fallback

Какво не знаете за типовете гуми

Кои са основните компоненти на всяка гума и какви са последните нововъведения в производството

В известен смисъл гумата е най-важният елемент в автомобила ви: именно тя е единствената връзка между него и асфалта. Тя предава енергията от двигателя върху пътя и ви придвижва напред; тя ви осигурява сцепление и стабилност при по-високи скорости; и накрая пак тя се грижи да погълне неприятните колебания от неравностите на пътното покритие.
 
Но понеже пътните условия са разнообразни, и гумите са специално конструирани така, че да отговарят на състоянието на настилката, на температурата и на натоварването, приложено върху автомобила.
 
Независимо от типа си, гумите имат еднакво общо устройство - със следните елементи:
 
- протектор (шарка)
- каркас (радиален пласт)
- пояси корда (стоманена, синтетично влакно, стъклопласт)
- борд
- обръч на борда
- ламели
- раменни блокове  
Вече различната изработка и подредба на тези пластове ни дава и различните типове гуми.
 
ДИАГОНАЛНИ ИЛИ РАДИАЛНИ? Според своята конструкция гумите са диагонални и радиални. Диагоналните притежават множество полегато кръстосани каркасови композиции. Но при леките автомобили днес те са изместени от радиалните.
Принципът на радиалната гума се основава на ясното разделяне на функциите в основата на гумата, където са подредените пластове каркас за по-добро пружиниране. Във вътрешността на каркаса са разположени радиално по посока на движение на гумата кордови нишки в една или повече композиции. В резултат на това радиалните гуми имат значително по-добро сцепление с настилката при влага и завои, както и по-добри общи свойства при движение. Основните материали за производството им са натурален или синтетичен каучук, синтетична корда и метални телове. Но в съвременното производство на гуми се използват и стотици други съставки, които подобрят показателите, устойчивостта на износване, еластичността и безопасността.

 
ЛЕТНИ ГУМИ. Те са създадени за пътни условия без сняг или заледени повърхности. Тяхната каучукова смес при високи температури не омеква твърде много, износването при високи скорости също остава относително малко. При определяне целта на дадена гума, производителите постигат компромис между конфликтни свойства –възможността за по-ниско съпротивление (триене) при търкаляне и в същото време добро сцепление на мокра настилка.  
С намаляването на дълбочината на жлебовете по протектора (грайфера) на дадена гума, нейното поведение при дъжд се влошава и по-често възниква аквапланинг.
 
ЗИМНИ ГУМИ. Проектирани за ниски температури и зимни пътни условия. Те разполагат с каучукова смес, която е достатъчно гъвкава при понижени температури, за да може по този начин да се достигне задоволително сцепление с пътната настилка.
Профилът на раменния блок при зимните гуми, за разлика от летните, притежава допълнителни ламели, което въз основа на по-голямата обща работна площ позволява по-добро сцепление при наличие на нестабилна настилка.
 
ВСЕСЕЗОННИ ГУМИ. Те могат да се използват както през лятото, така и през зимата. Профилът им комбинира двете различни жлебови подредби на летните и зимните гуми, като по този начин са налични не само дългите грайферни прорези, необходими при високи температури и влага, но и дребните блокови бразди, осигуряващи сцеплението и спирането при заснежени и заледени повърхности.
 
СЪЗДАВАНЕ НА ГУМИТЕ. Развитието на една нова гума до появата ѝ на пазара трае две до три години. С помощта на CAD-системите се конструират профили, а чрез триизмерно принтиране се изготвят и разработват пластмасови прототипи. Все пак в много от случаите прототипите се създават изцяло наръка.  
В последните години се експериментира с изцяло нови начални методики. Така през март 2013 списание „Spiegel“ докладва за производител, създал принципно нови „решетъчни“ гуми. Те , използващи патентовани пластмасови решетки, поместени между каучука и джантата. По-рано много производители са презентирали гуми, несъдържащи въздух в себе си. Такива нови разработки целят сигурност и предпазване от повреди при гумите, както и опазване на околната среда и постигане на надежност на движението, възможно чрез избягване на изпълненото с въздух резонансно тяло на гумата. В САЩ са вече достъпни подобни безвъздушни гуми, предлагани от Michelin, употребявани при колесни товарачи. Все още не се знае обаче кога подобни модели ще се появят в серийно производство за леки автомобили.  
Във втора част ще ви разкажем за новите технологии при производители като Goodyear, както и за етапите на създаване на една гума. 
Тагове:
fallback
fallback
Последни