На кого принадлежи бъдещето в автомобилния свят? Коя технология ще доминира по пътищата след десет години? Тези спорове се водят от доста време, но се ожесточиха още повече след нашумелия Дизелгейт. Класически хибриди, плъг-ин хибриди, електромобили, автомобили с горивни клетки: всяка от тези технологии си има своите запалени привърженици и врагове. Но истината, за която напоследък намекват всички водещи фигури в автомобилната индустрия, е, че в това състезание не може да има победител. Hyundai Ioniq - първият модел в света, който се предлага като хибрид, като плъг-ин хибрид и като чист електромобилПРЕХОДЪТ ОТ СЕГАШНИТЕ двигатели с вътрешно горене към по-чисти форми на задвижване няма да стане изведнъж, и ще протече по различни начини в зависимост не само от отделните пазари, но дори и от населените места и от нуждите на отделните клиенти. "Виждам бъдещето като смесица от всички тези технологии - всекиму според нуждите", каза Петер Шрайер, президентът по дизайна на Hyundai и Kia, в специално интервю за Automedia.bg. Корейците очевидно отдавна вярват в тази концепция, ако се съди по модели като Ioniq - първия автомобил, който се предлага и с трите форми на задвижване. Има го като конвенционален хибрид, като плъг ин хибрид и като чист електромобил. Но какви са разликите, предимствата и минусите на трите? В две поредни статии от поредицата е-motion ще се опитаме да отговорим на тези въпроси. "Виждам бъдещето като смес от всички тези технологии - всекиму според нуждите", казва Петер Шрайер, президентът по дизайна на Hyundai и Kia"КЛАСИЧЕСКИТЕ" ХИБРИДИ най-общо са онези, които разполагат с електромотор и двигател с вътрешно горене, но батериите им не могат да се зареждат директно от мрежата. Те могат да са серийни (при тях двигателят с вътрешно горене служи единствено за зареждане на батерията, а колелата се задвижват от електромотора) и паралелни (и двата агрегата могат да задвижват колелата, заедно или поотделно). Ioniq Hybrid например е от втория тип. ПЛЮСОВЕТЕ НА ТАЗИ технология са добре известни още от 90-те години, когато тя за пръв път се наложи на пазара. Хибридите са много икономични, тихи и чисти в градска среда. Ioniq обещава среден комбиниран разход от 3.4 на сто - макар че, за да сме честни, той е постижим само при по-внимателно шофиране. Освен това, за разлика от електромобилите, те нямат проблеми с обхвата и с инфраструктурата. Вместо да обикаляте в търсене на колонка за зареждане и да чакате, трябва просто да се отбиете до най-близката бензиностанция. МИНУСИТЕ на класическите хибриди са два. Първо, понеже са разработени да бъдат максимално ефективни, те обикновено не са особено вълнуващи за каране. Създателите на Ioniq са се постарали да коригират това, като вместо стандартната в такива случаи безстепенна трансмисия са вградили автоматик с двоен съединител. Вторият минус е, че пробегът само на електричество е много ограничен, тоест няма как да се движите из града с нулеви емисии. В други страни това би ви лишило от сериозни данъчни отстъпки. В България губите само правото да паркирате безплатно в синя зона. Накратко, конвенционалният хибрид е най-разумният избор за хора, които често пътуват на по-дълги разстояния и които не разполагат с гараж или удобни места за зареждане по ежедневния си маршрут. В следващата статия: Плюсовете и минусите на плъг-ин хибридите и електромобилите