fallback

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Френският компактен хечбек обещава пробег от 300 км в реални условия

Компактният хечбек Renault Zoe е най-успешния модел на все още развиващия се пазар на електромобили в Европа. До момента от хечбека са продадени над 50 000 бройки, а клиентите вече могат да си поръчат и обновената му версия. Тя е оборудвана с нова, по-мощна батерия и предлага пробег от 400 км според цикъла NDEC, което е близо 2 пъти повече от досега.

Реално обаче километрите, които може да измине са около 300, признават и от компанията-производител. А ние се опитахме да проверим дали е изгодно да имаш такъв автомобил, още повече в България, където ползваш далеч по-малко предимства от тези на купувачите на електрически коли в Европа. Да не говорим, че при 80 000 зарядни станции на Стария континент, тези у нас са едва 30 и са разположени само в големите градове.

ВСЪЩНОСТ ZOE СИ Е ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ, така че ако живеете в София, Пловдив, Варна или Бургас нещата не изглеждат толкова плашещи. Паркирате безплатно в синя и зелена зона, ползвате тук-там някоя безплатна зарядна станция и като цяло нещата се получават. Автомобилът има опция, благодарение на която за един час може да зареди енергия, нужна за пробег от 120 км. За повечето хора той е предостатъчен - изчислено е, че средностатистическият европеец изминава 60 км дневно с автомобила си.

Дотук нещата звучат ако не чудесно, то поне оптимистично. Вече стана ясно, че новата батерия е два пъти по-голяма от досегашната – 41 кВт/ч срещу 22 кВ/ч досега. Тя е разработена с помощта на компанията LG Chem, като въпреки нарасналия си капацитет запазва досегашните си размери и тегло. Това е постигнато благодарение на оптимизиране на плътността на клетките, а не на добавяне на нови.

БАТЕРИЯТА СЕ КОНТРОЛИРА ОТ ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА, която оптимизира разхода на енергия. Нейното най-голяма достойнство е, че поддържа температурата на акумулатора на постоянно ниво, което на практика предотвратява загубата на енергия при студено или много топло време. И това съответно прави Zoe по-икономично.

Какво обаче се случва, когато тръгнеш на път. Нашият маршрут включва  15-20 км градско пътуване, последвани от 30-километров маршрут в околностите на София, като той е изпълнен със завои. В автомобила сме трима души, като срещаме първият проблем – отзад за по-висок човек си е неудобно. И то не е заради липсата на пространство, а заради формата и твърдостта седалките, които правят пътуването не особено приятно.

ВОЗИЯТА НА ZOE СЪЩО НЯМА МНОГО ОБЩО с познатите автомобили с такава форма и размери. Батериите тежат над 300 кг. и са монтирани на пода на колата, като идеята е снижаване на центъра на тежеста. Самият автомобил е доста висок и при влизане в завой се усеща накланяне. Спирането също е по-рязко и някак си по-тежко, тъй като акумулаторите си оказват влияние. Виж, стартът е съвсем друга работа – даваш газ и колата направо излита (или поне така ти се струва, защото реално ускорението от 0 до 100 км/ч отнема цели 13,2 секунди). До 50 км обаче карате колите около вас да ви гледат задницата.

По-важното в случая е колко енергия реално харчи този електромобил? При тръгване на път екранът ни показва, че имаме пробег за 278 км. Маршрутът ни води до язовир „Искър” – с много завои и изкачване нагоре, което съответно увеличава разхода до 21,2 кВт/ч. На връщане се спускаме и достигаме 17,6 кВт/ч, които падат още след навлизането ни в града. В крайна сметка сме изминали 100 км при среден разход около 19 кВт/ч, което по груби сметки на предлаганата у нас електрическа енергия излиза около 4 лв.

ТУК ЗАПОЧВАМЕ ДА СМЯТАМЕ – ако 100 км ни излиза 4 лв., електромобилът е доста по-изгоден от дизелов или бензинов модел. При тях за същото разстояние ще трябва да се платят около 10 лв. (мининум при разход 5 л/100 км). Обслужването също излиза по-евтино, защото избягвате повече харчове, които правите за стандартен автомобил. При Zoe имате смяна на антифриз на 120 000 км и на спирачна течност – веднъж на 4 години. Ако се вярва на хората в Renault, отговарящи за поддръжката, сериозни дефекти не се забелязват дори след 3-4 години употреба. Гаранцията на батерията е 8 години, което е напълно достатъчно, тъй като най-вероятно след този срок ще сте се разделили с колата.

Стигаме и до цената – 63 900 лв. за автомобил с малки размери, който все още можете да използвате предимно в града. Тази сума вероятно ще разколебае мнозина, още повече, че в България не ползвате облекчения, ако си купите такава кола. В съседна Румъния, например, субсидията за нея може да прескочи 10 000 евро. Тук обаче си плащате като поп наравно с останалите, което си е безумие, откъдето и да го погледнеш.

В КРАЙНА СМЕТКА ZOE СИ ОСТАВА ЕДНА ДОБРА АЛТЕРНАТИВА за втори автомобил в семейството. Подходящ е за състоятелни хора с бизнес в града, които ще го карат в такива условия. При тях математиката сигурно ще излезе. Останалите ще трябва да почакаме, при това доста време, защото в България електромобилът все още минава за нещо екзотично. Нищо, че в Европа след 20-ина години ще стане основно превозно средство.

Снимки: Automedia.bg, Re

Тагове: renault zoe
fallback
  • #20
    Русия ( преди 7 години )
    Чудесен е.
  • #19
    Анонимен ( преди 7 години )
    Българина масово е звезда и го мързи, казва че няма пари и проси цигари, но не става от колата. Аз работя на 5 км от вкъщи и понякога сутрин бягам до работа
  • #18
    Колев ( преди 7 години )
    Не само това колега, имаш идеални условия за пътуване с велосипед през хубавото време.А и си много прав, има хора които буквално за смешни разстояния от типа двора - магазина за хляб/цигари използват колата. Извинявай, но всеки човек, който използва кола за такива разстояния, е или физически инвалид, което му е простено и оправдано, или умствен.
  • #17
    Анонимен ( преди 7 години )
    Пропускаш и всичко които ако можеха и в *** щяха да влязат с колата. Аз работя на около 3 км от вкъщи и съответно ходя пеш до работа винаги когато времето го позволява и всички ми се подиграват за товаА ми отнема около 25-30 мин пеш. С кола като си сложа времето за паркиране (чето на далеч) ми е 15-20 мин. За какво да ходя с кола - Екологично, полезно, евтино.
  • #16
    Колев ( преди 7 години )
    Я се замислете колко км изминавате на ден вие ?Колко от вас работят работя, при която с ЛИЧНИЯ си автомобил трябва да изминат повече от 100 км ? Едва ли даже и 1% от хората.А сега се замислете колко често виждате сами шофьори в колите си, без други пътници ?Ако хората правеха повече споделени пътувания със семейството и приятелите, нямаше да има толкова автомобили, толкова движение и такова замърсяване.Само плюс е, че щеше да ти бърка в джоба по-малко за обслужване, ремонт и гориво
  • #15
    Анонимен ( преди 7 години )
    Това Ренде с батериите или без батериите струва 63 900 лв.? Политиката на рендетата е да ти продават електромобила без батерии и ти да плащаш наем за тях по 50-100 евро. В Германия цената на рендето започва от 22.100 ? и се плаща от 69 ? наем на батерията. В Германия няма премия за закупуване на хибрид и електромобил. познайте защо!предполагам се досетихте, за да си продават нафтовите печки. Еднокнижният вожд и дружката му Изпeркел са любители на дизеловите високи технологии явно.
  • #14
    Пак си помисли! ( преди 7 години )
    И след 5 години само смотаняците ще кретат с подобно рено на изтощени батерийки - същото като със съвременните тъпфони!
  • #13
    Я да помислим!!! ( преди 7 години )
    Това е бъдещето. Преди 5 год. такива коли даже не съществуваха а пробегът беше 20км на ток с Приус....след 5 год. само смотаняците ще карат ДВГ .Както смартфона разби мобифона така и ел. колите ще се усъвършенстват и ще има пробег 1000км.
  • #12
    Анонимен ( преди 7 години )
    Абе във видинско(че изостанал район) чужда фирма искаха да правят завод за гуми на превозни средства но уви
  • #11
    бе типично рено ( преди 7 години )
    - хем скъпо;- хем неизгодно;- хем не отговаря на помпозните обещани.И всичко това независимо от усилията на Нисан да го вкара що-годе в правилния път!
fallback
Последни