В търсенето на все по-нисък разход на гориво, автомобилните инженери използват все по-иновативни технологии в двигателите с вътрешно горене. Именно на този стремеж дължим появата на турбокомпресорите, системите за директно впръскване, цикълът на Аткинсън, системите за променливо газоразпределение, деактивацията на част от цилиндрите и тн. С новия си двигател Infiniti прави следващата крачка.Моторът се казва VC-Turbo и е 2.0-литров. Той има всички гореизброени екстри, но и нещо по-напредничаво – променлива степен на сгъстяване. На практика, това означава, че когато имате нужда от пълната мощност на двигателя, степента на сгъстяване пада, което позволява по-високо налягане от страна на турбокомпресора. В случай че пълната тяга не ви е нужна обаче и, да кажем, се движите по магистрала, степента на сгъстяване се увеличава, а двигателят започва да се държи като атмосферен. Най-просто казано, с този тип двигатели получавате най-доброто от двата свята.Очаква се първите двигатели от този тип да се появят през 2018. Дотогава можем да изучим иновативната технология, която включва специална многоточкова система на свързване на буталата с коляновия вал, която позволява на компресията в цилиндъра активно да се променя в зависимост от конкретните нужди - от 8.1:1 до 14.0:1.Ключовият компонент в системата е една ромбоидна плоча (1), която се върти заедно с коляновия вал. Към нея са прикрепени две мотовилки – горна (2), която се свързва с буталото, подобно на нормална биела в стандартен двигател с вътрешно горене, и долна (3), която е свързана с контролиращ вал. Електронен актуатор (5) управлява въпросния вал, избутвайки нагоре или издърпвайки надолу долната мотовилка. И понеже горната мотовилка е свързана с долната, тя също променя своята позиция, а оттам и буталото.Така, в някои случаи горната мъртва точка на буталото е по-ниско, а в някои е по-високо, което от своя страна променя степента на сгъстяване на двигателя. Колкото по-ниска е степента на сгъстяване, толкова по-удачно е това за разгръщането на пълния потенциал на турбината и обратно, колкото по-висока е степента на сгъстяване, толкова по-ефективен е двигателят при поддържане на скорост на магистрала, например. Снимка: Infiniti