IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Бумът на електромобили предизвика криза в Норвегия

Големите отстъпки и задръствания при зареждането създадоха сериозни проблеми в страната

Бумът на електромобили предизвика криза в Норвегия

Стремежът към преминаване от стандартни автомобили към машини, задвижвани от електричество, предизвика криза в Норвегия. Бюджетът на скандинавската държава не издържа на бонусите, които се дават за покупка на електромобили. А на станциите за зареждане се образуваха огромни задръствания.
Бумът на електромобили предизвика криза в Норвегия
Дясната партия в местния Парламент внесе проектозакон за намаляване на отстъпките, които ползват собствениците на електромобили и той вече е получил предварително одобрение, предава AFP. Причината за тези мерки е огромната популярност на „зелените” машини в страната, които вече създават немалко икономически и дори чисто битови проблеми.

През 2008 г. Норвегия стана пионер сред страните от ЕС, като първа пое курс към електрификация на автомобилния си парк. За купувачите на подобни машини бяха отменени редица данъци, които при стандартните автомобили достигат до 50% от тяхната цена. Освен това те имат право да използват специални платна за движение, както и да не плащат такси за преминаване по магистрали, мостове и тунели. А също така паркират безплатно, както и не плащат при зареждане на машините си от зарядните станции в цялата страна.

В резултат на това през април 2015 г. в Норвегия има над 50 000 електромобила, предимно от моделите Nissan Leaf и Tesla Model S, като дялът на продажби при този вид машини достигна 25% от общия за страната. При това положение раздаването на бонуси в такива мащаби започна да създава проблеми – платната за електромобили вече са задръстени, а на бюджета на страната не му достигат пари, които са предназначени за фирми, строящи пътища. Най-сложно е положението в Осло, която бе наречена „електромобилната столица на Европа”.

Новият проектозакон гласи, че след 2017 г. собствениците на електромобили ще трябва да плащат 50% от пътния данък, а след 2020 г. те няма да ползват никакви отстъпки. Освен това зареждането и паркирането няма да бъдат безплатни, като техните собственици или шофьори ще трябва да плащат такса на общинските власти.

Снимка: Nissan

 

0 от 500
  • #9
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Иво ( преди 10 години )
    Впечатления от първа ръка. Преди 3 седмици да има много електромобили може би всяка 1 на 20 коли беше електромобил. Аз лично видях най много Тесла и BMW i3 имаше и Нисан Leaf и 1-2 местни много "грознички" с размера на смарт. Но там хората инвестират много в инфраструктура, обаче данъчите са им убиец. Моята Мазда там струваше близо 30% по-скъпо отколкото у нас.
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Даже е 17-та по износ за 2014 г с малко под 3% пазарен дял. Първи са Русия и Саудитска Арабия.
  • #7
    3 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Някои хора обичат да им е гадно.Е тия например -да си купиш неква малка скапана кола дет и на табуретка не мяза за да висиш по опашките на станциите за зареждане.
  • #6
    3 rate up comment 13 rate down comment
    Анализатор ( преди 10 години )
    Една от най-най-богатите страни в света,с едни от най-най-преференциалните условия при покупка на "зелена" кола за цели 7 год. е продала едва 50х.бр електоавтомобили. Да си припомнил,че годишно се продават над 70 млн. автомобила,т.е за този период са продадени около 500 млн. автомобила.Което означава,че и при най-добрите условия и преференции в богата Норвегия са продадени под 0.1% електромобила.
  • #5
    20 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Правят го защото там петролните компании са държавни, принципа е приходите природните богатства на страната се разпределят за всички граждани, а не се облажват само няколко човека. Затова стандарта ан живот там е много висок. Народа мисли за държавата и държавата мисли за народа.
  • #4
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Норвегия не е член на ЕС Аутомедия! Във всяка статия глрешки - технически, граматически и смислови.
  • #3
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Вода гази, жаден ходи.При положение, че имат собствен петрол и студен климат, който е смърт за електромобилите, защо ги правят тия гимнастики? Сигурно като индулгенция за омаслената си с петрол съвест.
  • #2
    24 rate up comment 0 rate down comment
    Аз ( преди 10 години )
    "Норвегия стана пионер сред страните от ЕС" --- че Норвегия от кога са в ЕС?
  • #1
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Нещо много бързо издъхнаха. След 7 години в които спонсорираха покупката на електромобили и редицза облекчения, равносметката е че вече в Норвегия има 50000 електромобила. Това било толкова голяма бройка, че държавата прекратявала субсидията или по-точно намалява а след 5 години прекратява. Какво са 50 хиляди автомобила? Нищо! Дори у нас мъничка България предпалягам че автопарка е над 2 милиона автомобила. Не че норвегия е голяма с нейното население от 5 милиона.