Основното чувство, което предизвиква новият Land Rover Discovery, е изумление. Просто защото от гледна точка на маркетинга този автомобил е еквивалентът на това сам да се простреляш в десния крак. След като го покарахме, наистина недоумяваме как някой би могъл да си купи далеч по-скъпия Range Rover. След малко ще ви обясним защо.
ДОСЕГАШНИЯТ DISCOVERY също бе много солидна машина. И как да е иначе, след като англичаните я бяха направили на практика от две коли: един монокок за купето и двигателя, и допълнителна носеща рама за окачването и трансмисията. Това го правеше необикновено корав. Но също така го правеше и необикновено тежък - дори за онези страни, в които не открадват две трети от асфалтовото покритие още при проектирането. У нас с него просто рискувахте да потънете в Цариградско шосе. Да не говорим, че усещането зад волана бе, все едно карате хотел "Плиска".
ЗАТОВА НЕ СМЕ ИЗНЕНАДАНИ, че в Land Rover са се отказали от тази концепция и са направили новото Discovery като нормален автомобил, само с едно шаси. При това - изцяло алуминиево, като в Range Rover Спорт. Резултатът е, че в някои версии новото Discovery е с почти половин тон по-леко от предишното. Нашата тестова кола, с безсрамно богато оборудване и шестцилиндров дизел, тежи малко над 2.2 тона. Не е чак в категория перо, но разликата в пътното поведение е огромна.
ВОЛАНЪТ Е ДИРЕКТЕН, макар и нарочно тежък, и колата взема завоите усърдно, без капризи и особено накланяне. Осемстепенният автоматик от ZF работи безукорно. Естествено, конкуренти като Аudi Q7 или BMW Х5 ще ви дадат повече динамика. Но ако искате динамика, каква работа имате изобщо при тежките офроудъри? Тук важните неща са удобството, вътрешното пространство и проходимостта. А това Discovery е смайващо и в трите области.
КОЛКОТО ДО ОФРОУДА, трудно ще намерите сериен автомобил с повече способности. Тестовата ни кола с адаптивно окачване има максимален просвет от 28 см и максимална дълбочина на газене 90 сантиметра, в добавка към системата Теrrain Response, понижаващата предавка и възможността за ръчна блокировка на диференциала. Окачването е подсилено със специални подпори от високоякостна стомана. Всъщност само едно нещо може да ви попречи да атакувате с това Discovery джунглите на Гватемала: мисълта за цената му.
ЕДИНСТВЕНО НАЙ-БАЗОВАТА ВЕРСИЯ, с двулитров дизел и оскъдно оборудване, успява да слезе под стоте хиляди лева. И то с малко. Трилитровият дизел, накачулен с всички екстри от каталога, вдига летвата до 160 000. Което е добра цена за недвижим имот в центъра, но болезнено много за автомобил.
ОТ ДРУГА СТРАНА, Range Rover със същия двигател и няколко екстри по-малко ще ви струва с 50 хилядарки отгоре. Като отчетем, че Discovery е пораснало доста и в момента разликата между двата модела е едва 2 сантиметра. И че от гледна точка на лукса е трудно да прецените кое от двете е флагманът на компанията и кое - уж достъпната алтернатива.
ИНТЕРИОРЪТ Е ИСТИНСКИ ОАЗИС, съвършено изолиран от външния шум. Седалките са изключително комфортни - включително и третият ред, на който спокойно могат да седят възрастни хора и който също предлага отопление. За пътниците на втория ред има два телевизора, специални слушалки и HDMI кабели, за да могат да си гледат видео от лаптопа.
БЕЗ ТРЕТИЯ РЕД седалки багажникът побира над 1200 литра. Ако сгънете и втория, можете спокойно да сместите гардероб. Самото сгъване е електрическо и се управлява от отделен команден пулт в багажника. Получавате също специална подвижна скамейна, на която можете да поседнете и която издържа до 300 килограма. Купето е пълно с удобни ниши за багаж, а също и с общо девет USB входа, така че ничий смартфон да не остане без заряд. Климатикът е автоматичен и с четири зони. Една от жабките е всъщност хладилно отделение, а предните седалки, освен отопление, имат също вентилация и масажна функция. Мултимедията е с 10-инчов тъч скрийн с висока резолюция, а за звука се грижи система на Meridian с 14 говорителя.
ЕСТЕСТВЕНО, НЕ Е МИНАЛО и без дребни, но дразнещи недостатъци. Информационната система се стартира мъчително бавно. Тъчскрийнът е удобен, когато сте спрели, но усложнява живота на шофьора в движение. Задните стъкла не се прибират съвсем до долу. А електрическият танц на седалките малко се помрачава от факта, че след всяко сгъване ще трябва да изправяте подглавниците на ръка.
НИЕ В "КОЛЕЛА" ВИНАГИ сме харесвали британския стил. Но като цяло не бихме препоръчали на приятел да си купи Range Rover - от една страна, защото нямат репутацията на особено надеждни, и от друга, защото философията на тази компания за парите се изразява в това да ви ги вземе всичките. Но след този тест трябва да добавим още нещо. Ако днес искате голям, високопроходим SUV, и не си вземете Discovery, значи нещо тежко ви е удряло по главата като деца. Много пъти.
258 конски сили максимална мощност 600 Нм максимален въртящ момент 8.1 секунди 0-100 км/ч 900 мм дълбочина на газене