Премиерата на новото поколение на Opel Insignia трябваше да се превърне в най-голямото събитие, свързано с германския производител по време на автосалона в Женева. Напълно нормално то остана в сянката на новината, че Opel вече има нов собственик – френския алианс PSA Peugeot-Citroen. Сега за компанията от Рюселхайм нещата ще тръгнат в нова посока, а същото с пълна сила важи и за нейния флагман.
ПЪРВОТО ПОКОЛЕНИЕ НА INSIGNIA записа сериозни резултати, като от 2009 г. насам от него бяха продадени над 940 000 бройки – доста добър резултат за модел от този клас. И четвърти за всички модели на германската марка в цялата й история. Сега неговият наследник има за задача не само да повтори това постижение, но дори и да го подобри. Което, впрочем, изглежда напълно въможно.
Екипът ни се оказа в Рюселхайм само ден, след като Opel даде официален старт на производството на новата Insignia. Вече бяхме виждали автомобила, който ще се предлага в две модификации – Grand Sport (хечбек) и Sport Tourer (комби), но сега имахме възможност да го сравним наживо с предишната генерация. И да оценим огромната разлика, която германците са постигнали – както като дизайн, така и като технологии и агрегати, на които ще се залага за пазарния успех на модела.
Новата Insignia е по-атлетитечна и по-елегантна от предшественика си. Дизайнът на автомобила, особено в предната част, е силно повлиян от концепта Opel Monza, представен още през 2013.. При него впечатление правят матричните светлини IntelliLuxLDE, които осветяват идеално на разстояние до 400 метра пред автомобила.
КАТО ЦЯЛО АВТОМОБИЛЪТ СЛЕДВА динамичния пример на големите спортни купета и открито демонстрира сериозните амбиции, които има. Използването на платформата Epsylon2 е позволило на машината не само да бъде с 200 кг по-лека от своя предшественик, но и да предлага по-голяма вътрешно пространство. Дължината на колата е 4897 мм, което с 55 мм повече от предишната генерация.
Широчината също е нараснала – със 7 мм, но в същото време новата Insignia e с 29 мм по-ниска, което води до промяна в коефициента за челно съпротивление. Той е 0,26 – показател, с който в Opel се гордеят и който малко от конкурентите в този сегмент могат да предложат.
Напълно нов е и интериорът на автомобила. Приборният панел вече е ориентиран изцяло към водача. Мястото за возещите се отзад пасажерите е с 25 мм повече за краката и с 8 мм за главите. Обемът на багажника е 490 в нормално положение и достига 1450 мм при свалени задни седалки, което е напълно достатъчно.
В САЛОНА ДИЗАЙНЕРИТЕ НА OPEL са заложили на сензорен екран на системата IntelliLink без рамка, като голяма част от от функциите в автомобила се контролират от екрана. Трите зони с контролни бутони са създадени, за да позволят бърза и интуитивна работа - горните са за основните функции на инфоразвлекателната система, средните са за отоплението и климатичната система, а долните - за управление на системите за асистенция.
Друга новост е проекционният дисплей пред шофьора, който е много полезен по време на пътуване. Той дава информация не само за скоростта, с която се движи автомобилът, но и „разчита” пътните знаци, а също така и свързан с навигационната система – тоест показва кога ви предстои завой, например.
НАЙ-ВАЖНОТО В СЛУЧАЯ Е ЗАДВИЖВАНЕТО, като в Opel са обърнали специално внимание на този елемент. Новата Insignia излиза на пазара с избор от 2 бензинови и 2 дизелови турбо мотора. По-малкият бензинов агрегат е 1,5 турбо с 2 варианта на мощност – 140 и 165 к.с., като той се съчетава с 6-степенна механична скоростна кутия. Двигателят се справя прилично с големите размери на автомобила, като прави впечатление с икономичността си – около 6,5 л/100 км при теста.
Далеч по-впечатляващ е 2,0-литровият бензин с 260 к.с., който е комбиниран със система за задвижване на четирите колела и 8-степенна автоматична скоростна кутия. Последната болезнено липсваше в гамата на Opel, но най-после е факт. Тя е производство на японците от Aisin и се представя на доста добро ниво. Предавките се сменят неусетно и колата направо лети, особено когато се движи по аутобан без ограничение на скоростта.
За любителите на дизела е предвиден 2,0-литров агрегат със 170 к.с., който може да се съчетае със система 4х4. Тази версия е с 6-степенен автомат. За модификацията със същия мотор, но само с предно предаване се предлага и 8-степенна автоматична трансмисия.
По-слабият дизел е 1,6-литров със 110 или 136 к.с, като за него освен механична кутия се предлага и 6-степенна автоматична трансмисисия. Ние карахме по-силния от двата дизела, като той прави впечатление с въртящия си момент – 400 Нм, както и с ниския си разход на гориво – в рамките 5,0 л/100 км при почти изцяло извънградско пътуване.
ЗА ПРЪВ ПЪТ OPEL ИЗПОЛЗВА и система за векторно разпределение на въртящия момент към двете задни колела, комбинирана с напълно ново окачване с пет рамена. Два електронно контролирани многодискови съединителя заместват задния диференциал. При завой външното колело получава по-голям въртящ момент от вътрешното, което позволява на Insignia да взима завоите по-прецизно. Системата реагира в рамките на части от секундата при натискане на педала за газта.
Усъвършенствана е и ходовата част – FlexRide, която адаптира характеристиките на амортисьорите, ходовата част, реакцията на двигателя при подаване на газ и превключването на предавките. Шофьорът може да избира между 3 режима – „Standart”, „Tour” и „Sport”, като при последния кормилното управление и реакцията при подаване на газ стават по-директни, а ESP реагира по-рано или по-късно.
СЕРИОЗНО ВНИМАНИЕ Е ОБЪРНАТО и на системите за безопасност, като автомобилът разполага с почти всички функции, които се предлагат на пазара в момента. Същото важи и за системите за свързаност, които са включени в системата Opel OnStar. Сред тях е личният асистент (Personal Assistant), който дава възможност на пътуващите в Insignia да правят хотелски резервации, както и да търсят подходящи места за паркиране с помощта на служител на системата OnStar.
Като цяло, новата Insignia ни впечатли с динамика и технологии, част от които сме свикнали да виждаме при автомобилите от по-горния клас. С нея германците отправят сериозно предизвикателство не само към Volkswagen Passat, Skoda Superb, и Ford Mondeo, но и към моделите на премиум-марките. В същото време автомобилът на Opel излиза на доста атрактивни цени, като за България те стартират от 42 400 лв. За тези пари е достъпна версия с 1,5-литров двигател.
Снимки: Opel, Automedia.bg