Когато компанията Faraday Future представи своя модел FF 91 по-рано тази година, основният акцент бе направен върху едно число – 2,39. Само че то няма никакво отношение към пробега или нещо подобно. Това е времето в секунди, за които електромобилът ускорява от 0 до 100 км/ч.Друг производител на превозни средства на ток – Lucid Motors, на свой ред обяви, че неговият Air вдига 100 км/ч от място за 2,5 секунди. А най-голямата и успешна компания в тази област – Tesla Motors, се похвали, че обновеният Model S е с една десета по-бърз от FF 91 – 2,389 секунди.Всичко това прилича на мерене на един човешки орган. И изглежда доста странно на фона на случилото се по време на премиерата на модела на Faraday Future, който получи проблем в управляващата електроника и не може да покаже как паркира самостоятелно.Всъщност би трябвало да бъде точно обратното – вместо да наблягат на ускорението, производителите на електромобили да залагат на развитието на батериите и съответно постигане на по-голяма пробег, както и на развиване системите за автономно придвижване. Защото клиентът предпочита колата му да може да паркира сама, а не да ускорява от 0 до 100 км/ч за някакви си 2 или 3 секунди.Случва се обаче именно обратното, за което е виновен ... Chrysler. Някой ще каже - защо пък Chrysler, та той не предлата нито един електромобил? Това не е точно така – концернът разполага с Fiat 500e, но той никога не е бил сред най-бързите коли. Тогава къде е вината на Chrysler?GEMПреди време концернът бе собственик на компанията GEM, която произвеждаше малки и доста грозни електромобили, използвани за гробища и зоологически градини, но не и на обществените пътища. Освен тях на пазара се предлагаха и модели като TH!NK и Zar Xebra, които бяха първия досег на хората с електромобилите (извън количките за голф). И този контакт съвсем не беше впечатляващ. Tesla RodsterДо появата на Tesla електромобилите бяха гледани с презрение, но излизането на модела Rodster промени нещата. Този автомобил изглеждаше доста внушително за времето си, а на всичко отгоре вдига 100 км/ч от място за 3,7 секунди. След него се появи и Model S - един по-практичен автомобил, който демнострира бързина и стил. Именно в този момент всички разбраха, че електромобилът може да предлага далеч по-висок въртящ момент и съответно да бъде по-бърз.Години по-късно обаче производителите показват неправилно разпределение на приоритетите. Те продължават да се борят против това техните продукти да бъдат възприемани като инвентари за голф. Конкурентите на Tesla, които се увеличават непрекъснато, обаче говорят за мощност от 1000 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за под 3 секунди, а не за далеч по-важни показатели – пробег с едно зареждане, дълголетие на батериите или разпространение на зарядните станции.Chevrolet BoltСкоростта със сигурност е важна, ускорението също. Но доколко е важно за хората дали техният електромобил вдига 100 км/ч за 2,8 или 3,2, или дори 5 секунди? Например, новият електрически Chevrolet Bolt прави същото за цели 7 секунди, което на фона на тези 2,3 секунди, обявени от Faraday Future или Tesla Motors изглежда доста скромно. От друга страна за 7 секунди от 0 до 100 км/ч ускоряват впечатляващи автомобили като Lamborghini Miura (1973 г.), Honda Integra GS-R (1998 г.), Alfa Romeo Spider (2011 г.), Audi TT (2012 г.), BMW 528i (2010 г.) и Ford Mustang (1967 г.). А това са коли, които няма как да бъдат наречени бавни.Далеч по-важно от ускорение е пробегът с едно зареждане, както и въвеждане на един стандарт за зарядните станции. Времето за пълнене на батериите също е сериозен въпрос, както и възможността за тяхната замяна с нови. Същото важи и за въвеждане на автономни системи за придвижване, защото хората ще искат да четат, да гледат филми, да пишат SMS-и или да ровят в интернет, докато се придвижват.Затова май е време производителите на електромобили да пораснат. Времето на ужасните GEM отмина. Всички знаят, че новите коли на ток са бързи, но това съвсем не е най-важното на света.Снимки: Tesla, Faraday Future, Chrysler, Chevrolet