Когато през 2007 BMW представи кросоувъра си X6, останалите производители вероятно са се почувствали като собственици на Nokia 3650 в магазин на Apple. Идеята бе оригинална и дори малко нелепа: да превърнеш големия SUV в купе, лишавайки го от практичността му за сметка на спортно усещане, което се съчетаваше доста странно с двутонното тегло. Като толкова други нелогични неща, и това се оказа пазарна сензация.
И ДОКАТО КОНКУРЕНТИТЕ тепърва започваха да наваксат, баварците взеха сериозен аванс, развивайки модела. Появи се негова спортна модификация, разработена от М-подразделението, а през 2014 излезе и по-малкото „братче” X4. Ако голямото крос-купе представляваше преработен X5, то при по X4 схемата бе повторена върху основата на X3. Двата автомобила са с еднаква широчина и междуосие, но X4 е по-нисък и съответно по-дълъг, което му придава атлетичен външен вид.
Общо взето всички успешни решения, реализирани при X6, се повтарят и при X4, но в умален мащаб. Тук трябва да добавим оригиналната оптика, различните брони и други подобни детайли, превръщащи купето в един наистина впечатляващ на външен вид автомобил.
В САЛОНА НЕЩАТА СА ПО-РАЗЛИЧНИ. Заради формата на самия автомобил, при BMW X4 предните седалки са поставени 20 мм по-ниско, а задните – с 28 мм. Иначе главата ви щеше да опира в тавана. По-ниската позиция на седене дава по-добро усещане за шофьора, но същевременно затруднява настаняването на задните седалки. Заради полегатия заден капак страда и видимостта назад.
Логично багажникът на X4 е по-малък от този на X3 (с 50 литра), но и така неговите 500 ще да достатъчни за нормални семейни нужди. В същото време обаче при свалени задни седалки предимството е на крос-купето – 1600 литра срещу 1500 при неговия събрат.
ГОЛЯМАТА РАЗЛИКА между X3 и X4 обаче си остава под капака. При стандартния кросоувър най-мощната версия е xDrive35i, докато при крос-купето вече имаме и Х4 M40i. И двете разчитат на 3,0-литров туин-турбо двигател, който обаче в първия вариант развива 306 к.с., а във втория – 361. Тази мощност превръща X4 в директен конкурент на Jaguar F-Pace, Mercedes GLC 43 AMG и Porsche Macan GTS.
Инженерите на BMW са постигнали промяната в мощността, като са използвали по-здравите бутала и лагери на коляновия вал от BMW M3. Увеличено е и налягането на турбокомпресорите, благодарение на което и въртящият момент вече е 465 Нм, достъпни в диапазона между 1350 и 5250 об/мин. Съответно и динамиката при X4 М е подобрена в сравнение с най-мощното X3. Крос-купето във версия М ускорява от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, което е наложило и по-различни настройки в окачването. Променена е геометрията на предния мост, където са залага на различни пружини и стабилизатори, нови са и настройките на адаптивните амортисьори. Повишаването на мощността се е отразило и на спирачната система.
СКОРОСТНАТА КУТИЯ обаче си остава добре подната 8-степенна трансмисия ZF, която отново работи в комбинация със системата на BMW за задвижване на четирите колела xDrive. Скоростната кутия има спортни настройки и това се усеща ясно. Близо двата тона тегло почти не се отразяват на динамиката или на пътното поведение на този баварец, който се чувства еднакво добре както на магистрала, така и на по-тежък терен. Избегнато е и традиционното за подобен тип автомобили накланяне в завой.
ЗА ОБОРУДВАНЕТО няма какво да говорим. Там са включени всички възможни асистенти за помощ на водача и системи за безопасност. Сред тях е Driver Assistance Plus, включваща адаптивен круиз-контроли, система за следене на лентана движение, система за предотвратявена на фронтален удар и др. Има и възможност за спешно повикване на помощ при инцидент.
ПОЛЕЗЕН ЗА ЗИМАТА е и допълнителният пакет за студено време, който включва измиване на фаровете, подгряване на волана, както и на предните и задните седалки. Освен това BMW X4 разполага с хед-ъп дисплей, предни сензори за паркиране, камера, улесняваща придвижването на заден ход, както и възможност за свързване на смартфона и управление на някои от функциите на автомобила през него.
КАТО ЦЯЛО BMW X4 е сред автомобилите, демонстиращи високото технологично ниво на марката. Версията M40i обаче със сигурност ще ви докара и сериозен проблем. Той е как да плащате по-малко глоби на пътя. С тази динамика даването на газ е нещо, което просто трудно можеш да избегнеш.
Снимки: BMW, Automedia.bg
ВИЖТЕ и нашите тестове на конкурентите Jaguar F-Pace и Mercedes-Benz GLC.