Точно преди 15 години Volkswagen представи на света Phaeton: плода на фикс-идеята на шефа си Фердинанд Пиех да създаде най-добрата кола изобщо.
Технологично Phaeton бе тъкмо това: той спокойно слагаше в малкото си джобче конкуренти като S-класата на Mercedes и BMW Серия 7.
НО ПИЕХ НЕ БЕ ПРЕЦЕНИЛ правилно. Оказа се, че в този сегмент клиентите си купуват не технологиите, а престижа на емблемата. Затова най-добрата кола в света, която носеше същата емблема като малолитражката Polo, се оказа един от най-скъпите провали в автомобилната история.
Сега Volkswagen прави втори опит да се изкачи сред снобите в премиум сегмента. Той се нарича Arteon и няма болните амбиции на предшественика си. Поради което и шансовете му ни се струват доста по-добри.
ARTEON E ПРЕКИЯТ НАСЛЕДНИК на досегашния Volkswagen CC, или Comfort Coupe - по-динамичната версия на Passat. Но германците настойчиво ни уверяват, че това е съвсем различен автомобил. Изпробвахме го на международния прес тест в околностите на Хановер, за да проверим дали са прави.
Първият оглед е в тяхна полза. На фона на други марки този дизайн ще ви се стори сдържан - но за Volkswagen е направо нечувано дързък. Предницата с вдадените под капака светлини, които неусетно преливат в хромираните рамки на решетката, определено привлича погледите. Това ще е новото лице на Volkswagen - очаквайте го също в следващите Passat и дори Golf.
НEУДОБНАТА ТАЙНА на досегашния Volkswagen СС бе, че крадеше клиенти най-вече от братовчеда Passat. Германците се надяват с Arteon да е по-различно. Според тях това е класическо Гран Туризмо - автомобил, с който да се отправите на трансконтинентално пътешествие в отличен комфорт и с достатъчно багаж.
Двигателите са шест - три бензинови и три дизелови, с мощност от 150 до 280 конски сили. С присъщата си балканска скромност ние избрахме тъкмо върховия модел - с двулитров бензинов турбомотор, 280 коня и задвижване на четирите колела.
ТОВА Е ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧЕН МОТОР с двойна инжекция - директна и многоточкова, и с водно охлаждане на турбината. Изстрелва се от 0 до 100 км/ч за едва пет секунди и половина, но не бихме нарекли Arteon спортна кола. Мощността тук е по-скоро успокояващо присъствие, отколкото нещо, което ви подтиква към лудости. Само че отсега забравете за обещания в книжката разход от 7.3 литра на сто. По-реалистично очаквайте девет.
АДАПТИВНОТО ОКАЧВАНЕ ИМА три степени - нормална, комфорт и спорт, но последните две едва ли някога ще ви потрябват. Arteon стои прекрасно на пътя и в същото време успява да изглади всички неравности. Каквито, ако щете вярвайте, има дори в околностите на Хановер. По-мощните двигатели вървят серийно със задвижване на четирите колела и със седемстепенен автоматик с два съединителя.
КУПЕТО Е УДИВИТЕЛНО ТИХО и удивително просторно - двама 190-сантиметрови мъже спокойно могат да седнат един зад друг без каквито и да било лишения. 560-литровият багажникът не побира три трупа, както казваше Робърт Де Ниро, но при нужда би могъл да смести поне два.
Таблото не е чак толкова по-различно от това на Passat, както Volkswagen искат да ни накарат да вярваме. Но все пак се отличава с дигиталния си кокпит - същия като в Аudi Q7, и с 9-инчовия тъч скрийн на мултимедията, който приема и команди с жестове.
ЕЛЕКТРОННИТЕ АСИСТЕНТИ тук са една стъпка по-напред от всички останали Volkswagen. Предните светлини са свързани с GPS-а и знаят накъде ще завие пътят, за да го осветят. Специална система следи да не ви ударят отзад и ако е неизбежно, затяга коланите и премества седалките, за да ви предпази.
И накрая получавате нов асистент за спешни случаи, който усеща, ако сте задрямал или припаднал зад волана, и може съвсем сам да включи аварийките, да намали и да спре безопасно встрани от платното.
Единствената недомислица, която открихме в този автомобил: заради това кубче на USB-порта вдясно на практика е невъзможно да използвате платформата за безжично зареждане с голям съвременен смартфон. Явно е било замислено по времето на iPhone 3
НАКРАТКО, ARTEON не отстъпва нито като материали, нито като технологии на основните си конкуренти, които според нас ще са BMW Серия 4 Gran Coupe и Audi A5. Има само един малък проблем: той не им отстъпва и като цена.
В Германия Arteon като нашия тестов струва 50 000 евро, макар че в България вероятно ще е малко по-евтин. Това е на практика идентично със съизмеримите А5 и Серия 4.
Заслужава ли тогава изобщо да му обръщате внимание? Според нас - да.
Първо, този Volkswagen има повече мощност и повече серийно оборудване. И второ, Arteon няма престижа на Аudi и не е вълнуващ като BMW. Но за компенсация носи онова толкова типично за Volkswagen внушение: на компетентност. Което в наши дни става все по-ценно.
280 к. с. максимална мощност
350 Нм максимален въртящ момент
5.6 секунди 0-100 км/ч
Още по темата:
-
Най-после тестваме автомобила, който трябва да донесе големия електрически пробив на германците
-
Сравняваме най-популярните масови седани от Германия и Япония (ВИДЕО)
-
Германците наричат новия Touareg единствения си "премиум модел", и са се постарали да е заслужено