fallback

Автомобилът, който Volvo така и не посмя да направи

Дизайнът на концептуалния Tundra е на ателието Bertone

В последно време във Volvo кипи сериозен ентусиазъм, след като компанията показа няколко наистина впечатляващи концепта, а накрая разкри и новото поколение на XC90. Като цяло обаче шведите така и не решиха да рискуват и да променят дизайна на техните модели. Те продължават да работят в друго направление – безопасността на автомобилите, която за тях е приоритет.А нещата можеха да изглеждат и по един съвсем различен начин. Свидетелство за това е златистият хечбек Volvo Tundra Concept от 1979 г. Един автомобил, чийто дизайн е дело на ателието Berone. И който скандинавският производител така и не пое риска да пусне в серийно производство.През 70-те години на миналия век моделната гама на Volvo се състои от големи комбита, седани и купета. Компактното Volvo 340 дебютира през 1976 г. и въпреки че се продава добре, някои от шефовете на марката го обявяват да непривлекателно и недостатъчно шведско. И донякъде са прави – то наистина изглежда като смесица между Honda Accord и Volkswagen, но не и като Volvo.Тогава се намесва Bertone, който създава за шведите впечатляващото 262C Coupe. Това кара от Volvo да направят още една поръчка за италианското ателие, като това трябва да бъде стилен хечбек, който да се появи на пазара в началото на 80те години като заместник на Volvo 340.В крайна сметка главният дизайнер на Bertone – Марчело Гандини, създава практичния и футуристичен Tundra. Но Гандини леко хитрува, тъй катона практика предлага дизайна FW11, създаден за английския производител Reliant. Разликата е, че Reliant FW11 има две допълнителни врати, но като цяло много прилича на колата на Volvo. Въпреки че в Reliant правят няколко прототипа, в крайна сметка проектът е спрян и забравен.Машината на Гандини обаче хвърля ръководството на Volvo в сериозен размисъл. Според шефовете на компанията Tundra изглежда прекалено съвременна и не се асоциира с моделите на марката, което на свой ред не може да и осигури маркетингов успех.Всъщност Volvo Tundra е хечбек с 3 врати, който спокойно може да се превърне в следващото поколение на достъпен автомобил на марката. Той е построен на базата на съществуващото Volvo 343, което означава задно предаване и 1,4-литров мотор с 4 цилиндъра и 70 к.с.Отвътре машината също изглежда удивително съвременна. Тя разполага с огромен векторен спидометър, заемащ почти целия приборен панел, както и с нестандартни седалки. Твърди се, че Tundra е можел да се движи и на автопилот, но за това няма доказателства.В крайна сметка Volvo се отказва от модела, като явно за това принос има и нестандартният златист цвят на концепта. Това не притеснява Bertone, откъдето предлагат проекта на Citroen. Французите го харесват, добавят две врати и смекчават някои от елементите по каросерията. Резултатът е Citroen BX, от който за 12 години са продадени над 2,3 млн. бройки.Трябвало ли е във Volvo да рискуват? Според мнозина – задължително, тъй като Tundra изглежда доста по-ефектно от цялата серия 300, продавана до началото на 90-те години. Да, този модел няма нищо общо с традиционните за шведите автомобили, но пък може би неговата самобитност щеше да му позволи да поеме по друг път.Снимки: Volvo, Bertone, Citroen

fallback
  • #14
    Минчо ( преди 8 години )
    странно сравнение. единственото общо е решетката под бронята. без капаци на фаровете си е 1:1 бх. поне според мен де.
  • #13
    DeadFox ( преди 8 години )
    Не знам защо но като го гледам ми напомня Волво 480. Особено предницата.
  • #12
    Минчо ( преди 8 години )
    Деее'а и французите! Как са могли да развалят чудния концепт!!! С повечето врати и без капаците на фаровете... нямам думи, ужас.
  • #11
    Анонимен ( преди 8 години )
    Каква жена! Изтекоха ми лигите
  • #10
    джакомо ( преди 8 години )
    тая точилка шведката, тогава ако е била 25-30 г. като гледам на снимките, то сега е значи около 60-65 годишна. страхотна мацка е била. и колата и жената си ги бива и то много. естествена красота, а не както сега всичко изкуствено... в момента малко жени и малко коли са, като тези красоти на сниките.
  • #9
    казанова ( преди 8 години )
    Не знам от времето ли е но на мен шведката ми харесва повече от колата. Много е яка.
  • #8
    Анонимен ( преди 8 години )
    Този на снимката е след 1987,оригиналът от 1982 е:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Citroen_BX_Utrecht.jpg
  • #7
    :) ( преди 8 години )
    И все пак е ползван частично за 480
  • #6
    ico canadeca ( преди 8 години )
    ox tazi kakicka mnogo sia biva ama sega ako ochte e giva leleee
  • #5
    Анонимен ( преди 8 години )
    Не посмя, разбирайте, нямали са глокажа да реализират амбициозния проект, затова Ситроен показа, че има топкитe дa пожъне успеха, който Волво можеше да постигне. Дигитален дисплей през 70-те, технологията е толкова напред за времето си, че Ситроен я пускат в модификацията BX Digit чак през 1985-та.
fallback
Последни