fallback

Спасението за дизела? Олио!

Преминаването към гориво от растителни мазнини ще намали смога - и ще e добра новина за българския износ

Дизеловите двигатели може все пак да имат бъдеще, стига да сменят типа на ползваното гориво. Във Великобритания държавната агенция по пътищата започва проучвания за ползите от замяна на петролния дизел с т. нар. парафинови горива, произвеждани най-вече от растителни мазнини като слънчогледово или рапично олио. Във Франция подобни изпитания започнаха още през пролетта. "Най-доброто решение за справяне с увеличаващия се трафик, без да допускаме влошаване качеството на въздуха, е да заложим на по-чисти автомобили с ниски емисии", заяви говорител на агенцията, която ще инвестира 100 млн. британски лири (111 млн. евро) в изследванията. ПАРАФИНОВИТЕ ГОРИВА отдавна не са новост - дори и сега повечето производители на петролен дизел използвят до няколко процента от тях в крайния състав на горивото. Големият им плюс е, че се състоят почти изцяло от алкани и не съдържат сяра, за разлика от петролните продукти. В емисиите им няма серен диоксид, а азотните оксиди са средно с 30-40% по-малко. Биодизелът отдавна не е новост и в някои страни се продава навсякъде по бензиностанциите. Като цяло обаче потребителите са слабо запознати с негоСъвременните дизелови двигатели са напълно пригодени да работят и със 100% парафиново гориво, макар повечето производители да не го препоръчват. Миналата година например Mercedes одобри официално такова гориво за цялата си гама лекотоварни дизелови автомобили. ЛЮБОПИТНОТО Е, ЧЕ НЯКОГА дизеловият двигател е създаден тъкмо с идеята да гори растителни мазнини. Първият работещ прототип на Рудолф Дизел на парижкото изложение през 1900 година например горял фъстъчено масло. Едва по-късно инженери на американската Standard Oil - компанията на милиардера Джон Рокфелер - налагат вместо това доста по-евтината тежка фракция на петрола, която сега познаваме като дизелово гориво. Първият двигател на Рудолф Дизел е горял фъстъчено маслоОЩЕ ПРЕЗ МИНАЛАТА ГОДИНА ЕС прие нов стандарт за парафиновите горива (EN15940), който вече е част и от Българския държавен стандарт. Има два основни начина за производство на подобни синтетични дизели: от растителни или животински мазнини чрез хидрогенизация, или произведени по цикъла на Фишер-Тропш, при който горивото се прави от въглища, природен газ или биомаса.В сравнение с традиционния дизел тези голива имат по-ниско енергийно съдържание, но по-високо цетаново число (тоест по-ниска температура на възпламеняване - особено тези, произведени от животински мазнини). Поля с рапицаБЪЛГАРИЯ НАПОСЛЕДЪК се утвърждава като водещ производител на биодизел, най-вече от рапица. През 2016 българският износ на биогорива се е увеличил с цели 205% спрямо 2015, показва статистика на Министерство на икономиката.  

Тагове: mercedes
fallback
  • #12
    д-р.Куртев ( преди 6 години )
    Така е ,само ,че няма достатъчно площи и за рапицата !
  • #11
    kibik1 ( преди 6 години )
    Значи спасението на дизела в Германия минава през фъстъченото масло на бай Рудолф. Отклонението от параметрите на проект винаги е носило негативи, сега е необходимо да се засеят много ливади с фъстъци в дойчланд мойчланд, а наще гурбетчии там ще ги гледат за пара.
  • #10
    FenIX ( преди 6 години )
    Наистина тук пишат много некомпетентни хора (меко казано). Разбира се че дизеловия двигател е с много по-високо КПД от бензиновия. Истината е че и двата си изживяват времето. Дизела го нарочиха, защото преди беше сочен като по-чистия двигател заради СО2 емисиите, но другите компоненти, които замърсяват не ги отчитаха. Ел колите са бъдещето но още дълго камиони, кораби и др. тежкотоварна техника ще е с дизелови двг така че е добре да се търси алтернатива, която замърсява по-малко.
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    Хахаха имаш душегуб нали и се хвалиш с него, че и за КПД приказваш...
  • #8
    Netceuiser ( преди 6 години )
    Интересно ми е как така двигател със значително по висок коефициент на полезно действие от бензиновия е допотопен... Как така моя "допотопен" 2.5TDI, харчи по-малко от 1.6 Ecotec? Май в главата ти има нещо допотопен...
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Въпрос - а кой ще произвежда уплътнения и всички податливи на агресивността на новото гориво за ВСИЧКИ производители на дизелови МПС за поне едно20 гтодини назад? Кой ще произведе такава голяма гама уплътнения, маркучлета и модули? Съмнявам се, че дори китайчите ще насмогнат!!!
  • #6
    ха-ха-ха ( преди 6 години )
    Плановете на Тесла са през 2020 г да произвежда по 1 000 000 ел коли годишно, а в Европа още се обсъжда как да се запази "свещения" германски дизел. А иначе Меркел уж беше най-големия радетел за мерки против глобалното затопляне, но когато става въпрос за германски работни места, екологичните и принципи веднага се изпаряват.
  • #5
    проф. Ан ( преди 6 години )
    Някъде чух, че парафинът бил много полезен за здравето. Нищо канцерогенно нямало в него. Да не се хванете, че ви трови!
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    Не само е скъпо но и доста гориво ще се изразходва за добиването на 1 литър гориво от растения.
  • #3
    до щшд ( преди 6 години )
    То понеже от петрола парите не ги прибират "едни" :D и да не забравяме лукойл, дето толкова се грижат за нас, че от години нямат печалба завалиите и затова не плащат данъци
fallback
Последни