Забавното на бъдещите технологии е колко много те приличат на настоящите. Водородните станции например учудващо напомнят на стандартна бензиностанция – просто горивото е друго. Има помпа, има тъч скрийн, има пистолет за пълнене, навес, за да не ви вали дъждът, магазинче, а може би и кафене. В някои случаи дори логото е от познатите ни. Такива станции се и ще се появяват все по-често всяка година, което е отражение на все по-големия брой водородни коли, които излизат на пазара. И така, как стига водородното гориво до резервоара на Toyota Mirai, например?С камион, тръба или с генераторВодородното гориво обикновено пристига в станцията по същия начин, по който и бензинът: с камион. За разлика от бензина обаче, водородът може да бъде генериран и в рамките на самата станция – чрез химична реакция, с която елементът се отделя от вода или природен газ. Водородът може също така да бъде транспортиран с тръбопроводи. Най-големият такъв тръбопровод в Щатите е с дължина от близо 1000 км.ИзпаряванеАко водородното гориво пристига в течна форма, то трябва да бъде трансформирано в газ, за да може да се използва от колите. И тук идва ролята на специални изпарителни кули, с които водородната станция за зареждане трябва да разполага. Там се случва магията.Супер компресорПреди водородното гориво да е готово за зареждане в автомобила, то трябва да бъде компресирано до налягане от 700 бара. Има два стандарта за водородна компресия: до по-ниско налягане H35 и до по-високо налягане H70. По-високото налягане тук означава по-висок пробег на автомобила. При модерните автомобили с водородна горивна клетка, пълното зареждане при H70 налягане се равнява на около 500 км пробег, което е сравнимо с възможностите на стандартен бензинов автомобил.РезервоариВодородното гориво се съхранява в специални резервоари, точно както бензинът. Основната разлика тук е, че резервоарите са над повърхността на земята, докато тези за петролни продукти са вкопани. Водородните резервоари са също толкова огромни и събират хиляди литри от течното гориво. В някои отношения водородното гориво е много по-безопасно за съхранение от бензина, тъй като при евентуален пробив в резервоара, водородът, който е по-лек от въздуха, просто ще излети, преди да има шанса да се възпламени.Нагряване под наляганеЗа да се предотврати разширяването и да се запази енергийната му наситеност, когато преминава през маркуча в резервоара на автомобила ви, водородът трябва да бъде охладен с помощта на специален топлообменник, разположен преди самата помпа. Въпросното охлаждане предпазва резервоара на автомобила от прегряване, което пък ускорява зареждането.ПомпаНай-накрая водородното гориво достига до помпата, която ще го изпрати във владенията на крайния потребител. Тази помпа е същата като тези, които се използват от стандартните бензиностанции, но с много повече електроника. Тя е способна да си комуникира с бордовия компютър на автомобила и по този начин да определя температурата, налягането в резервоара и колко точно е пълен той. Единственото, което клиентът трябва да направи, е да прикрепи сигурно пистолета към дюзата на автомобила и да чака. Водородното гориво се измерва в килограми вместо в литри. Зареждането на стандартен водороден резервоар отнема между 3 и 5 минути, в които цялата технология се случва далеч от любопитните ни погледи.Е, вече знаем. Снимки: Car and Driver