Може да звучи повече от очевидно, но управляването на автомобилна компания не е никак лесно занимание. Разработването на дизайна, проектирането, производството, продажбата и обслужването на автомобилите, изисква хиляди хора и милиони долари инвестиция. Още повече, че операциите на една такава компания често засягат милиони хора по света, в зависимост от това колко популярни са нейните модели, разбира се. Именно заради това е малко странно, когато популярна марка затвори врати и преустанови производство завинаги.
В последните 15 години станахме свидетели на много такива примери, поне що се касае до американския пазар: Pontiac, Oldsmobile, Mercury и Plymouth. Публично, в опитите си да завземат сериозен дял от американския пазар, се провалиха и марките Duesenberg, Tucker, DeLorean, Edsel, Studebaker-Packard и AMC. Но по-долу става въпрос за друг паметен отбор - този на компаниите, които един ден просто затвориха врати и никой повече не чу за тях. И така до днес, когато рядко някой разпознава какво се крие зад имената им. Това са 10 забравени автомобилни марки, които показаха потенциал и искаха да завладеят Америка, но в крайна сметка не успяха.
1. LaSalle Това е име, което дори най-запалените автомобилни фенове днес не свързват с нищо. Между 1927 и 1940 обаче, LaSalle е една от най-престижните автомобилни марки в Щатите. Тя е позиционирана над Buick и под Cadillac в гамата на General Motors, които залагали много на нея. Моделите на LaSalle били произвеждани спрямо същите високи стандарти като колите на Cadillac, но за сметка на това били по-компактни и играели ролята на платформа за тестове на бъдещите дизайнерски тенденции на GM. В периода 1933-1944 моделите на LaSalle се продават по-добре от по-луксозните коли на Cadillac, което обаче не спира GM да вземе решението да закрие марката. По време на своя живот LaSalle печели признателността на хиляди верни фенове, които в продължение на 40 години оказват постоянен натиск върху GM да възроди марката. Впоследствие се появяват няколко концепта Motorama, като Buick Riviera (1963) и Cadillac Seville (1975), които били сериозно обмислени за серийно производство, но в крайна сметка до такова така и не се стигнало. 2. Nash В момента Nash e известна единствено в средите на автомобилните колекционери, но в периода 1916-1957 това е един от най-иновативните производители на автомобили в света. През 1939 Nash представя “Weather Eye” - система за отопление и вентилация, който в идните години се превръща в шаблон, следван плътно от всички останали автомобилни производители. През 1941 компанията представя своя модел 600, който се превръща в първия автомобил със самоносещо шаси, произвеждан в Щатите. Днес почти всеки автомобил използва такъв тип архитектура. През 1950 пък се появява Nash Rambler - първият американски автомобил, рекламиран като компактен. Nash е и първата американска автомобилна компания, която оборудва моделите си с обезопасителни колани. През 1951 на бял свят се появява нарисувания от Pininfarina Nash-Healey - спортен автомобил, който излиза цели две години преди култовия Corvette. През 1954, базираната в Уисконсин компания се слива с Hudson, за да формира концерна American Motors Corporation, който за кратко е четвъртият по големина автомобилен производител в Щатите. До 1957 всички модели на Nash са преименувани Rambler-и. През 1988 AMC изчезва от автомобилната карта, тъй като е закупена от Chrysler.