fallback

Генно инженерство: тестваме новия Hyundai Ioniq PHEV

Най-после един хибрид, който не изисква саможертва нито в банката, нито зад волана

Три на сто, две на сто, едно на сто: напоследък производителите на хибридни автомобили се надцакват с обещания за разхода по същия начин, по който рибарите в кръчмата се надлъгват за размера на уловената риба. Неведнъж сме тествали подобни машини, само за да се убедим, че след стотина километра истинската им консумация е от порядъка на 7-8 литра.

ЗАТОВА СЕ ОТНАСЯМЕ СКЕПТИЧНО и към заявката на Hyundai Ioniq PHEV да измине 100 километра само с литър и сто грама бензин. Два часа по-късно, след един доста обиколен маршрут до Бели Искър, се оказваме прави: разходът наистина не е 1.1 на сто. Но за наше учудване не е и 8: компютърът показва 2.7 литра. Ако добавим и електричеството за зареждане на батерията, цената на нашата разходка е малко под 7 лева - почти наполовина от това, което би ни струвало със сходен дизел.

ВСЪЩНОСТ ТОВА ПОСТИЖЕНИЕ не би трябвало да ни учудва. От Hyundai се хвалят, че Ioniq е първият автомобил, проектиран специално за всички видове алтернативно задвижване - паралелен хибрид, плъг-ин и чист електромобил. Това означава множество алуминий и олекотени материали, за да се намали теглото; а също и фантастичен коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.24.

ПО НАШЕ МНЕНИЕ ТЪКМО плъг-ин хибридът е най-разумният избор за България: той ви дава възможност да се възползвате от все още евтиното електричество, но ви дава и свободата да пътешествате, без да мислите през цялото време за зарядни станции. Със заредена батерия и напълнен догоре 45-литров резервоар борд компютърът дава 1100 километра преход. В края на нашия тест, след сто и петдесет километра агресивно шофиране и с разредена батерия, все още ни оставаха над осемстотин.

ПОД КАПАКА ТУК СЕ КРИЯТ два агрегата. 1.6-литровият бензинов двигател работи по цикъла на Аткинсън, за да е максимално ефективен, и дава 105 коня максимална мощност. Електрическият мотор добавя 60. Комбинирани, двата могат да ви дадат 141 коня и 265 нютонметра въртящ момент - достатъчно, за да се чувства Ioniq като нормална кола, а не като саможертва пред екологията. Принос за това има и скоростната кутия: докато машини като Тоyota Prius разчитат на безстепенна трансмисия, този Hyundai си има модерен автоматик с двоен съединител и шест предавки.

ЛИТИЕВО-ЙОННАТА БАТЕРИЯ е с капацитет почти 9 киловатчаса и се зарежда за около шест часа от нормален контакт, или за малко над два от оригиналното стенно зарядно на Hyundai. В идеални условия с нея би трябвало да минете до 63 километра само на ток. В далеч не идеалните условия на София възможният преход е по-скоро към 40, което пак стига за ежедневните нужди. За разлика от други хибриди, Ioniq на практика не се движи изцяло на електричество - компютърът сам включва бензиновия мотор при по-резки ускорения. Но корейците твърдят, че така крайният резултат е по-ефективен, и след нашия тест сме склонни да им вярваме.

В РЕЖИМ "СПОРТ" двата мотора действат с обединени сили и правят Ioniq доста пъргава машина - но не си представяйте чак приключения в завоите. Управлението е прецизно и директно, но като цяло колата е настроена за комфорт и по-скоро ще ви отпусне, отколкото да ви напомпа адреналина.

ТОВА УСЕЩАНЕ СЕ ПОДСИЛВА и от интериора: просторен, светъл и удобен. Материалите са качествени, 7-инчовата мултимедия е подредена и лесна за ползване. Минус е скосеният покрив, който ограничава мястото за задните пътници. Не сме запленени и от ръчната спирачка, която по американска мода всъщност е крачна.

ЗА СМЕТКА НА ТОВА Ioniq отбелязва плюс там, където хибридите по начало са най-слаби: в цената. Двата мотора и батерията вдигат осезаемо летвата и стартовото ниво тръгва от 62 000 лева - доста солено за семейна кола. Но също така доста по-малко от конкурентите, особено ако имате предвид, че това стартово ниво включва двузонов климатроник, алуминиеви джанти, отопление на волана и предните седалки, USB и Bluetooth, задна камера и парктроник, а също и безжично зарядно за смартфон. В развити европейски страни като Румъния към това се прибавя и държавна субсидия, така че Ioniq си е направо сделка. У нас ще трябва да се задоволите с разхода от 2 на сто. И с приятното чувство, че сте помогнали малко да намалее смогът.

141 к. с. максимална системна мощност 265 Нм максимален въртящ момент 341 литра обем на багажника 10.6 секунди 0-100 км/ч  

fallback
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    Виж сега,явно ти имаш дълбок комплекс от родното си място,така че спести ни "ганьовските" пророчества.Имах предвид следното:защо го дават като някакво невероятно постижение това 7 лева на 100 км градско? Къде е постижението?Къде е еволюцията на автомобилостроенето.Не е нещо невиждано досега,и тази цена 62 хиляди за базовия модел с тасове... Извинявай много.дайте на не ставаме като американците и да се прехласваме по нещо, само защото ни казват че е добро.Ами не е!Не е и еко...
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    Само една забалежка. В Румъния ще отменят премията. Така поне казаха по БТВ. Страната има огромен външен дълг и проходите били под предвиденото. Под въпрос са и заплатите им. Така, че не ми давайте точно Румъния за пример.
  • #3
    ... ( преди 6 години )
    "...В развити европейски страни като Румъния..."хаха, много добро!
  • #2
    Roadrunner ( преди 6 години )
    Ganyo knows best. Те хората сигурно имат цело село развойно за хибрида, ама идва Ставри от Куртово и им обяснява как УАЗ-ката му е по-убава и арчи по-малко.
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    7 лева - 100 км извънградско,уау да ви имам постижението.Чакал си я на контакта да се зареди,чакал си и на бензиностанцията да заредиш,накрая извънградско 7 лв.Ами че то всяка нормална кола на газ,ще ти даде такъв разход,само че без чакането и доста по-екологично,защото не гори бензин,не харчи ток,няма батерии които да замърсяват заради лития и тн.Газта като гориво при изгаряне е доста по-еко от другите горива.Да не говорим,че с моята Витара ще мина там където това си мечтае.
fallback
Последни