fallback

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Едва 3 производителя предлагат подобни двигатели

Преди години турбомоторът предполагаше, че шофьорът на автомобила и пътниците в него ще изпитват удоволствие от високата мощност и голям въртящ момент. Постепенно технологията набра скорост и някои производители започнаха да предлагат двигатели с 2 турбини – туин-турбо или би-турбо, които са още по-впечатляващи.Някои клиенти заложиха на възможността да си купят автомобил, където се съчетава турбина и компресор, осигуряващи оптимална мощост и висока производителност. Технологията продължа да се развива и сега турбомотори се предлагат от почти всички производители, при това и за най-малките и най-достъни като цена модели.Така се стигна до появата на Bugatti, който предложи двигател с 4 турбини на своята суперкола Veyron. След това на свой ред BMW удиви света, като успя да адаптира философията на тройното турбо към дизелов мотор. Във връзка с това изданието Autoevolution се опита да направи Топ 5 на колите, оборудвани с мотор с 3 или 4 турбини. Но не успя, тъй като се оказа, че те са по-малко на брой.Audi SQ7: три-турбо V8 Първият мулти-турбинен двигател в този списък се крие под капака на Audi SQ7, който мигновено превърна в най-мощния дизелов мотор, поставян на сериен автомобил; Това решение се оказа достатъчно впечатляващо, за да предизвика интереса на Bentley, които го приложиха при свои модели.Техническата реализация на подобно нещо е впечатляваща. Моторът е оборудван с 2 последователни турбини, на които им помага елекрически компресор. Той работи благодарение на отделна 48-волтова електрическа система и по този начин турбо-ямата е елиминирана напълно. Двигателят на Audi SQ7 развива впечатляващите 435 к.с. и 900 Нм.Bugatti Chiron: куад-турбо W16 Дълго време Bugatti разполагаше с единствения в света куад-турбо (4 турбини) двигател, но наскоро и той се сдоби с конкурент, за който ще стане дума след малко. Инженерният шедьовър на Chiron обаче е наистина впечатляващ, тъй като хиперколата е с W16 двигател. Такъв не произвежда никой друг освен Bugatti.Технологията куад-турбо означава, че турбини са разделени на 2 групи по 2, като всяка от тях работи с 8 цилиндъра. Това решение се нарича двустепенна турбина и се среща при редица автомобили, при това много по-достъпни от Chiron, но нито един от тях дори не можа де се доближи до нивата на представяне на двигателя на суперколата.И няма как да бъде различно, тъй като максималната мощност на силовия агрегат на Chiron достига 1500 к.с., а въртящият момент е 1600 Нм, които са достъпни в диапазона 2000-6000 обмин. Три-турбо 3,0-литров редови 6-цилиндров мотор на BMW BMW удиви света през 2012 г., като показа двигател с 3 турбини. Шокът бе сериозен, след като се оказа, че моторът не е бензинов , а дизелов. А от BMW поставиха буквата М пред обозначенията на модели, които бяха оборудвани с този агрегат.Баварците предлагат три-турбодизел за 5-Series, X5 и X6, като последните два модела получиха обозначение M50d. Предишното поколение на „петицата” бе достъпно с този мотор под името M550d, като във всички случаи двигателят се комбинираше с 8-степенна автоматична скоростна кутия ZF и система за задвижване на четиите колела xDrive.Три-турбо системата действа последователно. Малка турбина осигурява мощност при ниски обороти, осигурявайки още там висок въртящ момент. Това е постигнато благодарение на променлива геометрия. След това се задейства голямата турбина, осигурявща въртящ момент в диапазона на средните обороти.Третата турбина е предназначена за високите обороти, като тя всъщност е съвсем малка. Тя позволява ускорение от 2500 об/мин до „червената зона”. В случая и трите турбини работят заедно, като резултатът е 381 к.с, достъпни между 4000 и 4400 Нм, и въртящ момент от 740 Нм между 2000 и 3000 об/мин.Куад-турбо 3,0-литров редови 6-цилиндров мотор на BMW BMW всъщност е единственитя прозиводител освен Bugatti, който предлага сериен автомобил с 4 турбини. За разлика от Audi SQ7, куад-турбо мотоъот на баварците използва традиционни турбини без допълнителни компресори. Bugatti залага на същата стратегия, но в по-голям мащаб и при 3 пъти по-висока мощност.Вместо при конфигурация V8, в BMW са успели да поставят 4 турбини на своя редови 6-цииндров двигател. Благодарение на тях, както и на системата за директно впръскване на горивото, моторът предлага 400 к.с., достъпни между 4000 и 4400 об/мин. Няма кой знае каква разлика от варианта с 3 турбини, но все пак въртящият момент е малко по-висок – 760 Нм и е достъпен от 2000 до 3000 об/имн.Интересната особеност в случая е, че инженерите на BMW са интегрирали 2 малки турбини в един корпус, а другите 2 са поставени отделно. Въртящият момент при 1000 об/мин е 450 Нм, тоест наполовина от този нта Audi SQ7. При баварците обаче отсъства 48-волтовата система и допълнителния компресор, а и двигателят е на BMW е с 1 литър по-малък обем.Снимки: Производителите 

Тагове:
fallback
  • #9
    тираджия ( преди 6 години )
    турбината е хубаво нещо, макар че има доста индивиди с правени турбини, на които колите им звучат като астматици.
  • #8
    младен ( преди 6 години )
    Овча работа това с многото турбота.Електричка е истината.
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    радват се сервизите на бедните дошоваци каращи возила на по 15 години минала през безброй карачи !тия коли се правят да се карат нови и с кеф , никой не мисли за бедния семкаджия, какво ще прави с кола карана до дупка :)ама нали сте си бядници - гледате само то през дупката на кочинакта си
  • #6
    механика ( преди 6 години )
    Най-обичам турбинираните мотори!Колкото повече турбота, толкова по-добре.Все пак и аз семейство имам и жена и деца храня. Добре, че са немските коли...
  • #5
    фсб ( преди 6 години )
    аз искам да карам кола с два или три цилиндъра, до 1000 кубика да е и по възможност 3-4-5 турбини. Просто "чудесно". Аааа и да пише отзад че е 5 литрова разбира се.
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    немците са решили да постигнат такова ниво на "развитие", че скоро време ще започнат да слагат на всеки цилиндър по една турбина, а защо не и по 2 или по 3? да има по една за ниски, средни и високи обороти. абе направо по 4 на цилиндър, като четвъртата ще е за всеки случай хахахаха
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Даа и да им се радват в сервизите постоянно! Ама, който има пари ще може да си го позволи.
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    4 турбини са прекалено малко, трябват още, още!Възможно най-скоро производителите трябва да направят 3 цилиндов дизел с 6 турбини(след това с 9 и 12 на по-късен етап), 4 цилиндров с 12 турбини(след това с 16) и 6 цилиндров с 24 турбини(най-малко).
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Няма нищо по-приятно от това да караш мощен атмосверен двигател и да усещаш как мощността му се разгръща постепено в целият диапазон от обороти.За лузарите е кеф колата да рипа в ниските обороти създавайки им впечатление, че много върви. Да не говорим за надеждността, че там турбинираните са доста зле. Екологията също е по-зле при турбинираните, ФПЧ и при дизели и бензини, както и доста завишен разход на гориво спрямо обявеното.
fallback
Последни