IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ДЕСЕТ ГОДИНИ ОТ ПОЯВАТА НА ESP – ЕЛЕКТРОННАТА СТАБИЛИЗАЦИОННА ПРОГРАМА

Преди десет години започна серийното производство на автомобили с Eлектронна стабилизационна програма (ESP). Активната система за безопасност на пътниците, произвеждана от фирмата Бош, беше монтирана първоначално само в представителите на най-високия клас автомобили.

ДЕСЕТ ГОДИНИ ОТ ПОЯВАТА НА ESP – ЕЛЕКТРОННАТА СТАБИЛИЗАЦИОННА ПРОГРАМА
Постепенно обаче приложението й се разшири и днес наличието на ESP  е съвсем обичайно в много от новопроизведените коли от почти всички категории. Според  Волфганг Дреес, отговарящ в Бош за развитието на ESP, проучванията от последните години категорично доказват, че благодарение на системата инцидентите,  при които без влиянието на други участници в движението, водачът губи контрол върху автомобила, са намаляли два пъти. През 2004 г. в Германия с ESP са били 64% от всички новопроизведени коли, във Франция около 40%, а като цяло в Европа 36% от новите автомобили. Интересно е, че по този показател новите коли в САЩ и Япония отстъпват на тези в Европа. Там едва 10% от автомобилите са оборудвани с програмата. Ситуацията скоро ще се промени обаче, защото проучване на Тойота показва, че в Япония 1 милион инциденти предизвикани от водачите, при които се е стигнало до наранявания на пътници в автомобила, биха могли да бъдат намалени наполовина при наличието на ESP в оборудването на колата. Проучване на Американската администрация за безопасно движение по пътищата (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) показва, че между 1997 и 2002 г. автомобилите оборудвани серийно с ESP  са имали с 35% по-малко инциденти, предизвикани от водача, в сравнение със същите модели без ESP. При моделите SUV разликата е още по-висока - 67%. ESP е предназначена да подсигури безопасното поведение на автомобила в критични ситуации, при остри завои или при хлъзгав път. По време на движение електронната стабилизационна програма преценява десетки параметри и в случай на нужда променя въртящия момент и/или прилага спирачна сила на някое от колелата, /или на няколко от тях/, за да задържи автомобила в стабилно положение и в рамките на възможностите, давани от законите на физиката, да запази първоначалната посока на движение. При остри завои ESP може да коригира движението, като въздейства или на задното вътрешно колело или на предното външно, като по този начин държи колата в правилната посока на движение и й помага да вземе завоя при най-стабилната за нея траектория. Съвременните ESP  имат и редица други функции. При SUV моделите например се монтира ESP, която освен другото има и функцията Hill Descent Control - (HDC). При по-остро спускане по планински пътища тя е способна да поддържа постоянна скорост на автомобила. ESP помага и при катерене по силно наклонени пътища. При отпускане на спирачния педал спирачната сила се задържа за около 2 секунди и по този начин пречи за нежеланото връщане на колата назад. За популярността на ESP много допринесе така нареченият „Тест на лоса", традиционно провеждан в Швеция, при който през 1997 г. се провалиха първите автомобили на Мерцедес А клас. Това беше причина за временното спиране на производството им и за последвалото оборудване на малкия Мерцедес с ESP, което реши проблема. Разработката на ESP започва още през 1983 г., като опит да бъде усъвършенствана системата против блокиране на колелата ABS. Първите резултати са налице през 1991 г., а серийното производство започва през 1995 г.
0 от 500