fallback

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Последната кола на Tatra излиза през 1996, но за жалост така и не се отърсва от мрачното минало

На вид и като поведение тази последна Tatra T700 от 90-те години не се отличава особено от своите западни съвременници. Но всъщност е радикално различна като технология. Чешкият модел има разположен двигател и въздушно охлаждане - нещо, което е доста нетипично за класа на седаните. Извън това, ако не знаете, че тази кола е създадена в Чехия от производител на камиони, чийто страничен бизнес е сглобяването на луксозни лимузини за високопоставени членове на комунистическата партия, бихте го сметнали за поредния европейски седан с четири врати и консервативен дизайн.                 Ето защо, не е учудващо, че с T700 Tatra приема предизвикателството да се превърне в модерен европейски производител. За съжаление обаче, това така и не се случва, а T700 се превръща в последния модел на компанията.

Едно от най-кратките определения на Tatra е, че това е “чешкият Volkswagen”. Ако имаме предвид хронологията обаче, обратното е по-вярно. Първият автомобил на Tatra се появява още през 1897 г., много преди Volkswagen да е създадена. Нещо повече, Tatra е втората най-продължително функционирала автомобилна компания в света. Самият Адолф Хитлер е бил поразен от аеродинамичните автомобили на Tatra, които видял в началото на 30-те в Чехословакия. След това той разказал видяното на Фердинанд Порше, който създал емблематичния Volkswagen Beetle, използвайки съмнително сходна концепция - със задно разположен двигател с въздушно охлаждане и купе, проектирано във въздушен тунел.

През 1965 г. Volkswagen плаща на Tatra голяма сума пари, за да стигнат до извънсъдебно споразумение, касаещо нарушени авторски права. Делото било заведено преди началото на Втората световна война, но било замразено след германската инвазия в Чехословакия и окупирането на заводите на Tatra, които започнали да произвеждат камиони за Вермахта.                   Политиката продължава да влияе върху развитието на Tatra и след края на Втората световна война. Скоро след установяването на комунистическия режим в Чехословакия, компанията е избрана за единствения автомобилен производител, който има правото да доставя луксозни автомобили за партийните лидери и директорите на държавни предприятия и институции.

Лимузините на Tatra със задно разположени двигатели с въздушно охлаждане нямали никакви конкуренти. С централно разположените си фарове, аеродинамичната Tatra 603, произвеждана между 1956 и 1975 г., приличала на дълбоководна риба в сравнение със съвременниците си, произведени в Западна Европа.                 Следва премиерата на Tatra 613, която получава доста по-модерно купе, нарисувано от италианското студио Vignale. Този модел се задвижва и от по-голям V8 двигател с мощност около 200 к.с., който обаче отново има въздушно охлаждане. И тази кола е запазена само за висшите комунистически функционери.

Първата "свободна" Tatra се появява чак през 1996 година. T700 е автомобил, който едновременно носи странни, красиви и необикновени черти. От друга страна обаче, за разлика от иновативното и напълно неконвенционално инженерство на раднните модели на Tatra, автомобилът на снимките е една крачка по-близо до нормалността. Той има дългите и тесни пропорции на Mercedes-Benz S-Class от 80-те, дълго междуосие, изчистен и “мек” нос, както и задни врати, които свършват няколко сантиметра прид задните арки на калниците, което прави профила да изглежда доста тежък. За съжаление обаче, в тази модерна Tatra не е останало почти нищо от научно-фантастичното очарование на нейните предшественици от 60-те.                    Зад волана на Tatra T700 също няма кой знае колко необичайни неща. Шофьор, който никога не се е качвал зад волана на чешката класика, няма да изпита никакви трудности в управлението на този автомобил. Впрочем той е оборудван с двузонов климатроник, електрически стъкла, осветление за четене на задните седалки, завески на страничните задни стъкла, декоративни елементи от дърво, както и удивително просторна задна седалка.

Последното се дължи на гладкия под на Tatra T700, за което пък е “виновен” задно разположеният двигател. Той задвижва задните колела и съответно няма нужда от тунел в пода на колата, където да се монтира карданният вал, както при традиционните седани по това време.               Големият V8 двигател действително е с въздушно охлаждане, което за средата на 90-те е доста архаична технология, но, от друга страна, това го прави много лесен за поддръжка. Освен това моторът има система за инжекционно впръскване на горивото, което осигурява добра икономия. Скоростите се сменят ръчно с помощта на сложен лостов механизъм, който стига до скоростната кутия в задната част.

Хора, имали късмета да седнат зад волана на Tatra T700, признават, че тя се държи чудесно на пътя и единственото, което напомня, че има нещо необичайно, е фактът, че звукът на двигателя идва от задната, а не от предната част на колата. Воланът е доста тежък, но работата с него не е изморителна. Скоростният лост сменя бързо скоростите, ускорението е постепенно, а ходът на педала на газта е доста голям, което улеснява контрола върху поведението на колата и е хитър ход от страна на инженерите да укротят по-нервните шофьори.                  Най-просто казано, това е автомобил, който не е проектиран с идеята за спортно и агресивно шофиране, подобно на своито предшественици. Идеята на този седан с дълго междуосие е да бъде просторен, комфортен и плавен в поведението си, като същевременно е подходящ за използване в ежедневието. Окачването е меко и преминаването през неравности, железопътни прелези и дупки, е почти неусетно. А задната седалка? Тя е предвидена за някой високопоставен служител или направо директор на компания. Лошото е, че той така и не се появява.

През 1989 г. комунистическият режим в Чехословакия пада и на негово място идва демокрацията. На 1 януари 1993 г. държавата е разделена на две - Чехия и Словакия. Гражданите и на двете нови републики имат свободен достъп до всякакви автомобили.

“След 1989 всеки искаше да пробва нещо от Запада - Mercedes, BMW и т.н,” коментира Ондрей Скачел, който в момента отговаря за разработките на Tatra Trucks. Според него, за чешките клиенти било изключително трудно да видят отвъд имиджа на автомобили за висши партийни функционери, което автоматично ги отблъсквало от Tatra.

След 1989 г. от компанията се втурват да догонват индустрията, добавяйки 5-скоростни механични трансмисии, инжекционно впръскване на гориво, както и по-луксозни кожени интериори. Идеята е да се постигне бърз успех на вече свободния пазар. Но от Tatra така и не успяват да го сторят, защото колите им са лишени от основни добродетели на западното автомобилостроене:  добро антикорозионно покритие, въздушни възглавници, автоматични скоростни кутии и системи за предотвратяване на блокирането на колелата по време на рязко спиране.                   Tatra представя T700 през 1996 г. като чисто нов автомобил. Всъщност това не е съвсем вярно: той е по-скоро сериозен фейслисфт на остарялата концепция на T613, чийто корени могат да бъдат проследени чак до 1975. Свежият дизайн не е достатъчен, за да се разграничи чешкият автомобилен производител от мрачното си минало.

Автомобилът на снимките е третият произведен, а като цяло от модела са сглобени по-малко от 100 бройки, преди автомобилният клон на компанията да спре да функционира.

Tatra T700 е най-доброто, на което по онова време компанията е била способна. В този модел са използвани всички технологии, с които Tatra е разполагала, а това е достойно за уважение. Особено имайки предвид, че това е компания, която е преживяла два тоталитарни режима и след пет десетилетия без никаква конкуренция на пазара е била принудена да се изправи срещу най-доброто от Западна Европа. За съжаление, Tatra не е имала право на втори опит - което е жалко, имайки предвид какви автомобили е произвеждала в миналото. Остава ни да се надяваме, че някога автомобилната дивизия на компанията ще попадне в добри ръце, които ще я възродят.

fallback
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    Джантите са като на моята кола-Borbet design C.
  • #4
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Интересът на немците не е сензация, тъй като те си сътрудничат със ЗАЗ повече от 20 години - в един момент в завода се сглобяваше моделът E-Class."...цитат от една друга статия в сайта.... А, иначе BMW 2-ри завод отварят в Русия...Да не мислиш , че само арийци ще бачкат там.А,ела да видиш в заводите на BMW в Мюнхен какви тъмолилави арийци работят! И какви полски пиянки завиват болтовете!
  • #3
    Wane ( преди 7 години )
    Анонимен, па да беше прочел нещо, вместо да гледаш картинки и да коментираш по памет. Никой не ти говори за руснаци.
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Руснак читав автомобил неможе и няма да произведе НИКОГА!
  • #1
    Обаче ( преди 7 години )
    Много интересна статия _обаче_ думата "обаче" се среща 6 пъти в нея. Това не би било проблем, _обаче_ думата се среща в съседни изречения, което дразни.
fallback
Последни