fallback

Защо автомобилът губи мощност през лятото?

Високите температури оказват влияние на работата на двигателя по няколко начина

Някои шофьори са наясно, че при топло време тяхната машина губи доста конски сили, които през зимата изведнъж се връщат под капака. На какво се дължи това? Експертите от WBS Motors се опитват да обяснят причините.

На пръв път поглед няма особена логика – времето е топло, пътищата са в по-добро състояние, а колата не върви, както очакваме. По-неопитните шофьори, както и тези, които не са добре запознати с техниката, започват да се притесняват, че има някаква повреда.

Всъщност това е напълно нормален феномен, който се обяснява от учебника по физика за седми клас. За работата на двигателя с вътрешно горене са нужни гориво (бензин например) и кислород от въздуха. Колкото повече гориво и кислород влизат в реакция помежду си в цилиндрите, с толкова по-голяма мощност разполага двигателят. Номерът в случая е, че при различна температура количеството въздух също е различно.

Датчикът за въздуха подава сигнали към електронния модул за управление на двигателя, за да се гарантира, че сместа няма да стане твърде бедна или твърде богата - и двата варианта носят със себе си потенциални повреди

Спомняте си склонността на газовете да се разширяват с повишаване на температурата, нали? При 30 градуса по Целзий (през лятото) в един кубически метър влизат 1,16 кг атмосферен въздух. В същото време при минус 10 градуса в същия кубически метър се оказват 1,4 кг въздух, тоест с 20% повече. С други думи – колкото е по-топло, толкова въздухът е по-разреден. Съответно в жегите всеки работен цилиндър на мотора получава с 20% по-малко въздух.

Факт е, че всеки съвременен автомобил разполага с датчик за температурата на въздуха, данните от който влизат в блока за управление на двигателя. На свой ред той коригира подаваната горивна смес. Когато в цилиндрите попада по-малко кислород, количеството на впръсквания бензин може да се коригира само в една посока – намаляване. Това съответно води до загуба на мощност, което се отнася най-вече за атмосферните двигатели.

При турбо-моторите зависимостта на мощността от температурата е по-слаба. Турбината осигурява допълнителен въздух за двигателя при всякакви температури на улицата. Мощността обаче може да падне и по други причини. Сред тях е използването на климатика, който също „отнема” няколко коня на мотора. Това най-вече се усеща при малките градски коли с автоматична скоростна кутия и двигател с мощност под 100 конски сили.

fallback
  • #10
    до:до собств. на хиб ( преди 7 години )
    И кои са тези модели? можеш ли да ги изброиш или не ти стиска, защото трябва да напишеш, че има един единствен модел и той се нарича Тойота Приус. Посочи, ако можеш друг!И моето момче батерията не е задължително да се захранва само от ДВГ-то. При спиране и пущане по инерция също се зарежда. Така, че вместо тази енергия да отива във въздуха, то тя ти зарежда батерията, а тя от своя страна захранва климатика и не само.Феновете на нафтовите печки и немските талиги ви е трудно да го проумеете.
  • #9
    до собств. на хибрид ( преди 7 години )
    Не си мисли, че климата ти е без пари. Енергията за него идва пак от бензиновия двигател, като преди това имаш и загуби от преобразуване на енергията в електрическа. На някой модели имат като екстра, за която се доплаща соларен панел на тавана, който помага за енергията на климатика.
  • #8
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Абе а тока за клематика откъде идва - да не е от динамото което двигателя върти?"То бива да си невеж, ама чак пък толкова. Моята е със старт/стоп система и на светофара двигателя се гаси, обаче климатика още работи. Я обясни да видим как става тоя номер.
  • #7
    Анонимен ( преди 7 години )
    При хибридите на Тойота климатика е електрически и се захранва от високоволтовата батерия и нито оказва влияние на мощността нито качва разхода.Също така топлото не влияе на мощността защото ако не достига мощност на двг се конпенсира от ел.мотора.Хората са го измислили а тук някой се мъчат да разсъждават и да измислят нова физика.
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    Искате да кажете, че лятото мощната ми е36ка с м пакет 316и ///М е по-слаба ли? Нема такъв вариант ;)
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    НЯма ядове с турбината, ама при по-топло време нагнетения въздух се загрява допълнително и колера неможе да изстуди въздуха до оптимална темепература, така че и при турбо авт. има влияние. Не случаино на някой авт. като субару Sti има дюза пръскаща вода върху интеркулера.
  • #4
    R ( преди 7 години )
    Има ли редактори в тази медия?Направо е смешно, какви грешки се списват.
  • #3
    до долният ( преди 7 години )
    А бе не е баш така.Ако караш в жегата градско, веднъж като се загрее интеркулера, и пак по-малко въздух ще постъпва в цилиндрите. По-слаб е ефекта от на атмосферен мотор, но си го има.
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    турбината си нагнетява въздух - ядове няма !
  • #1
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тази загуба на мощност може би се усеща повече при малолитражките, където всяка к.с. е от значение. При мен изобщо не усещам подобно нещо да става. Клематика ми е електрически и изобщо не е свързан с двг-то и не му променя работата и мощността.
fallback
Последни