В предишната статия научихме защо е добре да сменяме гумите си през зимата и каква е ползата от това. След като сме се подготвили за зимния сезон можем да си позволим да се запознаем малко повече в детайли с гумите. В тази статия сме подготвили любопитни факти за гумите, за които може би не сте чували или просто не сте се замисляли.
1. Знаете ли, че естественият цвят на гумата е бял? Производителите на гуми добавят частици въглен към гумата, за да подобрят качествата й и да удължат живота й. През първите 25 години на живот на колата, гумите са били бели.
2. Над 250 милиона гуми илизат от употреба годишно в света. Някои компании за рециклиране използват старите гуми за производството на асфалт и тор, а други влагат рециклираната суровина в производството на нови гуми.
3. Най-големият производител на гуми в света е Lego. Компанията произвежда 306 милиона малки гуми годишно.
4. За първи път пневматична гума с вътрешно уплътнение е създадена през 1846 г. от шотландския изобретател Робърт Уилям Томсън. След смъртта на Томсън през 1873 г. изобретението е забравено. През 1888 г. идеята за пневматичната гума възниква отново. Новият изобретател отново е шотландец – Джон Бойд Дънлоп, чието име става известно по света като създател на пневматичната гума. През 1887 г. Дънлоп решава да нахлузи на колелата на велосипеда на своя 10-годишен син широк градинарски маркуч и да го надуе със сгъстен въздух, като по този начин влиза в историята.
5. Американски изобретател на име Чарлз Гудиър открива процеса на укрепване на каучука в гумите, известен като вулканизация или втвърдяване, това става през 1839 г. Той експериментира с каучук от 1830 г., но не успява да разработи подходящ процес на втвърдяване. По време на експеримент със смес от каучук и сяра, Гудиър поставя сместа върху гореща печка. Химична реакция се провежда и формира твърда бучка.
6. Волтер и Том Дейвис през 1904 г. са измислили резервната гума. По това време автомобилите са били произвеждани без резервни гуми, което вдъхновило двамата иноватори да започнат да ги дистрибутират за американския пазар и някои европейски страни. Автомобил на американската марка Rambler е бил първият, снабден с резервна гума. Резервната гума станала толкова популярна, че някои возила били снабдени дори с две, а производителите започнали да ги предлагат в комплект по двойки.
7. В днешно време повечето нови коли нямат резервна гума. Производителите на коли отчаяно се опитват да намалят теглото и оборудват колите с комплект за ремонт на спуканата гума на място..