Историята включва Холокоста, камион за мляко и съдебно дело срещу българска фирма
Автомобилните ароматизатори - те са толкова банални, че дори не се замисляме за тях. Освен когато установим, че таксиметровият шофьор е сложил пет наведнъж, и не се замислим неволно какво точно се опитва да прикрие с тях.
Откъде произлизат ароматизаторите, колко стари са и защо имат формата на борче, дори когато миришат на ябълков чай с ванилия? Ето историята им накратко.
В Европа Little Trees са популярни като Wunderbaum. Снимка: Pal Berge, CC
Две исторически събития са съдбовни за появата на ароматизаторите. Първото е нацизмът в Германия, прогонил химика от еврейски произход Юлиус Земан в Северна Америка. Там специалистът по етеричните масла се захванал да извлича аромати от иглолистните видове в горите на Канада.
Второто събитие в никакъв случай не било толкова монументално от историческа гледна точка. Просто един ден през 1952 година млекарят, докато оставял бутилката на верандата на Земан в градчето Уотъртаун, Ню Йорк, се засякъл с химика. Станало дума за миризми и млекарят се оплакал, че в колата му не се търпи от вонята на постоянно изливащото се мляко.
Основателят на компанията Юлиус Земан и най-популярният аромат днес - Black Ice
Земан се замислил над проблема и скоро стигнал до решението - да накисне парче дебела хартия с ароматно кедрово масло. Хрумнало му не само да изреже хартията във формата на дърво, но и да патентова формата, както и целофановата опаковка. Предприемчивият имигрант започнал производство във взет под наем гараж, започнал да разпраща безплатни мостри по бензиностанциите и скоро бизнесът му потръгнал.
Централата на фирмата в Уотъртаун
Днес основаната от него компания Car-Freshener продава по близо милиард ароматни Little Trees ("дръвчета") всяка година и предлага над 60 аромата (в Европа са популярни като Wunderbaum). Освен това е пословично ревнива към патента си - в миналото даде под съд една книжарница, задето произвела коледни картички с форма на ароматизатор, както и фотографската агенция Getty за серия стокови фотографии на продуктите й. В дългата й юридическа история фигурира и едно дело срещу българския производител на ароматизатори "Балев", чиято стока с форма на самолет се сторила на юристите на Car-Freshner твърде близка до тяхната. Норвежкият съд, в който бе заведен искът, обаче отхвърли претенцията като абсурдна.
Още по темата:
-
От Fiat 500L до Rolls-Royce, тези малки хитрости ще направят преживяването съвършено
-
Противно на стереотипите, купувачите на този тип машини са предимно млади хора, почти половината - жени
-
Преди 19 години създателят на Segway обещаваше да "прочисти" градовете от коли