fallback

Генно инженерство: тестваме новия Hyundai Ioniq PHEV

Най-после един хибрид, който не изисква саможертва нито в банката, нито зад волана

Три на сто, две на сто, едно на сто: напоследък производителите на хибридни автомобили се надцакват с обещания за разхода по същия начин, по който рибарите в кръчмата се надлъгват за размера на уловената риба. Неведнъж сме тествали подобни машини, само за да се убедим, че след стотина километра истинската им консумация е от порядъка на 7-8 литра.

ЗАТОВА СЕ ОТНАСЯМЕ СКЕПТИЧНО и към заявката на Hyundai Ioniq PHEV да измине 100 километра само с литър и сто грама бензин. Два часа по-късно, след един доста обиколен маршрут до Бели Искър, се оказваме прави: разходът наистина не е 1.1 на сто. Но за наше учудване не е и 8: компютърът показва 2.7 литра. Ако добавим и електричеството за зареждане на батерията, цената на нашата разходка е малко под 7 лева - почти наполовина от това, което би ни струвало със сходен дизел.

ВСЪЩНОСТ ТОВА ПОСТИЖЕНИЕ не би трябвало да ни учудва. От Hyundai се хвалят, че Ioniq е първият автомобил, проектиран специално за всички видове алтернативно задвижване - паралелен хибрид, плъг-ин и чист електромобил. Това означава множество алуминий и олекотени материали, за да се намали теглото; а също и фантастичен коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.24.

ПО НАШЕ МНЕНИЕ ТЪКМО плъг-ин хибридът е най-разумният избор за България: той ви дава възможност да се възползвате от все още евтиното електричество, но ви дава и свободата да пътешествате, без да мислите през цялото време за зарядни станции. Със заредена батерия и напълнен догоре 45-литров резервоар борд компютърът дава 1100 километра преход. В края на нашия тест, след сто и петдесет километра агресивно шофиране и с разредена батерия, все още ни оставаха над осемстотин.

ПОД КАПАКА ТУК СЕ КРИЯТ два агрегата. 1.6-литровият бензинов двигател работи по цикъла на Аткинсън, за да е максимално ефективен, и дава 105 коня максимална мощност. Електрическият мотор добавя 60. Комбинирани, двата могат да ви дадат 141 коня и 265 нютонметра въртящ момент - достатъчно, за да се чувства Ioniq като нормална кола, а не като саможертва пред екологията. Принос за това има и скоростната кутия: докато машини като Тоyota Prius разчитат на безстепенна трансмисия, този Hyundai си има модерен автоматик с двоен съединител и шест предавки.

ЛИТИЕВО-ЙОННАТА БАТЕРИЯ е с капацитет почти 9 киловатчаса и се зарежда за около шест часа от нормален контакт, или за малко над два от оригиналното стенно зарядно на Hyundai. В идеални условия с нея би трябвало да минете до 63 километра само на ток. В далеч не идеалните условия на София възможният преход е по-скоро към 40, което пак стига за ежедневните нужди. За разлика от други хибриди, Ioniq на практика не се движи изцяло на електричество - компютърът сам включва бензиновия мотор при по-резки ускорения. Но корейците твърдят, че така крайният резултат е по-ефективен, и след нашия тест сме склонни да им вярваме.

В РЕЖИМ "СПОРТ" двата мотора действат с обединени сили и правят Ioniq доста пъргава машина - но не си представяйте чак приключения в завоите. Управлението е прецизно и директно, но като цяло колата е настроена за комфорт и по-скоро ще ви отпусне, отколкото да ви напомпа адреналина.

ТОВА УСЕЩАНЕ СЕ ПОДСИЛВА и от интериора: просторен, светъл и удобен. Материалите са качествени, 7-инчовата мултимедия е подредена и лесна за ползване. Минус е скосеният покрив, който ограничава мястото за задните пътници. Не сме запленени и от ръчната спирачка, която по американска мода всъщност е крачна.

ЗА СМЕТКА НА ТОВА Ioniq отбелязва плюс там, където хибридите по начало са най-слаби: в цената. Двата мотора и батерията вдигат осезаемо летвата и стартовото ниво тръгва от 62 000 лева - доста солено за семейна кола. Но също така доста по-малко от конкурентите, особено ако имате предвид, че това стартово ниво включва двузонов климатроник, алуминиеви джанти, отопление на волана и предните седалки, USB и Bluetooth, задна камера и парктроник, а също и безжично зарядно за смартфон. В развити европейски страни като Румъния към това се прибавя и държавна субсидия, така че Ioniq си е направо сделка. У нас ще трябва да се задоволите с разхода от 2 на сто. И с приятното чувство, че сте помогнали малко да намалее смогът.

141 к. с. максимална системна мощност 265 Нм максимален въртящ момент 341 литра обем на багажника 10.6 секунди 0-100 км/ч  

fallback
  • #25
    Futurehealth ( преди 6 години )
    Много хубави снимки!
  • #24
    de ( преди 6 години )
    Доста скъпичко за градска кола.. защото извънградско ще харчи същото или повече от стандартна тъй като бателията ще изчезне в първите няколко километра - особено магистрала. Тази колица на 35000 базова цена ще е нещо интересно.. като добавиш някои екстри да стане 45 и да се правиш че не забелязваш, че не е особено бърза, но пък що годе икономична в града и да - еко.
  • #23
    Анонимен ( преди 7 години )
    И кой би си го купил това, като на пазара има Приус, който се е доказал, като един от най-икономичните хибриди, който на всичкото отгоре е един от най-надеждните автомобили.И не само това, ами и Приуса излиза с повече екстри в базовото оборудване на по-ниска цена. Ако имах пари и смятах да купувам хибрид никога не бих рискувал с недоказани модели ня по-високя цена, изглеждащи толкова скучно.
  • #22
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тея доста са си повярвали ми се струва щом са обявили такава цена на това голямо нищо. Пожелавам им приятна игра!Съмнявам се да имат някакви продажби. По-скоро ще си ги раздават колите по предстваителствата за служебни...
  • #21
    Анонимен ( преди 7 години )
    еееее да кажеш вътре че има качествени материали си е чиста лъжа. твърда и евтина пластмаса е и не лъжете така нагло моля. в началото на годината на едно изложение имах възможността да вляза вътре и да е разгледам и точно това се набива първо на очи че е доста евтино и пошло а вие твърдите точно обратното че било с качествени материали. за другите неща нямам мнение защото не съм е карал но лъжата за материалите е много опашата. и багажника е наистина много малък както колегата отдолу отбеляза
  • #20
    Анонимен ( преди 7 години )
    интериора: просторен, светъл и удобен.Просторен не бих казал, а светъл още по-малко. Абе едакторчето да не сте карали друга кола, а да сте снимали съвсем друга? На снимките интериора е ТЪМЕН!А що не казахте нищо за малкото багажниче, като на малолитражка? Цели 341 л. Ужас и на такава солена цена тая кола. Неам думи просто. На Приус е само с 200 л отгоре а за Аурис комби да не говоримТези 1100 км преход много ли ви се виждат? Понеже Приус прави по 1300+ км преходи! Нали с него се сравнявате
  • #19
    Анонимен ( преди 7 години )
    Хубава реклама сте дръпнали на новите си спонсори и не преставате да ги хвалите. Лошо няма да прибирате пари от реклами, но нека не е на гърба на други и спрете с лъжите! За разлика от кои хибриди не се движи йоник само на електричество в града, че нещо не се сещам? Говорите така, че все едно тяхната трансмисия с 2 съединитела и цели 6 скорости е по-добра от тази на Приус, която е безстепенна и има безброй скорости. Защо все с Приус се сравнявате и пишете неверни неща? Антиреклама нещо...
  • #18
    Анонимен ( преди 7 години )
    Хибриди не съм карал, но съм имал тойота и след това хюндай. Ако сега трябва да избирам между двете, със сигурност ще се спра на японката. Много по-изпипана е в детайлите, колкото и странно да звучи на някой. Личен опит.
  • #17
    Ayyy ( преди 7 години )
    В немския Мобил.де цените започват от 19800 Еуро, тука 62000 лв. Много приятна кола, но за 40-50К лв.
  • #16
    ко ( преди 7 години )
    ко рйекоха тез?62 бона за базов модел?
fallback
Последни