става шампион на DTM със своето 190 Е 2.5-16 Evolution II през 1992 г. На фона на тези успехи, компанията записва и четири вицешампионски титли, както и три трети места.

През 1985 г. Mercedes 190 E 2.3-16 получава състезателна хомологация за Група А и Група N. Именно с този модел частните отбори започват да се състезават в DTM през 1986-а, а Волкер Вайдлер веднага си осигурил вицешампионската титла в края на сезона. През 1988 г. Mercedes-Benz най-накрая се завърнали на моторспорт сцената със заводски отбор. През тази година Роланд Аш станал вицешампион в DTM, а през 1989 г. на пистата се появил варианта 190 Е 2.5-16 Evolution. През следващата година той бил последван от Evolution II, а през 1993 г. се случило бойното кръщение на AMG-Mercedes 190 E Class 1. Всички тези коли били базирани на серийната платформа на W201. Впоследствие Mercedes-Benz затвърдила успехите си в DTM с други, също толкова добре представящи се състезателни коли.

Безопасността има значение

Mercedes W201 e революционен автомобил за времето си и по отношение на безопасността. През годините неговите създатели постоянно го обновяват с нови и нови системи, касаещи както пасивната, така и активната безопасност. А нивото било традиционно високо, както повелява традицията за модел на Mercedes. Всичко това не било особено лесно за инженерите, тъй като 190 бил най-малкият като размери модел на Mercedes по това време, което означавало, че те разполагат с ограничено пространство, за да се разгърнат в технологично отношение. Един от големите им успехи е внедряването на многоточково задно окачване с по пет отделни рамена във всяка една от двете страни. Концепцията била замислена от д-р Курт Енке, Алф Мюлер и Манфред фон дер Охе и до днес дизайнът е широко разпространен в автомобилната индустрия.             Що се отнася до пасивната безопасност, комбинацията от олекотена конструкция и устойчива на удари архитектура, е от най-голяма значимост в W201. В покрива на колата са вградени надлъжни метални греди, разположени във външната част, които впоследствие се превръщат в стандартни за всеки модел на компанията, заради ниското си тегло и приноса си към стабилността на купето. В предницата пък били предвидени няколко ключови зони на деформация, които за пръв път в компактния сегмент допринасяли за безопасността в случай на удар.             За дизайна на колата бил “виновен” Бруно Сако, чиято работа също поставила нови стандарти в индустрията. Със своята 190-ка той установява изцяло нов сегмент в продуктовата гама на Mercedes, като в същото време налага семпли, но модерни линии. Аеродинамичната ефективност също била напредничава спрямо предходниците на 190. Аеродинамичният коефициент на модела е 0.34, което по това време е абсолютен рекорд за фирмата.

Млада класика с история

Историята на W201 започва още през 1973 г., когато от Mercedes започват да обмислят една стара идея за автомобил, разположен под двата установени класа в портфолиото на марката. Вдъхновението дошло от Северна Америка, където изискванията за икономичност на автомобилите на всеки производител, станали по-строги. Като допълнение, самите потребители искали компактен модел, предлагащ комфорта и безопасността, присъщи единствено на пътнически автомобил от марката Mercedes-Benz.                  Коментирайки новия проект, главният инженер на Mercedes - д-р Ханс Шеренберг - заявил: “Ясно е, че трябва да бъде типичен Mercedes-Benz.” Той имал предвид високите стандарти за рафинираност, безопасност и технологично развитие, които колата трябвало да притежава. Новата кола трябвало да е различна от всички останали модели в компактния сегмент, но същевременно да бъде чистокръвен Mercedes.

Серийното производство на W201 започнало в Зинделфинген, а впоследствие и в завода на Mercedes в Бремен. Капацитетът на двете фабрики бил увеличен, за да се справят с производството на новия модел, като и до днес съоръжението в Бремен остава основно за производството на C-Class, който през 1993 г. идва на мястото на W201.                Така или иначе, идеята за компактен, но добре проектиран пътнически автомобил, датира още по-назад в историята на компанията от Щутгарт. В периода 1894-1900 г. Mercedes предлага своя първи масово произвеждан автомобил, наречен Benz Velo. През 1901 г. на негово място идва Mercedes 8/11, който се произвежда в продължение на близо 3 години. Именно тези два модела са считани за пионерите на компактния клас. Впоследствие на тяхно място идват по-модерните Mercedes-Benz 170 (W15), произвеждан в периода 1931-1936 г. От 50-те насам, Mercedes-Benz непрекъснато разработва концепти за компактни автомобили.

В крайна сметка W201 комбинира по чудесен начин всички тези идеи и отбелязва началото на успешната история на C-Class. До август 1993 г., са произведени 1 879 630 автомобила от серията 190.

Снимки: Mercedes-Benz

fallback
  • #14
    Всъщност... ( преди 6 години )
    докато инженерите са имали думата, колите са били коли! Когато разните меринджеи и маркетингови маймуни взеха властта, колите станаха консумативни трошки, с единствена цел безогледни печалби!
  • #13
    Нико ( преди 6 години )
    Абсолютно старото си е старо. Винаги съм купувал нови коли. За мое нещастие сега се наложи да карам последната вече 10та година и започнаха да излизат невероятни проблеми. Така, че 190ката си е била супер за времето си. За сега вече не става освен като хоби просто да я притежаваш.
  • #12
    до Веско ( преди 6 години )
    Колкото до личните автомобили - сменил съм доста марки, в един момент обаче ми писна да поддържам автомобили, които вероятно са били поне на половин милион километра, преди да дойдат по нашите автокъщи! Старият автомобил е стар автомобил, колкото и добър да е бил като нов, няма как да е здрав и надежден 12-15 години по-късно!Затова в един момент си купих автомобил от среден клас на 4 годишна възраст/няма да казвам какъв, да не решиш, че е реклама/, но съм доста по-доволен от старите "премиуми".
  • #11
    до Веско ( преди 6 години )
    Рекламно лице на Дачия? Не ме разсмивай! :DСменил съм автомобили от доста марки до момента, но Дачия не съм притежавал, поне към момента нямам и такива планове!Карал съм Дачия, работех в една фирма преди няколко години, която имаше 6 служебни Логана! Перфектен служебен автомобил и само толкова! Надежден и евтин за поддръжка! Затова и фирмите купуват нови Дачии, а не стари Мерцедеси и БМВ-та! Но евтината цена е много далече от представите комфорт и удобство! За личен автомобил - не, не става!
  • #10
    Веско ( преди 6 години )
    Благодаря, че сте отделил време за отговор, но той само потвърждава, че сте рекламно лице на "Дачия" ;) Морално остарял може да спрямо един хибрид принципно, но и сега се произвеждат автомобили без климатроник и ЕПС. Абе въобще, поколение на рекламата...
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    красота
  • #8
    1.8T ( преди 6 години )
    Според мен, проблемът с ненадеждността на "новите" (имам предвид най-вече премиум/висок клас) коли, които купуваме, когато са вече на по 10-15 години, е най-вече електрониката. Просто машините до към средата на 90те бяха много по-прости като устройство, нямаше толкова сурови мерки за емисиите, нито за безопасността.Няма как да очакваме сложната електроника да работи безпроблемно десетилетия наред...А това със старите премиуми го казвам от горчив опит с една Е39ка...
  • #7
    до Веско ( преди 6 години )
    2017 година сме! Този автомобил е бил чудесен, но за времето си! Морално остарял - допотопен комфорт, лошо ускорение, слабо пътно поведение...много хора пренебрегват системите за сигурност, но ESP и останалите системи спасяват животи! В този Мерцедес няма дори климатроник...Съвременните автомобили предлагат доста по-голям комфорт, сигурност и удобство! Ама Мерцедеса бил здрав! Всички да сме живи и здрави! Колите и да не са здрави, се поправят! Ако не се поправят, си купувате нови!
  • #6
    Анонимен ( преди 6 години )
    Оправете си статията - 6 цилиндров дизел НИКОГА не е монтиран серийно на W201 . Единственият 6 цилиндров мотор монтиран на модела е ОМ103 - БЕНЗИНОВ 6 ЦИЛИНДРОВ РЕДОВИ ПРЕВЪЗХОДЕН МОТОР
  • #5
    До 1 ( преди 6 години )
    Точно този модел с този мотор е всеизвестен със своята ненадеждност, затова още преди години се продаваше с поне 30% под стойността си именно защото бе изключително проблемен.
fallback
Последни