fallback

Печеливши и губещи около драмата с VW

Има много съмнителни детайли около „Дизелгейт”

Скандалът с компанията Volkswagen, който пресата вече нарече „Дизелгейт” (по аналогия с аферата „Уотъргейт”, която свали от власт президента на САЩ Ричард Никсън), набира скорост. Кой обаче печели и какви са причините за случващото се. Предлагаме ви анализа на изданието CarTimes, който повдига редица любопитни въпроси.Снимка: РойтерсСкандалът дойде като гръм от ясно небе, след като Американската агенция за защита на околната среда (EPA) обвини концерна Volkswagen, че неговите автомобили с дизелови двигатели не отговарят на нормите в САЩ. Нещо повече – ръководството на концерна е знаело за проблема, но е държало нещата в тайна.Според версията на EPA във Volkswagen са снабдили своите автомобили със софтуер, който отчита кога автомобилът е на пътя и кога е на изпитателен стенд в лаборатория за проверка. Във втория случай програмата променя работата на двигателя, като намалява неговата мощност и съответно той изхвърля много по-малко вредни емисии. Така и се получава разликата между реалните и лабораторните показатели, която достига 40 пъти.Подобни обвинения означават, че Volkswagen умишлено е лъгал властите и гражданите на САЩ, а също така умишлено е вредил на околната среда. На всичко отгоре концернът на практика признава обвиненията, които вече са обект на съдебно разследване. Доказателство за признанието са думите на вече бившия шеф на концерна Мартин Винтеркорн, който каза, че не разбира как може Volkswagen да допусне подобна грешка.За признание може да се брои и обявеното намерение на концерна да похарчи 6,5 млрд. евро за отстраняване на щетите. Тези пари обаче няма да стигнат, най-малкото защото глобата в САЩ може да достигне 18 млрд. долара. Освен това компанията ще трябва да изтегли и ремонтира за своя сметка продадените автомобили, които са около 500 000. Възможно е дори и след ремонта тези автомобили да не отговарят на американските стандарти. Тогава ще се наложи концернът да ги изкупи обратно от собствениците им и съответно да ги унищожи. А това означава загуби от още милиарди долари. Към тях трябва да прибавим и сумите, които ще бъдат изплатени като граждански искове и компенсации. Все пак говорим за Америка, където всеки съди някого за нещо. При това често успешно и за много пари.Проблемът става още по-сериозен, защото в цял свят са продадени над 11 млн. автомобила с проблемния двигател. Разследвания срещу VW вече вървят във Франция и Южна Корея, като нещата намирисват на международен скандал. Още повече, че според немските медии правителството на Германия е знаело за случващото се от доста време, но е прикривало производителя.Нещата се усложняват и от факта, че още един двигател на VW – 3,0-литровият дизелов V6, който се поставя и на модели на Porsche и Audi, също е разследван от властите в САЩ. Ако се окаже, че и той е манипулиран сумата от 18 млрд. долара ще нарасне значително. Което на свой ред може да изправи VW Group пред опасност от банкрут.Разбира се, заводите няма как да бъдат затворени, но акционерите ще загубят своята компания. Единственото спасение в случая може да дойде само с държавна помощ, което обаче крие немалко рискове. И което в по-далечно бъдеще може да струва канцлерското място на Ангела Меркел. Особено, ако се потвърди, че тя е знаела за проблема още преди той да стане обществено достояние.Всичко това намирисва на коварен заговор. На първо място трябва да отбележим, че именно VW е пионер в създаването и внедряването на дизелови двигатели. Самият Рудолф Дизел някога е работил за компанията MAN, която сега е част от концерна. Така че, ако германците не могат да правят качествени дизелови мотори, то кой ли може?Случайно или не, скандалът съвпадна с излизането на резултатите от първото полугодие, което показва, че VW Group вече е най-големият производител на планетата по брой на продадени коли. А в САЩ марката VW е лидер по продажба на дизелови модели. Именно те й носят предимство пред Ford, Chrysler и най-вече General Motors.Няма как американските концерни да не бъдат сред заподозрените. Преди няколко години се случи същото с Toyota. Японците бяха обвинени, че педалът на газта на техните автомобили се закачва в постелката на водача и това води до неправомерно ускорение. Скандалът съвпадна с момента, в който Toyota задмина General Motors и стана най-големият производител на планетата.Изобщо Америка е страна на лобистите. Дизеловите модели на VW имат и друг противник – нефтопреработвателните компании. Двигателите с дизелово гориво харчат по-малко в сравнение с традиционните американски „чудовища”, задвижвани на бензин. И съответно разпространените на тези просторни, мощни и същевременно икономични коли оказва влияние върху продажбата на бензин.Има и друго – скандалът струваше главата на Мартин Винтеркорн, който има един много мощен враг в самия концерн. Това е бившият шеф на VW Group – Фердинанд Пиех, който е сред най-големите акционери и доскоро бе начело на Надзорния съвет. Той влезе в открит конфликт с Винтеркорн и изненадващо за мнозина, загуби. И бе принуден да се оттегли, но същевременно запази акциите си, както и огромното си влияние в компанията.Реално погледнато, едва ли именно Пиех е в основата на скандала. Та именно той бе човекът, който превърна Volkswagen от малък производител в световна империя. Той направи от Audi съперник на BMW и Mercedes-Benz и възроди Bentley и Bugatti, така че едва ли би разрушил всичко само за да уреди личните си сметки. Но пък едва ли някой се съмнява, че Пиех ще се поколебае да бутне и без това падащия Винтеркорн, още повече че почти сигурно ръководният пост ще бъде зает от неговото протеже – шефа на Porsche Матиас Мюлер.Едно е ясно – скандалът няма да утихне скоро. Твърде възможно е в него да бъдат въвлечени и други производители, чиито дизелови двигатели досега не са проверявани (първите опити за това вече са факт). Още повече, че мнозина експерти са на мнение, че американските изисквания за екология на дизеловите мотори са толкова сурови, че няма как да бъдат изпълнени. И затова единственият начин е да бъдат излъгани. А това ще въвлече и останалите автомобилни концерни в играта.Във всички случаи шоуто ще продължи, така че запасете се с търпение. Тепърва ще става интересно!

Тагове: volkswagen group
fallback
  • #14
    чичов ( преди 9 години )
    Ако случайно е станал вече няма да е. С тоя мегаскандал и при условие, че сами са признали че са лъгали най-грозно ще загубят много потребители. По скоро трябва да се тревожат дали въобще ще оцелеят. Да Германия може да ги спонсорира но там гърми пък правителството. Рано или късно всяка лъжа излиза наяве и Ваг сами са си виновни.
  • #13
    Анонимен ( преди 9 години )
    VW Group е най-големия авто производител в света.Факт,справка Гугъл
  • #12
    Дошо ( преди 9 години )
    Ако най-големия производител в света не може да направи екологичен дизелов двигател, значи никой не може... Ама льольо, СОЦваген нито е най-големия производител в света, нито е най-големия производител на дизели.
  • #11
    Дошо до до RRE S3 ( преди 9 години )
    О не, няма да го убеждавам да си купува Лексус или Инфинити, това не са коли за неграмотни селяци.Не Q7 а RS6 да си купи.Да си го ремонтира със здраве.
  • #10
    Дошо ( преди 9 години )
    Аз от кога повтарям, че тия *** ще фалират ако трябва да си оправят дефектите?Значи президентът на компанията признава, разбра се и, че тия шашми са ги правили със знанието на правителството ама сега имало съмнения, че не било така хахахахаха.Значи те си признават и то от най-високото ниво, разкрит е и механизма на измамата ама някакви изданиица казват, че има място за съмнение.БАСИ СМЕХА!
  • #9
    RRE S3 ( преди 9 години )
    Toia scandal nai-mnogo da me nakara da smenia moia Evoque s Q7 TDI.Samo taka bih otgovoril na konspiraciite na hamerikancite,kato vleia pari vav VW Group
  • #8
    bot ( преди 9 години )
    Изобщо какъв е смисълът да се слагат дизелови двигатели на леки автомобили?На дизел трябва да останат само големите машини - камиони, автобуси, кораби, където наистина се пестят гориво и пари. Колите трябва да са бензинови или електрически.Парите започват да пречат на еволюцията на техниката май.
  • #7
    Анонимен ( преди 9 години )
    "Статията" така обръща нещата и за пореден път манипулира че няма просто на къде. ВАГените са невинни, има конспирация, другите също го правят, а техните дизели били най -добре понеже Рудолф Дизел бил бачкал навремето в МАН който сега е част от групата. Нямам думи просто как се опитват от виновни да ги изкарат ангелчета.Явно лобито,което ги подпира така мощно се е задействало на големи обороти...
  • #6
    Анонимен ( преди 9 години )
    Според мен работите са много по високо ниво и обикновените хора като нас трудно биха ги разбрали. За мен това си е чист удър върху немската икономика и много лесно ще се разклати благодарение на това и беженците. Както бяха казали че няма да ги пускат сега омекнаха. Сащ за пореден път показа че има сценарии за всяка една държа как да е по преебе
  • #5
    ммм ( преди 9 години )
    Тези теорий са само за отклонение от реалните такива...ако има някаква конспирация сътворена от правителството на САЩ ( понеже корпорацийте са тези който управляват там) то само търпение няма да ни е достатъчно, направо ще си остареем преди да разберем цялата истина. На мен ми е интересно как и за какво ли са извивали ръце на Меркел за да позволи да се раЗгласи това ?!?
fallback
Последни